فضای مجازی فضای نا ایمن و در دسترس کودکان و نوجوانان

فضای مجازی نا امن است و لازم است والدین مراقب فرزندان خود باشند.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، با توجه به برنامه دولت در راستای واکسیاسیون دانش آموزان و احتمال بازگشایی مدارس، دغدغه ها خانواده برای حضور دانش آموزان در مدارس شدت بیشتری گرفته است.

 

گرچه در صورت بازگشایی مدارس  نظارت بر مدارس هم به صورت مستمر انجام خواهد شد، و تمامی مدارس ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت بر وضعیت سلامتی دانش آموزان خواهند شد.

 

طبق دستورالعمل دانش آموزانی که دارای کوچک ترین علائمی نسبت به هر بیماری باشند از حضور در مدرسه منع می شوند و باید به صورت مجازی در کلاس ها حاضر شوند

.

مراقبین سلامت به صورت تمام وقت در مدارس استان حاضر خواهند شدد و کوچک ترین کوتاهی از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی و بروز علائم در نیروهای آموزشی و دانش اموزان مدارس را پایش می کنند

.

اما به دنبال مجازی بودن آموزش مدارس در یک سال و نیم گذشته باید پذیرفت که کودکان و نوجوانان به اجبار و زودهنگام  مجبور به استفاده از فضای مجازی شدند و گوشی های لمسی در دست کودکان و نوجوانان زنگ خطری بزرگ در این عرصه است.

 

آنچه مسلم است با توجه به  وسعت رشد و گستردگی فضای مجازی، فضای مجازی از نا امن ترین فضاهاست و لازم است اکنون که پای کودکان و نوجوانان به این فضا باز شده است، باید والدین به شدت مراقب فرزندان و جوانان خود باشند.

 

فضای مجازی فرصتی برای تهاجم فرهنگی دشمن است، به طوری که تلاش می شود که از این مسیر که گروه سنی جوانان و نوجوانان با آن ارتباط زیادی برقرار کرده اند، فرهنگ بی بند و باری غرب را برای نسل های امروزی ترویج دهند.

 

برای پیشگیری و کاهش آسیب ها مختلف فضای مجازی، آگاهی از تهدیدات این فضا و دست‌یابی به «سواد رسانه‌ای» برای خانواده‌ها و جوانان، امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

باید آموزش های لازم در خصوص استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نسل های امروزی ارائه شود


استاد دانشگاه لرستان در سخنانی  اظهار داشت: آموزش خود مراقبتی  توسط والدین مهم ترین گام در راستای  محفاظت از کودکان  و نوجوانان در فضای حقیقی و مجازی است.

 

«مهدیه بهادری» افزود:  برای خودمراقبتی باید به کودکان بیاموزیم بتواند در مقابل آسیب‌های تهدید کننده فضای حقیقی و مجازی از خود مراقبت کنند.

 

وی  با بیان اینکه در این زمینه لازم است آگاهی و توجه والدین افزایش یابد، خاطرنشان کرد: بی شک بی‌اطلاعی و کم کاری والدین در ارائه آموزه‌های خودمراقبتی به کودکان منجر به بروز آسیب‌های زیادی می‌شود.

 

بهادری  افزود: با وجود محاسن و مزایای فضای مجازی، پیامدهایی از جمله دور کردن افراد از یکدیگر، طلاق عاطفی، ایجاد اعتیاد روانی، به خطر افتادن امنیت شخصی، ایجاد روابط خارج از چارچوب خانواده، بلوغ زودرس، تزلزل محیط خانواده و کاهش روابط و تعاملات اجتماعی از جمله اثرات مستقیم و غیر‌مستقیم فضای مجازی می‌تواند باشد.

 

این استاد دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: برای ایمن شدن حضور جوانان و نوجوانان در  فضای مجازی لازم است در رسانه ملی با جدیت هر چه تمام در این زمینه فرهنگ سازی کند.

 

وی افزود: دشمنان انقلاب تلاش می کنند که افکار غلط غربی ها را از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در ذهن جوانان تبلیغ کنند و با توجه به سخنان رهبرانقلاب در خصوص اهمیت قراردادن فضای مجازی توسط مسئولان، باید برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی فضای مجازی کار جدی صورت بگیرد.

 

وی افزود: متاسفانه آموزش های لازم در خصوص استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نسل های امروزی داده نشده است و این گروه سنی در خطر آسیب های اجتماعی از طریق این ابزار ها هستند و مسئولان مربوطه برای این معضل اساسی باید فکری اساسی کنند.

 

بهادری ادامه داد: باید بتوانیم با یک برنامه و حرکت خوب، منسجم و حساب شده تبعات خطرناک و مهلک فضای مجازی را به حداقل برسانیم و حتی در دراز مدت این تبعات و آسیب های ناشی از محتوای فاسد فضای مجازی را به صفر برسانیم.

 

استاد دانشگاه لرستان افزود: نیاز است که مسئولان دولتی در خصوص ورود به مباحث فضای مجازی اهتمام و وجدیت بیشتری داشته باشند.

کد خبر 1096444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha