اعزام ۵۰ هزار زائر اربعین از ۹ ایرلاین داخلی و ۲ ایرلاین عراقی/ابلاغ دستورالعمل اجرایی محیط‌های آزمون  بازار سرمایه

ابلاغ دستورالعمل اجرایی محیط‌های آزمون بازار سرمایه، سهم بانک‌ها از تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی در مرداد، اعزام ۵۰ هزار زائر اربعین از ۹ ایرلاین داخلی و ۲ ایرلاین عراقی، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۳ مهر شبستان به شرح زیر است:

ابلاغ دستورالعمل اجرایی محیط‌های آزمون (سندباکس) بازار سرمایه

حمید حسن آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار از ابلاغ دستورالعمل اجرایی محیط‌های آزمون (سندباکس) بازار سرمایه خبر داد و گفت: سندباکس بازار سرمایه، بستری برای محک ایده‌های نوآورانه در حوزۀ محصولات و خدمات مالی جدید اعم از بازارها، ابزارها، نهادها و راهکارهای نوین مرتبط به بازار سرمایه است که تا کنون قانونمند نشده بودند.

وی توضیح داد: سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای مسئولیت تنظیم­‌گری خود و با هدف ساماندهی به ایده‌­های نوآورانه مرتبط به بازار سرمایه اقدام به راه‌­اندازی سندباکس کرد تا از این طریق شرایطی نظیر محیط عملیاتی بازار برای طرح‌هایی که تا کنون مقررات و دستورالعملی برای آنها تدوین نشده فراهم گردد و پس از بررسی ابعاد گوناگون طرح ها، نهاد ناظر در جهت تنظیم‌گری آنها که می‌تواند ابزار معاملاتی جدید، بازار جدید، نهاد جدید یا راهکاری نوین برای حل یکی از چالش‌های بازار باشد، اقدام کند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس همچنین افزود: در این راستا سازمان بورس در اردیبهشت ماه سال جاری مجوز و مصوبه لازم به منظور راه‌اندازی محیط آزمون (سندباکس) را از شورای عالی بورس اخذ کرد. در مرحله بعد موفق به اخذ موافقت اصولی از کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون وزارت امور اقتصاد و دارایی در خرداد ماه شد؛ در گام بعد دستورالعمل اجرایی سندباکس بازار سرمایه تدوین و در تیر ماه امسال در هیئت مدیره سازمان مطرح و تصویب شد. اکنون بعد از اعمال نقطه نظرات اعضای محترم هیأت مدیره، دستورالعمل اجرایی سندباکس بازار سرمایه تکمیل و از این طریق ابلاغ می‌شود.

حسن آبادی عنوان کرد که با ابلاغ این دستورالعمل تمامی متقاضیان که ایده های نوآورانه در حوزه بازار سرمایه دارند می‌توانند طرح‌های خود را که با شرایط مندرج در ماده ۶ دستورالعمل مطابقت داشته باشند به دبیرخانه شورای راهبری سندباکس بازار سرمایه مستقر در مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

 

اینترنت «شاد» امسال هم برای ایرانسلی‌ها رایگان است

در راستای تحقق عدالت آموزشی و کمک به تسهیل فرآیندهای آموزش آنلاین، مطابق با سیاست‌های ابلاغی دولت سیزدهم به‌دنبال تعاملات صورت گرفتۀ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت آموزش و پرورش، اینترنت مصرفی سامانۀ شاد، چه از طریق اینترنت پرسرعت همراه و چه از طریق اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) را برای تمامی مشترکان خود رایگان کرد.

مشترکان ایرانسل می‌توانند از بامداد ۱ مهرماه ۱۴۰۰ تا اطلاع ثانوی، بدون نیاز به تهیۀ بستۀ دیتا، به سامانۀ شاد دسترسی داشته باشند. اینترنت مصرفی این سامانه، در هنگام استفاده، برای تمامی کاربران رایگان است و در طول استفاده از سامانۀ شاد، اینترنت رایگان به صورت خودکار و بدون نیاز به شماره‌گیری کد دستوری، برای کاربران اعمال می‌شود.

کاربران لازم است هنگام استفاده از سامانۀ شاد، اطمینان حاصل کنند که نرم‌افزارهای تغییر دهندۀ IP، روی دستگاهشان غیر فعال است، تا از نظر فنی، امکان تشخیص IP های سامانۀ شاد و به طور خودکار رایگان شدن اینترنت مصرفی، وجود داشته باشد.

ایرانسل پیش از این و در سال تحصیلی گذشته نیز، با فراهم کردن امکانات دسترسی آسان به تحصیل آنلاین در شرایط کرونا، تعرفۀ استفاده از اینترنت سامانۀ شاد را برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان کرده بود.

اولین اپراتور ارائه دهندۀ نسل پنج تلفن همراه در ایران، همزمان با فصل جدید آموزش، طرح رایگان «دانا پلاس» را نیز برای مشترکان خود فعال کرده است. «داناپلاس»، پلتفرم آموزش آنلاین ایرانسل، این امکان را برای مشترکان جدید خود فراهم کرده تا طرح «+C» این پلتفرم را به صورت رایگان تهیه و فعال کنند.

این طرح، به مناسبت شروع سال تحصیلیِ جدید مدارس و دانشگاه‌ها، با هدف کمک به توسعۀ آموزش آنلاین در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا، تا ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۰، برای مشترکان جدید دانا پلاس قابل فعال‌سازی و به مدت یک ماه از زمان فعال‌سازی، قابل استفاده است.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که نیاز به تهیه سیم‌کارت دارند، این امکان را فراهم کرده است تا از «سیم‌کارت کوشا» ایرانسل، استفاده کنند.

 

سهم بانک‌ها از تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی در مرداد

اکنون مدت هاست که شبکه پرداخت بانکی ایران یک دست شده و از اینرو به راحتی می‌توان با رصد اطلاعات و داده‌ها به آمار پرداخت‌های بانکی و بین بانکی دست یافت. یکی از این آمارها، تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی در شبکه پرداخت و سهم هر بانک پذیرنده از این مبادلات است.

 

بررسی آمار سهم بازار هر یک از بانک‌های پذیرنده از تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت در مردادماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که بانک ملت با سهم ۲۰.۲۷ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۱۹.۷۱ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

 

پس از بانک ملت به ترتیب بانک‌های ملی، صادرات، سپه، پارسیان، کشاورزی، تجارت، سامان و رسالت بیشترین سهم را از تعداد تراکنش‌ها و بانک‌های ملی، صادرات، کشاورزی، تجارت، سپه، سامان، رفاه و آینده بیشترین سهم را از مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت داشته‌اند.

از یک طرف همان طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید بررسی سهم تعدادی بانک‌های پذیرنده از کل بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش در مردادماه ۱۴۰۰ نشان می دهد که:

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی به ترتیب به بانک‌های ملت (۱۹.۸۶ درصد)، ملی (۱۴.۸۱ درصد)، سپه (۱۰.۸۵ درصد) و صادرات (۸.۱۹ درصد) تعلق دارد.

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به بانک‌های پارسیان (۳۱.۳۱ درصد)، ملی (۱۷.۷۸ درصد)، ملت (۱۳.۵۱ درصد) و سامان (۷.۹۷ درصد) اختصاص داشته ‌است.

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی به بانک‌های ملت ( ۴۲.۵۷ درصد)، آینده (۲۶.۸۱ درصد)، اقتصاد نوین (۱۴.۰۹ درصد) و ملی (۸.۶۵ درصد) تعلق دارد.

همچنین در طرف دیگر بررسی سهم مبلغی بانک‌های پذیرنده از کل بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش در مردادماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که:

بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانک‌های ملت (۱۹.۶۳ درصد)، ملی (۱۳.۷۴ درصد)، صادرات (۱۱.۶۷ درصد) و سپه (۹.۶۷ درصد) تعلق دارد.

بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به بانک‌های ملت (۱۹.۷۷ درصد)، ‌ آینده (۱۶.۲۱ درصد)، سامان (۱۱.۹۸ درصد) و صادرات (۶.۶۷ درصد) اختصاص یافته است.

بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزارهای پذیرش موبایلی به بانک‌های ملت (۴۵.۸۲ درصد)، ‌ آینده (۲۵.۲۰ درصد)، اقتصاد نوین (۱۲.۱۲ درصد) و ملی (۵.۵۵ درصد) تعلق گرفته و این بانک‌ها به ترتیب در مکان‌های اول تا چهارم جای گرفته‌اند.

 

تمدید عرضه اوراق سپرده سرمایه گذاری بانک ملی ایران تا پایان سال

عرضه اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) بانک ملی ایران تا پایان سال جاری تمدید شد. این اوراق با سررسید یکساله، قابل انتقال به غیر و با نرخ سود ۱۸ درصد سالانه از تاریخ انتشار عرضه می شود.

پرداخت سود علی‌الحساب این اوراق به صورت ماهانه و معاف از مالیات است و بازخرید قبل از سر رسید آن در شعب بانک با نرخ ۱۰ درصد سالانه خواهد بود.

گواهی سپرده این اوراق به صورت الکترونیکی است و برگه سپرده به مشتری تحویل نخواهد شد، لذا حفظ و نگهداری رسید صادره گواهی سپرده ضروری است.

 

اعزام ۵۰ هزار زائر اربعین از ۹ ایرلاین داخلی و ۲ ایرلاین عراقی

 

شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تا ساعت ۴ صبح امروز (شنبه ۳ مهر) ۵۰ هزار ایرانی به صورت هوایی وارد عراق شده‌اند، گفت: اعزام این تعداد زائر را ۹ ایرلاین داخلی و ۲ ایرلاین عراقی به عهده داشته‌اند.

 

وی با بیان اینکه جابه جایی ۶۰ هزار زائر که مجوز آن‌ها صادر شده تنها از طریق هوایی باید صورت می‌گرفت که طبق برنامه ریزی صورت گرفته بخش عمده‌ای از آن‌ها تاکنون جابه جا شده اند. مرز مهران همچنان بسته است و اما طبق اعلام ستاد اربعین زائران برای برگشت می‌توانند از مرز زمینی مهران بازگردند.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان رسید

امروز (شنبه ۳ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۱۹ درصد رشد به ۱۱,۵۶۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۲۲ درصد رشد به ۱,۷۴۶.۷۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۰۲ درصد افت به ۱۱۸,۶۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۱.۲۹ درصد رشد به قیمت ۱۱۴,۴۸۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۱.۷۱ درصد رشد به قیمت ۵۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۸۶ درصد رشد به قیمت ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۳۲ درصد رشد به قیمت ۲۲,۰۷۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۳ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۰۱ درصد رشد به ۲۷۶,۸۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۱.۰۴ درصد رشد به ۳۲۴,۵۹۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۴۵ درصد رشد به ۳۸۲,۰۳۰ ریال رسید. بانک مرکزی امروز (شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز اصلی کشورها را اعلام کرد که بر این اساس نرخ ۱۵ ارز افزایش و ۲۱ ارز کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۱۰ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷  هزار و ۴۵۵ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۲۰۳ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۴۲۲ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۵۱ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۸۴ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۱۷ ریال، روپیه هند ۵۷۰  ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۴۸۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۷۹۶  ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و۹۳۶ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۵ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۱۴۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۴۵۲ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۱۰ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۷۴۲ ریال، روبل روسیه ۵۷۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۴۷۷ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۳۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۹۰ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۴۰۹ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۳۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۷۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۴۹۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۷۲۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۲۹ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۵۹۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۹۵۰۳ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۴۵ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۸۲۵  ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۶۶۶ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۰۷ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۶ ریال قیمت خورد.

 

 

 

کد خبر 1098122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha