خواندن زیارت اربعین یکی از نشانه های ایمان مومن است/ اربعین نقطه ثقل اتحاد و انسجام همه ملت هاست

حجت الاسلام نوچمنی با بیان اینکه اربعین نقطه ثقل مرکزی اتحاد و انسجام همه ملت هاست، گفت: نه تنها مسلمانان شیعه و سنی بلکه همه ادیان الهی و غیر الهی در اربعین حسینی حضور دارند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،روز 20 صفر یعنی اربعین زمانی است که حرم امام حسین (ع‌) یعنی کاروان‌اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند. اربعین روزی است که جابر بن عبدالله بن‌ انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین (ع‌) بشتابد و او نخستین کسی است از مردمان که قبر آن‌حضرت را زیارت کرد در روز اربعین زیارت امام حسین (ع‌) مستحب است واین زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است؛ لذا در این خصوص با حجت الاسلام دکتر «قاسمعلی نوچمنی»، استاد حوزه و دانشگاه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

زیارت نامه اربعین می خواهد به مومنان چه مساله ای را یادآور شود؟

هدف امام حسین (ع) از برپایی واقعه عاشورا، روشنگری و آگاهی‌بخشی به مردم و همچنین نجات‌بخشی بشریت است.این اهداف را می‌توان در زیارت اربعین دید و در راهپیمایی اربعین بدان توجه نمود.اربعین یک پیوند عظیم در دنیا به وجود آورده است، اربعین جهانی شده و جهانی تر خواهدشد ،  پیاده روی اربعین نمادی از همه دنیاست ، از همه کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی حضور می یابند، روز اربعین در یک روز و در یک ساعت واحد و در یک مکان واحد صورت می گیرد، تمام تکامل ها از اربعین شروع می شود. پیامبر اکرم (ص) در سن چهل سالگی به پیامبری رسیدند. خداوند کمال عقل بشریت و انسان را هم در سن چهل سالگی قرار داده است، اما یک شاخصه بزرگ در شان دینی، عقیدتی و شیعی داریم که بحث زیارت اربعین می باشد. همه خبرگان و اندیشمندان می دانند که امام حسن عسکری (ع) یکی از زیباترین علایم ایمان را زیارت اربعین می دانند. ایشان فرمودند: علایم ایمان مومن پنج چیز است؛ اقامه 51 رکعت نماز واجب و مستحب، خواندن زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم (نماز) را بلند گفتن.

 

راز تاکید امام حسن عسکری (ع)  بر زیارت اربعین چه بود؟

هدف امام حسن عسکری (ع) از خواندن زیارت اربعین به عنوان یکی از علایم انسان مومن بزرگ داشت اربعین است. علاوه بر اینکه در دعاهای معصوره در معصومین (ع) که در کتب ادعیه آمده در این روایت امام حسن عسکری (ع) زیارت اربعین را به عنوان یکی از علایم ایمان مومن برشمرده است. ما اربعین را یک مصیبت نمی دانیم بلکه حیات تکاملی شیعه ناب و کلیه جهان اسلام و بشریت می دانیم، خصوصا نماد این پیوند اتحاد و حیات در این دو دهه اخیر را به نام بزرگ حامی و نظم دهنده اربعین، شهید سردار قاسم سلیمانی می دانیم. وی اربعین را جان داد، اربعین را نماد و اربعین را تشخص کرد و جهانیان امروز مدیون و مرهون اربعینی است که گرد و غبار گرفته بود و پرده افکنده بود. در واقع سردار سلیمانی اربعین را جلوه آرایی و نمایان کرد.

 

بنابراین اربعین نقطه ثقل مرکزی اتحاد و انسجام همه ملت ها است، نه تنها مسلمانان شیعه و سنی بلکه همه ادیان الهی (مسیحیان، یهودیان، کلیمیان، زرتشتیان) و غیر الهی است که از همه این ادیان در روز اربعین حضور دارند. متاسفانه دو سالی است که به دلیل بحران کرونا این جلوه آرایی و نماد بین المللی کمرنگ شده است، هرچند محدودیت هایی لحاظ شده بود اما در سال گذشته بیش از 15 میلیون زائر به عراق مشرف شدند، ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم به دلیل بحران ویروس کرونا توصیه اکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت هایی در این زمینه شدند لذا ما انتظار داریم که مسئولان عراق حتی الامکان بسترهای لازم و مورد نیاز برای حضور زائران در اربعین حسینی را فراهم کنند.

 

ما هم دعا می کنیم که اربعین امسال به دور از ویروس کرونا و هر مشکلی برگزار شود. اربعین به عنوان بزرگترین نماد در اتحاد و انسجام اسلامی و انسانی موثر است. اگر این اربعین را زنده نگه داریم و در سایه آن هم این وحدت بشریت وجود داشته باشد، زمینه کمک و همکاری های بشریت برای یکدیگر  فراهم می شود و این ظلم و ستمی که امروز در دنیا شاهد آن هستیم با این اتحاد که نقطه ثقل آن اربعین می باشد، برچیده خواهد شد و همه مردم در برابر این ظلم و ستم مقابله و مبارزه خواهند کرد.

 

زیارت اربعین چه تاثیری در سبک زندگی اسلامی دارد؟

دعاها و ادعیه بزرگترین راه صائب انسان است. ما قرآن را داریم، قرآن آیین، کتاب و قانون الهی است و از جانب خداوند آمده است. تفسیر قرآن کریم این زیارت ها و دعاها می باشد. این زیارت ها و دعاهای معصوره که از ناحیه ائمه معصومین (ع) برای ما وارد شده است در مسیر نگه داشتن ما بسیار موثر می باشند، ما را بر ولایت مدار بودن ثابت قدم می کند. این دعاها و زیارت ها ما را بیدارباش و بصیرت می دهد که همیشه در مسیر باشیم و از قرآن و عترت فاصله نگیریم. علیرغم همه اعوجاجات (کژی ها و ناراستی ها) و عرفان های کاذب و مذاهب نوظهور که در دست انسان های فرصت طلب، ریاست طلب و زراندوز است، ما را نجات داده و بر بصیرت ما می افزاید و بیدارمان می کند که ما همیشه در مسیر باشیم، علیرغم همه هجمه های جهان امروز تزویر و فضای مجازی ما را در جایگاه مان ثابت قدم نگه می دارد لذا این دعاها تاثیر موثری در انس انسان با قرآن و عترت دارند.تا در این فضاهای معنوی ،مراسم های روضه، عزاداری و زیارتگاه ها حضور داشته باشیم.

 

 اینها به عنوان بزرگترین پایگاه ها جهت در مسیر نگه داشتن ما انسان ها محسوب می شوند خصوصا امام حسن عسکری (ع) با عنایت فرمودند که از علایم ایمان خواندن زیارت اربعین است؛ ضمن اینکه ایمان دارای مراتب و مومن دارای درجات و تعاریف خاصی است لذا مومنان باید به خواندن زیارت اربعین توجه لازم را داشته باشند؛ بنابراین این زیارت ها ما را در قداست بخشی، تزکیه  نفس و تقوای ما موثر بوده و بصیرت ما را افزایش می دهد.

 

امام خمینی (ره) فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است البته اکنون با روی کار آمدن ریاست جمهوری مردمی و کابینه خدوم حجت الاسلام والمسلمین رییسی که نشانه ای از قابلیت های دینی، عقیدتی، اسلامی و ولایی این کشور است، انشاءالله بستر حضور جوانان در صحنه های دینی، ارزشی و عقیدتی بیشتر فراهم شود، امیدواریم دولت سیزدهم جایگاه های دینی را رونق ببخشد و فضا و بستر حضور در تشکل های دینی و ارزشی برای مردم جامعه  ایجاد کند؛ هرچند متاسفانه در دوران گذشته این جایگاه کمرنگ شده بود و ویروس کرونا را هم بهانه ای برای کمرنگ کردن این تجمعات و ارزش ها قرار داده بودند ولی امیدواریم در دولت سیزدهم این فضاها تقویت شود.

 

علیرغم اینکه ما توصیه می کنیم همه پروتکل های بهداشتی در مکان ها و مراسم های دینی و عقیدتی رعایت شود از دولت هم خواهشمندیم زمینه های لازم را فراهم کند، انشاءالله در این دوره هم نماد ارزش ها را پررنگ ببینیم و مسئولان هم وظیفه دارند برای بسترسازی حضور جوانان در همه عرصه های دینی، عقیدتی و ارزشی تلاش کنند و جوانان را از آسیب های مجازی که حیثیت آنان را نشانه رفته، مصون بدارند تا از این گرفتاری ها و آسیب ها نجات یابند؛ ضمن اینکه جوانان هم باید هوشمندانه، ولایت مدار و بصیرت افزا در صحنه ها حضور داشته باشند. امیدواریم هرچند امسال هم در کربلا حضور نداریم ولی در نمادهای دینی دیگر و امامزاده ها حضور چشمگیر، ارزشی و قداست بخش داشته باشیم.

 

 

 

کد خبر 1096725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha