کانون های مساجد و تقویت مهارت اجتماعی نوجوانان

آموزش و تقویت مهارت های اجتماعی جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به عنوان سرمایه انسانی مقوله ای مهم و مورد نیاز برای کشور است که به جز نظام آموزشی نهادهای فرهنگی مثل کانون های مساجد نیز باید به آن بپردازند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: روابط اجتماعی نقش مهمی برای زندگی فرد در دوره و سنی مختلف دارد و هر آنچه که افراد نسبت به این مهارت ها توجیه و آگاه باشند ارتباط گیری بهتر و موثری خواهند داشت و در تامین نیازهای آنان کارآمد و موثر است.

 

فراگیری این دسته از مهارت ها و یا تقویت آن نقش بسزایی در رشد فردی و دست یابی به ارتباطات موثر دارد به همین خاطر باید تلاش کنیم تا در رسیدن به این دانش موفقیت هایی را کسب کنیم.

 

فرد با مطالعه کتاب، تماشای برنامه های تلویزیونی و تئاتر و نمایش و یا قرار گرفتن در موفقیت خاص آن به این مطالب دست پیدا خواهد کرد که با وجود ضرورت جامعه برای فراگیری این دسته از مفاهیم، لازم است تا دستگاه های فرهنگی سهم خود را ایفا کنند چرا که این مسائل در کاهش پدیده های شوم اجتماعی کارساز است.

 

آموزش و تقویت مهارت های اجتماعی جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به عنوان سرمایه انسانی مقوله ای مهم و مورد نیاز برای کشور است که به جز نظام آموزشی نهادهای فرهنگی مثل کانون های مساجد نیز باید به آن بپردازند و با ارائه سرفصل های آموزشی و همچنین فعالیت های همسو و گروهی به آن بپردازند.

 

چگونگی ارتباط با دیگران، حفظ ارتباط و حرمت ها، جلوگیری از پرحرفی، مسئولیت پذیری، رفتار موثر در موقعیت های سخت، کاریابی و استعدادشناسی و نقش آفرینی بدون مزاحمت و همچنین تلاش برای دسترسی به امکان بدون ضایع کردن حقوق دیگران از جمله مباحث اجتماعی است که افراد به آن نیاز دارند.

 

افراد با آموختن مهارت های اجتماعی در هنگام سختی ها از رفتارهای غلط مثل خودکشی، خودزنی و گرایش به دوستان ناباب و مصرف دخانیات دوری می کنند و با توجه به آموخته های خود مسیر صحیح را طی می کنند.

در برابر نوع خواسته افراد باید علایق و خط قرمزهای فردی را دید و البته در برخی از شرایط به لحاظ حفظ حرمت دیگران شاید از علاقه و راحتی خود مثل دادن جای خود به افراد سالخورده باید دست برداشت.

 

*ضرورت فراگیری مهارت های اجتماعی

 

مسئول واحد مشاوره اداره کل بهزیستی استان اصفهان پیرامون اهمیت مهارت آموزی اجتماعی گفت: آموزش این دسته از مفاهیم به افراد به ویژه از گروه سنی نوجوانی اهمیت دارد که البته شروع آن از سنین کودکی امکان پذیر و کارآمد بوده و در گروه های مختلف نیز این نیاز وجود دارد.

 

«حسین خاکشور» افزود: نهادهای اجتماعی و فرهنگی با ارائه سرفصل های آموزشی و همچنین فعالیت های عملی این مولفه های را آموزش دهند و نقش آفرینی اجتماعی را فعال سازند.

 

وی با بیان اینکه در مدارس و دانشگاه ها نیز باید به این موضوع توجه شود، تصریح کرد: در هر گروه سنی متناسب با توان درک و فهم مطالب ارائه می شود که در مهدهای کودک نیز از طریق شعر و بازی این مباحث نهادینه می شود.

 

*کانون های مساجد با بنیه فرهنگی و اجتماعی برای مهارت آموزی

 

همه این مسائل با فراگیری و تقویت مهارت های اجتماعی قابل رفع و بخشی از آن هم در نوع نگرش و رفتار فرد است که باید اصلاح شود ولی سرمایه گذاری در این حوزه بر اساس ظرفیت های توانمند مثل نهادهای اجتماعی باید صورت بگیرد که کانون های مساجد به لحاظ بنیه اجتماعی و دینی و دسترسی و توزیع گسترده آن ها در تمامی مناطق کشور امکان چنین خدمانی را فراهم می کند.

وجود 2 هزار کانون فرهنگی و هنری در استان اصفهان نشان از توزیع گسترده این مراکز در سراسر استان است و از طرفی مراگز فعال نیز قدرت پاسخگویی به دیگر نهادها را نیز دارند و برقراری تعامل بین سازمان های متولی مثل بهزیستی می تواند گستردگی و کیفیت خدمات را افزایش دهد.

 

برخی از کارشناسان اجتماعی هم دانش و تجربه خود را به میدان آورده اند و در نهادهای فرهنگی مثل کانون های مساجد این دسته از آموزش ها را برای خانواده، دانش آموزان و دیگر اقشار ارائه می دهند.

 

بستر تعامل سازمانی، مردمی و فردی قدرت مهمی برای توسعه آموزش های اجتماعی و مهارت افزایی در این حوزه است که باید با ترسیم برنامه جامع از آن حمایت و ضمن رصد آن میزان موفقیت و موانع پیش رو را رفع کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به دو برنامه سفیران اجتماعی و یاریگران زندگی برای کاهش آسیب های اجتماعی گفت: این دو طرح توسط کانون های مساجد مدیریت و اداره می شود که یاریگران زندگی با عضویت کارشناسان و مربیان است و سفیران اجتماعی هم نوجوانان و جوانان عضو کانون های مساجد هستند.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: سال گذشته بیش 700 نفر در دوره آموزشی یاریگران زندگی و بیش از 500 نفر در سفیر اجتماعی رشرکت کردند که امسال نیز این برنامه ادامه دارد.

 

وی یادآورشد: به جز این برنامه که بر بستر سامانه بچه های مسجد بود، برنامه های دیگری نیز توسط کانون ها متناسب با شرایط هر مرکز اجرا می شود.

 

*خوب و بد مهارت افزایی در کانون های مساجد

آن دسته از جوانان و نوجوانانی که از فعالیت های اجتماعی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استفاده کرده اند، از خوب های این ماجرا می گویند و آنان که غفلت کرده اند پشیمانند چرا که در این میان تفاوت زیادی بین آموزش دیدگان و افراد دیگر وجود دارد.

 

کسانی که این مهارت ها در کانون های مساجد یاد گرفته اند در حوزه های اجتماعی فعال بوده و موفقیت های زیادی را نیز بدست آورده اند اما آن دسته ای که این خدمات بی بهره مانده اند، دچار مشکل شده و از این اشتباه خود پشیمانند.

 

علیرضا قاسمی، نوجوانی که دچار مصرف سیگار شده، این اشتباه خود را نتیجه بی دقتی به مسائل اجتماعی و عدم اطلاع از مهارت ها در برابر مشکلات اجتماعی اعلام کرد و گفت: از برنامه های کانون های مساجد بی خبر بودم.

 

این بی خبری در بین بسیاری از نوجوانان دختر و پسر وجود داشت که تصمیم سازی و برنامه ریزی جدی مسئولان امر و همچنین مدیران کانون ها در آگاهی بخشی و تبلیغات را می طلبد.

 

 

کد خبر 1096948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha