​آخرین جزئیات حریق در ارتفاعات جنگلی کردکوی/ سناریوی تکراری حریق در سایه کمبود امکانات

در حالی که در ماه اخیر جنگل های هیرکانی برای چندمین بار در آتش می سوزد اما مطالبه مردم گلستان برای استقرار بالگرد اطفای حریق در این استان همچنان بی نتیجه مانده است.

خبرگزاری شبستان- گرگان، فاطمه رائیجی؛ برای چندمین بار است که در ماه اخیر آتش به جان ارتفاعات شهرستان کردکوی از جهان نما تا مناطق کوهستانی یانه سر افتاده است.

 

گرچه نمی توان تلاش های بی شائبه منابع طبیعی و بسیج نیروهای مردمی در مهار آتش را نادیده گرفت اما آن چیزی که قلب ارتفاعات کردکوی را سیاه پوش کرده نبود امکانات لازم با توجه به موقعیت منطقه است.

 

در آتش سوزی که در هفته های گذشته رخ داد، «ابراهیم قدمنان»، فرماندر کردکوی از فقدان بالگرد اطفای حریق در این منطقه گلایه داشت و نبود بالگرد را مسئله ای دانست که استان گلستان برای هلی برن نیرو و همچنین مهار آتش به شکل هوایی  در تنگنا قرار گیرد.

 

وی با اشاره به وسعت دو میلیون هکتاری عرصه های جنگلی و منابع طبیعی شمال کشور استقرار بالگرد را در این منطقه ضروری دانست و گفت: نباید برای اطفای حریق مناطق شمالی بالگرد از تهران به این استان ها اعزام شود.

 

در آتش سوزی های اخیر که از روز گذشته در مناطق «یانه سر»، «رادکان» و «درازنو» آغاز شده تا ظهر امروز خبری از بالگرد اطفای حریق نشد این در حالی است که بنا به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان وزش باد با سرعت بیش از 50 کیلومتر بر ساعت کار مهار آتش را دوچندان سخت کرده است.

 

از سویی دیگر وزش باد شدید موجب ایجاد توده های دود و مسمومیت برخی از نیروهای امدادی منابع طبیعی شده است که در این راستا منابع طبیعی استان گلستان از عینک های مخصوص برای کاهش مخاطرات ناشی از حریق استفاده کرده است و استقرار نیروهای هلال احمر در منطقه نیز موجب شده تا مسمومیت های ناشی از حریق جدی نشود.

 

از ساعت 12 و 20 دقیقه روز گذشته که این آتبش سوزی به وقوع پیوست دوربین های پایش حرارت به سرعت توانستند این آتش سوزی را تشخیص دهند اما گره اصلی کار عدم وجود بالگرد در منطقه است به طوری که اعزام نیرو برای کنترل این آتش سوزی به جز نیروهای دیده بان که در منطقه حضور داشتند بیش از دو ساعت به طول انجامیده است.

 

شاید اگر بالگرد اطفای حریق در ساعات نخست این آتش به کارگیری می شد امروز بیش از 40 هکتار از عرصه های منابع طبیعی بنا به گزارش های اولیه در آتش نمی سوخت.

 

عدم استقرار بالگرد در استان گلستان در حالی رقم خورده که پیش از این سرپرست مدیریت بحران در استان گلستان عنوان کرده بود بالگرد بنا به تقاضای استان در کمتر از چند ساعت وارد استان می شود اما در این آتش سوزی حضور بالگرد بنا به هر دلیلی در 24 ساعت به تعویق افتاده است.

 

با توجه به آنکه بخش عمده ای از عرصه های منابع طبیعی در نقاط کوهستانی و صعب العبور قرار دارد ممکن است تلاش نیروهای امدادی در مهار آتش کار به جایی نبرد.

 

مدیرکل محیط زیست استان گلستان نیز به این مسئله تأکید داشت که بارها از سوی استانداری گلستان برای استقرار بالگرد اقدام شده ولی به نظر می رسد این پیگیری ها تاکنون کارساز نبوده است.

 

به طور قطع هر چقدر هم که نیروهای امدادی برای مهار آتش هماهنگی و انسجام لازم را داشته باشند باز هم به نظر می رسد که فقدان بالگرد، نجات جنگل های گلستان در آتش سوزی ها را سخت و دست نیافتنی خواهد کرد.

 

 

مردم استان گلستان که در این ماه ها به خبرهای آتش سوزی در ارتفاعات استان گلستان عادت کرده اند برای آنها سوال است که چرا مسئولان کشور برای حفظ میراث جهانی هیرکانی حاضر به اختصاص بالگرد اطفای حریق به گلستان نیستند و اعتقاد دارند در این مسیر مسئولان کوتاهی کردند و هیچ اقدامی نمی تواند درخت های چند صد ساله ای که در این آتش سوزی ها خاکستر شده اند را جبران کند.

 

مردم انتظار دارند با توجه به تجهیز بیشتر منابع طبیعی و محیط زیست استان گلستان و ترسیم نقشه راه برای پایش و دیده بانی بهتر جنگل های هیرکانی و پارک جنگلی گلستان با استفاده از ابزارهای نوین مانند پهپاد و دوربین های پیشرفته حرارتی و استقرار بالگرد به سناریوهای تکراری آتش سوزی در عرصه های جنگلی و حفاظت شده گلستان خاتمه دهند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: روز گذشته درخواست بالگرد اطفای حریق از تهران انجام شده اما هنوز بالگرد به گلستان اعزام نشده است، البته بالگرد مستقر در گلستان مشکلاتی دارد که امکان استفاده از آن وجود نداشت لذا از تهران درخواست بالگرد کردیم.

 

 

«عبدالرحیم لطفی» ادامه داد: 300 نیرو برای اطفای حریق به مناطق موردنظر اعزام شدند اما از آنجایی که حریق در مناطق کوهستانی و صعب العبور رخ داده مهار آتش به کندی انجام می شود.

 

وی بیان کرد: وزش باد بیش از 50 کیلومتر بر ساعت موجب افزایش گستره آتش شده است، همچنین این آتش سوزی در نقاطی است که از پایین دست نمی توان برای مهار آن اقدام کرد و استفاده از خودروهای آتش نشانی در آن مناطق ممکن نیست.

 

لطفی یادآور شد: در حال حاضر حریق در منطقه یانه سر مهار شده است و در منطقه «هزارمنزل»، «زرشک چال» و بین ارتفاعات رادکان و درازنو ادامه دارد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: شدت باد در منطقه بالادست دکل رادکان و هزار منزل بسیار بالا است که کنترل آتش به وسیله انسان به سختی اجام می شود و بسیاری از نیروهای امدادی دچار خفگی می شوند که این مسائل اطفای حریق را بسیار سخت کرده است.

 

وی عامل انسانی را علت حریق در این منطقه دانست و گفت: باید مسئله آتش سوزی در این منطقه ریشه یابی شود.

 

کد خبر 1097964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha