ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر، باعث رونق اقتصاد فرهنگی جهرم می شود

رضایی کوچی گفت: ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر و همچنین تخصیص کاربری‌های معاصر به بناهای تاریخی، می‌تواند نقش مؤثری در رونق اقتصادی، ایجاد روحیه‌ نشاط شهری، احیای بافت‌های تاریخی و دسترسی بیشتر شهروندان به محصولات فرهنگی و هنری را فراهم آورد.

«محمدرضا رضایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: بافت‌ تاریخی هر شهر، بخش‌ مهمی از آن شهر است و جزئی از هویت اجتماعی هر قوم محسوب می‌شود که قابلیت‌های بالفعل و بالقوه‌ی فراوانی دارد.

 

نماینده‌ مردم شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بافت‌های تاریخی در مکان و زمان خود منجمد شده‌اند و دلیل اصلی آن، دور ماندن بافت تاریخی از زندگی امروز، فعالیت‌های اقتصادی و کاربری‌های مورد نیاز جامعه است، افزود: نباید با بخش‌های  ارزشمند شهر بصورت تک عملکردی و موزه‌وار برخورد کرد چرا که این اقدام در نهایت، تخلیه‌ی بافت از سکنه‌ی بومی و رکود آن را در پی دارد.

 

وی بیان کرد: در جهرم از بناهای تاریخی ارزشمندی برخورداریم که می‌توان با تخصیص کاربری‌های چندعملکردی و هماهنگ با نیازهای معاصر شهروندان و همچنین تبدیل برخی از آنها به مکانی جهت رویدادهای فرهنگی، موجب تزریق سرمایه و پویایی آن‌ها شد و علاوه بر نجات این بناها از تخریب و رکود، اقتصاد فرهنگی شهر را رونق بخشید و زمینه‌‌ی آشنایی نسل جوان با فرهنگ و تاریخ گذشته را فراهم آورد. 

 

رضایی کوچی عنوان کرد: همچنین در راستای تقویت ظرفیت‌های فرهنگ و هنر شهر و شهروندان، افزایش نشاط اجتماعی، حمایت از کسب و کارهای فرهنگی و هنری، صنایع دستی، تولیدات خانگی و غیره، می‌توان ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر را در دستور کار قرار داد.

 

به گفته وی، مشخصا، مناسب‌ترین مکان برای گذرهای هنری، بافت‌های تاریخی، محلات قدیمی شهر، آثار شاخص به جا مانده مثل قدمگاه یا کاروانسراها، ساباط‌ها و غیره، همینطور فضاهای زنده و پویای شهری که در عین حال صاحب پیشینه‌ هستند، بوده چرا که این فضاها حامل خاطره‌ی جمعی شهروندان می‌باشد و ارزش تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

 

نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گذرهای فرهنگ و هنر، به عنوان محل عرضه‌ی بی‌واسطه آثار هنری به شهروندان، خاطره‌ای ماندگار در ذهن آنها ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین، تلطیف فضای زمخت شهری، جان دادن به کالبد شهری، گفت‌و‌گوی فرهنگی در بستر یک بازار هنری، تغییر و ارتقای خلاقیت و ذائقه مشتریان، و... از عینی‌ترین تاثیرات گذرهای فرهنگ و هنر است.

 

رضایی کوچی در پایان گفت: بنابراین لازم و به‌جاست که مدیران شهری و مسئولین و فعالان حوزه‌ی فرهنگ و هنر، تمام همت خود را برای رونق اقتصادی و فرهنگی شهر جهرم بکار ببندند و از پتانسیل‌های موجود شهرشان به بهترین شکل استفاده کنند.

 

کد خبر 1098102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha