ساخت مرکز درمانی ۱۰۰ تختخوابی ظرف ۴ تا ۷ روز در نیروی زمینی ارتش/۲۰۰  نقاهتگاه در پادگان ها دایر است

امیر سرتیپ دوم موذنی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است و در این صورت شروع پیک های بعدی دور از انتظار نیست گفت: توانایی ساخت مرکز درمانی ۱۰۰ تختخوابی ظرف ۴ تا ۷ روز در نیروی زمینی ارتش وجود دارد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: با شیوع بیماری کرونا از بهمن 99، کادر درمان کشور با انبوهی از تقاضا برای ارایه خدمات پزشکی و درمانی برای درمان بیماران کرونا و مقابله با این بیماری مواجه بوده است و البته در میان شاهد فوت بسیاری از هموطنان و کادر درمان بودیم. شیوع این بیماری و ادامه آن در پیک های متعدد موجب شد تا تمامی نهادها و سازمانهای خدمت رسان در عرصه های مختلف ظرفیت پزشکی و درمانی خود را تا حد ممکن بکار بگیرند تا بتوانیم شاهد ریشه کن شدن این بیماری در کشور باشیم در همین رابطه گفتگویی با امیر سرتیپ دوم بهزاد موذنی رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش در رابطه با اقدامات اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش در مقابله با کرونا به شرح زیر ارایه می شود.

 

آیا از ظرفیت بیمارستان های سیاری که در پیک اول برپا شد در پیک های بعدی استفاده شد؟

انواع و اقسام بیمارستان های سیار وجود دارد. با توجه به اینکه بیماری کرونا مزمن شده است، سازه هایی که اکنون به عنوان بیمارستان های حاد تنفسی افتتاح می شود، سازه های ثابت هستند و در آن مکان باقی می مانند یعنی آن سازه ای که در زاهدان، خاش، اصفهان، قم، فومن و هوانیروز افتتاح شدند، سازه های پایدار هستند که به عنوان بیمارستان تا زمانی که پیک کرونا کاهش یابد، باقی می مانند و به مراکز سرپایی تبدیل می شوند و قابلیت تبدیل به مراکز واکسیناسیون را نیز دارند. این مراکز چندمنظوره هستند و با تجهیزات و امکاناتی که دارند، اکنون این توانایی را داریم که ظرف 4 تا 7 روز یک مرکز 100 تختخوابه را احداث کرده که چند منظوره مورد استفاده قرار بگیرند.

 

چه اقدامی برای کاهش ورودی بیماران به بیمارستان ها و کمک به کادر درمان در نیروی زمینی انجام شده است ؟

 

نقاهتگاه ها و بیمارستان های 2 هزار تختخوابه ای که در پیک اول احداث شد، متناسب با آن زمان بود و باید زمان بستری را در بیمارستان هایی که بیماران کرونا را می پذیرفتند، کاهش می دادیم و دوره نقاهت را کم می کردیم اما اکنون در پیک ها ما بیشتر نیاز به آن داریم که بیماران در بیمارستان بستری شوند و حجم ورودی بیمارستان ها کاهش یابد که این اقدام انجام می شود و در مناطقی که بیماری فروکش می کند، این بیمارستان ها به مراکز سرپایی یا مراکز واکسیناسیون تبدیل می شود که تاکنون  8 بیمارستان چند منظوره افتتاح شده که برخی به صورت بیمارستانی و برخی به صورت مراکز واکسیناسیون و برخی نیز به صورت بیماران سرپایی درمان کرونا را انجام می دهند.

 

در پیک پنجم آیا نقاهتگاه برای بیماران کرونا مد نظر قرار گرفته است؟

در حال حاضر 200 نقاهتگاه در پادگان ها دایر است که اگر فردی کوچکترین علایم را داشته باشد از میان سایر افراد جداسازی می شود، به همین دلیل در هیچ پادگانی شاهد شیوع بیماری نبودیم و روزانه تمام کارکنان رصد و غربالگری شده و با کوچکترین علایم به نقاهتگاه پادگان منتقل می شوند و در آنجا پس از تثبیت شرایط آنها و اینکه بیمار نیستند به محل کار خود باز می گردند و اگر نیاز به بستری و اعزام به بیمارستان باشد، این اقدام انجام می شود. این نقاهتگاه ها صرفا برای استفاده پرسنل نیروی زمینی و سربازان آن است.

 

با توجه به حجم کارکنان و سربازان وظیفه در نیروی زمینی برای پیشگیری و کاهش کرونا چه تدابیری اندیشیده شده است؟

 

بیش از 39 جلسه قرارگاه پدافند زیستی در طی 2 سال برگزار شد و بیش از 400 مصوبه با پروتکل های مختلف تصویب شد که با توجه به این پروتکل ها حجم آسایشگاه ها کاهش یافته، کلاس های درس در فضای باز برگزار می شود و هیچ گونه تجمعی وجود نداشته و بسیاری از کلاس ها به شکل وبینار و دورنگاری و ویدیو کنفرانس برگزار می شود. اماکن عمومی تجمع عمومی ممنوع است و استفاده از مراکز ورزشی سرپوشیده ممنوع شده و با این حجم زیاد کارکنان وظیفه و آموزشی که در مراکز پادگان ها وجود دارد، الحمدالله شاهد هیچ اپیدمی و همه گیری نیستیم و مواردی که وجود داشته در مرخصی بوده و به موقع درمان شدند و غربالگری لازم صورت گرفته است و در حال حاضر پادگان های ما پاک ترین مراکز تجمعی ما هستند.

 

آیا در میان کارکنان و سربازان وظیفه نیروی زمینی فوتی از بیماری کرونا گزارش شده است؟

در کل 5 نفر از کارکنان وظیفه در طی 20 ماه فوت کردند که 3 نفر از آنها در مرخصی پایان دوره بودند یعنی از نیروی زمینی منفک شده و قبل از اینکه به تسویه حساب برسند توسط خانواده های خودشان به بیمارستان های غیر نظامی منتقل شده و متاسفانه فوت شدند و این آمار نسبت به ورودی و خروجی پادگان های نیروی زمینی ارتش بسیار آمار کمی است و البته باید بگوییم که یک نفر نیز نباید فوتی باشد.

 

چه توصیه ای را برای مردم برای مقابله با کرونا دارید؟

توصیه می کنیم به مردم که بیماری کرونا را ساده انگاری نکنند و اگر واکسیناسیون هم انجام شود، اول و مهمترین اقدام عدم تجمع، رعایت فواصل اجتماعی است. در پیک پنجم شاهد آن بودیم که بیماری کرونا به شکل خانوادگی و همه گیر بوده است و خانواده ها پس از برگزاری مراسم عزاداری و عروسی به شکل دسته جمعی به این بیماری مبتلا شده اند. در بازدید از یکی از بیمارستان های پشتیبانی شیراز در یکی از روستاهای اطراف شیراز با برگزاری یک مراسم عروسی یک نفر فوت شده و با برگزاری مراسم سوگواری این فرد 80 نفر از روستا به دلیل کرونا بستری شدند یعنی یک مراسم عروسی و عزاداری منجر به بستری شدن 80 نفر از یک روستا شده است. در حال حاضر شاهد بستری شدن خانوادگی بیماران در بیمارستان ها هستیم یعنی پدر، مادر، فرزند همگی در بیمارستان بستری هستند و نباید فکر کنیم که پس از تزریق واکسن ایمن شده ایم. باید بدانیم بیماری های ویروسی واکسیناسیون صددرصد ندارد و بهترین واکسن ها تا 70 درصد ایمنی ایجاد می کند و تا زمانی که همه واکسینه نشده اند، این ایمنی ایجاد نمی شود و در صورتی که همه واکسیناسیون را انجام دهند، این ایمنی تا 70 درصد ایجاد می شود.

 

در چه صورتی پیک های بعدی بیماری کرونا تکرار می شود؟

تا امروز 34 میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است و این 34 میلیون کمتر از یک سوم آنها ۲ دوز را تزریق کرده اند؛ به همین دلیل رعایت فواصل اجتماعی، زدن ماسک و عدم شرکت در تجمع ها به همین شکل باید ادامه یابد و اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی به 30 تا 40 درصد کاهش یافته است، نشان می دهد که ممکن است پیک های بعدی را نیز شاهد باشیم و اگر پروتکل ها رعایت نشود، شروع پیک های بعدی دور از انتظار نیست.

کد خبر 1096843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha