لزوم نگاه ویژه به فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی

ملانوری با اشاره به لزوم نگاه ویژه به محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: باید با ارائه راهکارهای جدید، منطقی و درست، شرایط را به گونه ای تسهیل کنیم که در بحث سرمایه گذاری برای فرآوری محصولات کشاورزی رغبت ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز (۳۱ شهریور) در هفدهمین ستاد توسعه خاوران اظهار کرد: محصولات استراتژیک استان به جهت منحصر بفرد بودن برای همه شناخته شده نیستند، لذا باید به آنها نگاهی خاص داشته باشیم.

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: اگر می گوییم عناب، محصول خاص استان است باید همین جا برایش تصمیم بگیریم که چطور جمع آوری شود، چگونه خشک شود و چطور به بازار عرضه گردد که با بهترین کیفیت، بیشترین ارزش افزوده را به همراه داشته باشد.

 

به گفته وی؛ طرح موضوعات مرتبط با محصولات استراتژیک در ستاد توسعه خاوران به این جهت است که این محصولات برای ما مهم است.

 

ملانوری با اشاره به گلایه های مطرح شده از سوی برخی تولید کنندگان صنایع غذایی مبنی بر سخت گیری های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در صدور مجوزها، گفت: از آن جایی که محصولات زرشک و عناب، خاص استان ما می باشند لذا ما باید در همین جا سازوکارهای قانونی لازم را برای دریافت مجوزهای واحدهای فرآوری مرتبط پیدا کنیم.

 

وی با تأکید بر این که این محصولات، نمونه های مشابهی در دیگر مناطق ندارند، متذکر شد: باید با تشکیل جلسه ویژه ای با حضور سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی و ... با محوریت معاونت اقتصادی استانداری تشکیل شود و طی آن، عناب از مزرعه تا سفره بررسی شود.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که فعالیت واحدهای تولیدی فعال نباید متوقف شود، ادامه داد: در این جلسه استانداردهای لازم، مطابق با شرایط بومی برای موضوع جمع آوری، خشک کردن، فرآوری محصول تا عرضه آن به بازار تدوین شود.

 

وی متذکر شد: هدف از این کار هم کمک به واحدهای تولیدی و تسهیل شرایط برای افرادی است که به موضوع فرآوری این محصولات ورود کرده اند.

 

ملانوری اظهار داشت: عرضه محصول با کد استاندارد، به معرفی محصولات کشاورزی و در نتیجه استان خراسان جنوبی می انجامد.

 

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ما باید با همکاری هم و با ارائه راهکارهای جدید، منطقی و درست، شرایط را به گونه ای تسهیل کنیم که در بحث فرآوری محصولات کشاورزی رغبت ایجاد شود.

 

به گفته وی؛ سخت گیری ها و مانع ایجاد کردن‌ها، سبب می شود محصولات کشاورزی به همین شکل و بدون هیچ تغییری به بازار عرضه شوند و در نتیجه هیچ ارزش افزوده ای هم برای کشاورزان به همراه نداشته باشند.

 

استاندار خراسان جنوبی ضمن قدردانی از اقدامات اتاق تعاون در بحث راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان، گفت: بارها گفته ام و باز هم تأکید می کنم؛ کارهایی که برای محصولات استراتژیک استان می شود، مثل خود محصولات باید قدر، شأن و جایگاهی بین المللی و جهانی داشته باشد.

 

ملانوری تأکید کرد: این تعاونی باید با سهامداری تولید کنندگان زرشک، عناب و زعفران استان و نیز افرادی که به نوعی با این محصولات مرتبط است، تشکیل شود.

 

وی با بیان این که در این تعاونی برای تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول برنامه ریزی می شود، متذکر شد: هدف از این تعاونی، ایجاد ارزش افزوده در محصولات خاص استان است و سود حاصل از این ارزش افزوده نیز به جیب شخص کشاورز می رود.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که مسئله اصلی استان فعلاً موضوع راه اندازی این تعاون باشد، تأکید کرد: من به عواقب این تعاونی خیلی امیدوارم و مطمئن هستم پول توجیبی های مردم که در این تشکل در مسیر تولید قرار می گیرد، به زودی سرمایه هایی کلان خواهند شد که به رفاه آنها کمک خواهد کرد.

 

ملانوری در ادامه از مصوبه ستاد توسعه خاوران در راستای حمایت از ایده های دانش آموزی گفت و ضمن تشکر از پیگیری های صنعت، معدن و تجارت در تحقق این مصوبه، اظهار داشت: تقویت باور دیده شدن، مورد حمایت قرار گرفتن و توانستن که منجر به ایجاد اعتماد بنفس در دانش آموز می شود، مهمترین هدف ستاد توسعه خاوران، از ایده های دانش آموزی است.

 

وی تأکید کرد: دانش آموزی که امروز به این نتیجه می رسد که ایده اش ارزش تبدیل شدن به یک محصول را دارد، در آینده به یک قهرمان حوزه تولید تبدیل می شود.

 

به گفته وی؛ با همراهی همه حوزه ها و به هر شکل ممکن باید کمک کنیم که ایده های برتر دانش آموزی استان به مرحله تولید برسند.

 

استاندار  خراسان جنوبی به برون داد جلسه ها و نتایج ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و گفت: با توجه به بازخوردهای جلسات ستاد توسعه، به نظر می رسد این روش ایجاد شده و تأثیری که بر شکستن بروکراسی ها و تسهیل شرایط سرمایه گذاری داشته، مقبولیت لازم را پیدا کرده است.

 

ملانوری ادامه داد: در طول سفر دکتر رئیسی هم مطالبی درخصوص این ستاد عنوان شد که در شورای اداری و توسط رئیس جمهور از آن به عنوان اقدامی مبارک یاد شد.

 

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: دکتر وحیدی وزیر کشور نیز ضمن استقبال از این طرح، قول دادند در یکی از جلسات ستاد و نشست هایی که با سرمایه گذاران داریم، شرکت نمایند.

 

به گفته وی؛ مهم این است که همه ما برای تحقق اهداف و برنامه های ستاد توسعه خاوران وقت بگذاریم.

 

گفتنی است؛ هفدهمین جلسه ستاد توسعه با محوریت ارائه گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخصوص مشکلات و چالش‌های سرمایه گذاران در حوزه غذا و دارو، ارائه گزارش رئیس اتاق تعاون استان درخصوص اقدامات صورت گرفته برای تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک و ارائه گزارش عملکرد مدیرکل صمت استان درخصوص اقدامات انجام شده در راستای اجرایی نمودن ایده های دانش آموزی برگزار شد.
 

کد خبر 1097164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha