بحث این روزهای گیلان؛ انتخاب و انتصاب استاندار جدید

این روزها بحث روز استان گیلان انتخاب و انتصاب استاندار جدید است و گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی هم در این مورد انجام شده اما پرسش اصلی اینجاست که واقعا علل تاخیر در انتخاب استاندار چیست.

خبرگزاری شبستان -رشت، انتخاب و انتصاب استاندار جدید از یک ماه‌ قبل در گیلان مطرح شده و حتی در برخی سایت‌های رسمی و بعضا غیررسمی از افرادی اسم برده شده که نام آشنا هستند و این روزها این قضیه به بحث روز استان گیلان تبدیل شده است اما پرسش اینجاست که واقعا علل تاخیر در انتخاب استاندار چیست.

در میان نام‌هایی که هر از گاهی در فضای‌ مجازی و شبکه‌های رسمی برای تصدی پست استانداری گیلان مطرح می‌شود از نماینده سابق استان گیلان در مجلس گرفته تا مدیران کل، اساتید دانشگاه و چهره‌های سرشناس دیگر دیده می‌شود که شنیده‌ها حاکیست بیشترشان این موضوع را که با آنان در مورد استاندار شدن رایزنی شده است را کم و بیش و تلویحا رد کرده و حتی برخی برای تصدی این پست اظهار بی‌میلی هم کرده‌اند.

26 شهریور امسال آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان نیز در خطبه‌های نماز جمعه شهر رشت به موضوع انتخاب استاندار گیلان پرداخته و ضمن اشاره به رایزنی گروه‌های مختلف برای پیشنهاد استاندار جدید این استان به وزیر کشور یادآور شدند: بنده برای استاندار شدن کسی امضا نداده‌ام و وزیر کشور هر طور صلاح می‌داند، عمل کند.

به هر حال آنچه که مهم است و واضح، این است که بالاخره باید برای استان گیلان استاندار انتخاب شود که البته در این میان نمایندگان استان هم بیکار ننشسته و حرکت‌هایی انجام داده‌اند؛‌ حتی روی انتخاب استاندار بومی تاکید ویژه‌ای دارند حرکتی که در چند سال اخیر از سوی نمایندگان گیلان مورد پافشاری قرار گرفت اما راه به جایی نبرد و ناکام ماند. هر چند که شواهد نشان می‌دهد احتمالا گیلان این بار رنگ استاندار بومی را به خود خواهد دید.  

با توجه به اهمیت موضوع ایجاد تغییر در مدیریت ارشد استان گیلان، بحث‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که در این زمینه بر سر زبان‌هاست و با هدف واکاوی علل تاخیر در معرفی استاندار جدید، گفت‌وگویی را با محمدرسول سماکچی از مدیران پیشکسوت صنعت و از سیاسیون استان گیلان انجام دادیم که به شرح زیر است.

 

-نظر شما در مورد انتخاب و انتصاب استاندار جدید چیست؟‌ 

به شخصه فکر می‌کردم دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی حداکثر یک هفته پس از تایید وزرا، استانداران 31 استان را تعیین می‌کنند تا سریعا کارهای عقب مانده استان‌ها انجام شود و باقیمانده دولت قبل در رده‌های مختلف عزل و مدیران چابک، فساد ستیز و انقلابی جایگزین شوند و سریعا امورات به جامانده از هشت سال قبل سر و سامان می‌گیرد.

در حال حاضر و متاسفانه بیش از سه ماه از دولت جدید گذشته و در استان‌ها آب از آب تکان نخورده است و مدیران استانی هم باورشان نمی‌شود که چند ماه دیگر در این دولت عنان مردم دست آن‌هاست، بنابراین خیلی‌ها مقصد بعدی خود را انتخاب یا نامه استعفا و یا درخواست بازنشستگی را نوشتند ولی با تعجب و شایدم خوشحالی تاکنون خبری نشده است.

 

- به نظر شما چرا در انتخاب استاندار گیلان تاخیر شده است؟

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که در حالی شاهد تاخیر در معرفی استاندار هستیم که دولت قبلی پس از روی کار آمدنش به فوریت تغییرات اساسی را در سطح مدیران اعمال کرده بود و بعد از سه ماه از آغاز به کارش در نهایت به دنبال تعویض مدیران میانی بود.

اما در مورد سؤالی که مطرح کردید، از جمله دلایل تاخیر می‌تواند این باشد که دوستان انقلابی به جای اینکه شاخص استاندار خوب برای گیلان را به وزارت کشور و ریاست جمهوری اعلام کنند، فقط آمده‌اند و اشخاص را تعرفه می‌کنند که خب این شیوه مطمئنا نمی‌تواند برای استان مفید واقع شود و تنها زمان از دست می‌رود.

 

 
- از شاخصه‌های مهم استاندار صحبت کردید، به نظر شما مهم‌ترین شاخصه‌هایی که استاندار گیلان باید دارا باشد چه مواردی است؟ 

استاندار گیلان باید انقلابی، فسادستیز، شفاف، جهادی، چابک، ساده‌زیست، مردمی و در سمت‌های قبلی مبرا از هرشائبه باشد.

فامیل باز نباشد، شایسته سالار باشد، اهل جبهه و جنگ و مقاومت باشد. شناخت کامل و کافی از استان عقب‌مانده گیلان و مردمش داشته باشد، چهره شناخته شده و مورد تایید اکثر مردم و سیاسیون انقلابی باشد.

القصه اینکه با این شاخص‌هایی که برشمردیم هر کسی خودش را مطابق این شاخص‌ها می‌داند بسم الله بفرماید استاندار گیلان شود، قابل توجه عزیزانی که استاندار می‌شوند، انقلابیون و جهادگران و بسیجیان جان برکف هم باید عرض کنم با اینکه پشتیبان دولت انقلابی و رئیس جمهور مردمی هستند اما این دلیل نمی‌شود که رفتار و کردار و نحوه گزینش‌های مدیران استانی را رصد نکنند.

 

- در این شرایط وضعیت گیلان را چگونه ارزیابی می کنید؟

گیلان ظرفیت‌های بسیاری دارد که با بی‌تدبیری مسئولان گذشته مغفول ماند و استان به جایی نرسید اما امیدواریم با روی کار آمدن دولت انقلابی، اوضاع گیلان بهتر از گذشته شود از طرفی سریعا استانداری شایسته مردم شهید پرورش انتصاب شود تا به موجب آن فورا مدیران ادارات، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها سروسامان پیدا کنند.


به گزارش خبرگزاری شبستان، مشاهده شده در حال حاضر برخی از مدیران کل استان گیلان در حال صدور احکام دقیقه نودی و جابه‌جایی‌ها و عزل و نصب‌هایی عجیب و غریب و بعضا عجله‌ای هستند و احتمالا این روند تا معرفی استاندار و مدیران جدید استان ادامه خواهد داشت.

 

این در حالی است که در تاریخ سه شهریور 1400معاون اول رئیس جمهوری با صدور بخشنامه‌ای به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی دستور داد تا از هرگونه جابه جایی و عزل و یا نصب مدیران در کلیه سطوح ملی، استانی و شهرستانی تا استقرار دولت جدید جدا خودداری کنند.

 

«محمد مخبر» در این بخشنامه به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی تاکید کرد: حسب اطلاع واصله برخی دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت در روزهای اخیر اقدام به عزل، نصب و یا جابجایی برخی مدیران دولتی یا اعضای هیات‌های عامل و هیات مدیره شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی یا وابسته به دولت را کرده اند، بدینوسیله اعلام می‌نماید تا استقرار دولت از هرگونه جابجایی و عزل و یا نصب مدیران در کلیه سطوح ملی، استانی و شهرستانی جدا خودداری شود.

 

با توجه به اتفاقاتی که در گوشه و کنار استان گیلان در حال رخ دادن است انتظار داریم نسبت به معرفی مدیریت ارشد استان و سایر بخش‌ها هر چه سریع‌تر اقدام گردد تا بیش از این برخی افراد فرصت لازم برای جولان دادن پیدا نکنند و کارنامه خود را برای قضاوت تحویل مردم و مدیران انقلابی داده مرخص شوند.


 

کد خبر 1096360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha