سایه شوم کرونا همچنان بر سر مردم جهرم

در حالی که تمام شهرستان های استان فارس در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند اما جهرم همچنان قرمز رنگ بوده و سایه شوم این بیماری قرار نیست از سر مردم این شهرستان رخت برکند.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 

بیش از یک سال از همه گیری بیماری کرونا می گذرد و این ویروس منحوس هر چند وقت یک بار آن روی خودش را به مردم نشان می دهد.

 

تا کنون پنج سویه از این بیماری رخ خود را به جامعه نشان داده و هنوز سویه پنجم تمام نشده صحبت از سویه جدید با فرا رسیدن فصل پاییز به میان آمده است.

 

اگرچه واکسیناسیون در کشور دیرهنگام آغاز شد و البته آن هم بدون نقص نبود اما با ورود دولت جدید به عرصه خدمت، روند واردات واکسن به کشور رونق گرفته و تا کنون شاهد محموله های واکسن به صورت هفتگی به کشور هستیم.

 

اینکه چنانچه واکسیناسیون در کشور سریع تر انجام شده بود و زودتر از اینها واکسن به مردم تزریق می شد می توانست وضعیت جامعه را از شرایط فعلی بهتر کند؛ صحبت هایی است که در میان مردم رونق دارد اما در شرایط کنونی آنچه اهمیت دارد تسریع در روند واکسیناسیون گروه های سنی مختلف است.

 

آنچه در موج پنجم کرونا نسبت به موج های گذشته مشهود است؛ کاهش سن مبتلایان و به تبع آن کاهش سن تلفات ناشی از این بیماری بوده به نحوی که در این موج از تلفات افراد سالمند کاسته شده اما به جوان ترها افزوده شده است که متولیان سلامت علت این امر را انجام واکسیناسیون در گروه سنی سالمندان عنوان کرده اند.

 

وضعیت جامعه در شرایط فعلی، گذر از سویه پنجم کرونا بوده و این در حالی است که تمام استان فارس از وضعیت قرمز کرونا عبور کرده اما شهرستان جهرم همچنان اندر خم یک کوچه بوده و در همان وضعیت قرمز جا خوش کرده است.

 

جهرم همچنان قرمز رنگ

یک متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبستان كه چرا جهرم در مقايسه با ساير شهرها همچنان در وضعيت قرمز قرار دارد، گفت: جهرم نسبت به بقیه نقاط کشور ديرتر به پيک پنجم رسيده و يا تجمعات و عدم رعایت نکات بهداشتی در آن نسبت به ساير شهرها بيشتر است.

 

«رحیم رئوفی» افزود: به عنوان نمونه، تجمعات زيادي برای مراسم خاكسپاری افراد در قبرستان های جهرم صورت می گيرد در حالی كه در ساير شهرها تنها حضور خانواده درجه يک متوفی مجاز است.

 

وی بستری موقت بيماران كوويد۱۹ در سالن ورزشی «۹ دی» که آمار بالایی از بستری ها را رقم می زند را از ديگر دلايل ماندن جهرم در وضعيت قرمز دانست و اظهار کرد: البته يكی از اقدامات بسيار خوب در درمان بيماران مبتلا در پيک پنجم در جهرم، راه اندازی مرکز بستری موقت بوده كه اين امر موجب شد بيماران در مراحل خفيف بيماری درمان خود را تحت نظر پزشک و کادر درمان آغاز کنند.

 

رئوفی با اشاره به اینکه بستري موقت بيماران باعث شد ارائه خدمات با سرعت بيشتر انجام و ساير خدمات در بيمارستان پيمانيه به راحتی صورت گيرد، تصریح کرد: از ديگر مزيت های اين مرکز جدا بودن آن از محيط بيمارستان و قرار گرفتن بيمار در يک محيط آرام عنوان کرده که اين موضوع باعث شد تمايل بیماران به بستری شدن بيشتر شود.

 

وی با اشاره به اینکه در موج های قبلی، اگر سالمندی مبتلا به كرونا می شد احتمال بهبود يافتن وی بسيار كم بود، به همین دلیل  تعداد فوتی ها در سالمندان آمار بالايی داشت، عنوان کرد: اما در موج پنجم به دليل واكسينه شدن سالمندان آمار مرگ و مير در آنها كاهش يافت.

 

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی جهرم قطعا اگر واكسيناسيون در سنين پايين هم سريع تر انجام می گرفت شاهد افزايش فوتی ها در اين گروه سنی نیز نبوديم.

 

ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون 

وی عملکرد تیم واکسیناسیون در جهرم و در واکسینه کردن افراد را بسیار عالی دانست و اظهار داشت: این عملکرد خوب باعث شده تا سن واكسيناسيون در شهرستان به سرعت پايين بیاید و درصد بالایی از جوانان واکسینه شوند.

 

رئوفی با اشاره به اینکه دریافت ۲ دز واکسن و گذشت ۲ هفته از آن موجب می شود که فرد در برابر بیماری ایمن شود، اما این به معنای عدم ابتلای فرد به بیماری نیست، خاطرنشان کرد: در پيک پنجم افرادی بودند که بعد از دریافت ۲ دز واکسن به بیماری مبتلا شدند اما شدت بیماری در آنها کم بود.

 

به گفته وی علت اينكه افراد حتي با دريافت ۲ دز واكسن به بيماری مبتلا می شوند اين است كه هنوز واكسيناسيون به صورت كامل و جمعی صورت نگرفته است.

 

این متخصص بیماری های عفونی همچنین گفت: در پيک پنجم با وجود افزايش بيماران بستري و سرپايي، هيچ گونه مشكل در تهيه دارو وجود نداشت.

 

پیش بینی می شود با ادامه روند واکسیناسیون و استقبال مستمر شهروندان طی روزهای آینده واکسیناسیون جمعیت بالای ١٨ سال نیز در سطح شهرستان (که تا به امروز نزدیک به ۶٠ درصد است) به بالای ٧٠ درصد برسد که این می تواند در بهبود شرایط کمک شایانی داشته باشد.

 

 

واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها ۲ عامل در قطع زنجیره کرونا

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها ۲ عامل حیاتی در قطع زنجیره انتقال کروناست، افزود: ٧۵ درصد از جمعیت ٧٠ سال به بالا، ٧٨ درصد از جمعیت ۶٠ سال به بالا، ٧٧ درصد از جمعیت ۵٠ سال به بالا، ٧٠ درصد از جمعیت ٣٠ سال به بالای شهرستان های جهرم و خفر تحت پوشش واکسیناسیون علیه بیماری کرونا قرار گرفته اند.

 

«محمد رحمانیان» با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در این شهرستان، گفت: از اواخر فروردین ماه سال جاری تا امروز، تعداد ۱۶۴ هزار و ۵۴۹ تزریق واکسن طی دو دُز انجام شده که از این تعداد ۱۰۵ هزار و ۹۷۹ نفر در نوبت اول و ۵۸ هزار و ۵۷۰ نفر در نوبت دوم واکسن دریافت کرده اند.

 

وی اظهار داشت: بخش سیمکان با توجه به واکسیناسیون ٧۵ درصد از جمعیت بالای ١٨ سال دارای بالاترین آمار در بین روستاهای این شهرستان است و در این راستا بخش کردیان آمار ۶٠ درصد جمعیت واکسینه شده را دارا است.

 

همه پای کار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: تامین واکسن های مورد نیاز، استقبال خوب شهروندان، افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون، پای کار آمدن نیروهای بسیج در کنار کادر بهداشت و  درمان، از علل پوشش حداکثری جمعیت تحت پوشش شهرستان به شمار می آید.

 

رحمانیان با اشاره به اینکه کمترین میزان واکسیناسیون مربوط به گروه سنی ١٨ تا ٣٠ است که تاکنون ٣٢ درصد از این گروه سنی واکسینه شده اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه این گروه سنی بیشترین فعالیت را در جامعه دارند در صورت ابتلا می توانند به چرخه انتقال بیماری تبدیل شوند، انتظار می رود تا واجدین شرایط در این گروه سنی برای انجام واکسیناسیون به موقع به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

 

به گفته وی، نقش موثر واکسیناسیون در پیک پنجم کرونا با کاهش آمار فوتی ها در گروه سالمندان و  همچنین کاهش اثرات نامطلوب بیماری کاملا مشهود است لذا از  سالمندان بالای ٧٠ سالی که تاکنون واکسیناسیون را انجام نداده اند دعوت می شود تا هرچه سریع تر برای این امر مهم اقدام کنند.

 

عادی انگاری و سهل انگاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم بزرگترین معضل موجود در زمینه مقابله با کرونا را عادی انگاری شرایط کرونایی و سهل انگاری نسبت به واکسیناسیون دانست و افزود: با توجه به سوش‌های جدید کرونا و همزمانی با فصل سرما احتمال بروز  پیک های جدید نیز وجود دارد که انتظار می رود همه واجدین شرایط  نسبت به واکسیناسیون خود اهتمام ویژه بورزند.

 

وی با اشاره به اینکه امروز همه ما نسبت به سلامت یکدیگر مسئول هستیم چرا که کرونا از حد بیماری فراتر رفته و به یک معظل اجتماعی تبدیل شده است، گفت: هر شخص مبتلا می تواند به یک کانون انتشار تبدیل شود و مجموعه ای بزرگ را بیمار کند.

 

رحمانیان در پایان گفت: همکاران ما در بیش از صد خانه بهداشت، مرکز سلامت و پایگاه تجمیعی منتظر مردم هستند.

 

به گزارش شبستان، آنچه به نظر می رسد در حال حاضر تنها راه مقابله با ویروس کرونا و کمک به روند کاهشی این بیماری در سطح جامعه به ویژه شهرستان جهرم، تسریع در روند واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

 

برای مشارکت در تامین سلامت عمومی جامعه باید تعجیل کرد و نسبت به این مسئولیت اجتماعی بی تفاوت نبود.

 

گزارش: مهدی رحمانیان کوشککی

کد خبر 1096771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha