حجاب واجب اجتماعی است/ حضرات مقامات چرا قانون حجاب را اجرا نمی کنید؟

آیت‌الله رشاد گفت: چرا وقتی یک طلبه به یک خانم بدحجاب تذکر می‌‌دهد باید در خیابان توسط افرادی کتک بخورد، دستگاه اجرایی کجاست که از این طلبه حمایت کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، به بحث اخلاقی پرداخته و گفت: امروز وضعیت جامعه ما درباره حجاب و عفاف بسیار نامناسب است که در  شان نظام اسلامی نیست.

وی با اشاره به آیه ۳۱ سوره نور، مبنی بر اینکه «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ ...َلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ...»؛ «زنان مؤمن را بگو تا چشم‌ها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر می‌شود (بر بیگانه) آشکار نسازند، و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند...»، عنوان کرد: بر اساس این آیه حجاب بر زنان واجب است.

 

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه خداوند بر مسئله حجاب و پوشش درباره بانوان به اقتضاء حرمت و شخصیت آنها بیشتر تاکید کرده است، اظهار کرد: خداوند متعال خواسته است که بانوان در مناسبات و روابط اجتماعی حجاب را رعایت کنند و زینت و زیبایی‌های غیرطبیعی را که مطلوب جنس مخالف است را بپوشانند. اما چهره و دست‌ها که به طور متعارف در معرض دید هستند نیازی نیست که پوشیده شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: گاهی برخی می‌گویند قرآن حجاب را واجب نکرده و درباره حجاب در قرآن حکمی نداریم ما به این بانوان محترم عرض می‌کنیم که در این آیه خداوند آشکار به زنان دستور می‌دهد که حجاب و عفاف را رعایت کنند کما اینکه به مردان نیز دستور می دهد که حجاب را رعایت کنند و برای چشم‌های خود را حریم نگه دارند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان کرد: طبق آیات قرآن زن و مرد هردو به حجاب و عفاف موظف هستند؛ اگرچه زیبایی‌هایی برای زنان وجود دارد که در مرد چنین چیزهایی وجود ندارد اما تاکید قرآن درباره زنان به حجاب بیشتر است. اگر ما مسلمان هستیم و دستورات قرآن را قبول داریم که خداوند در قرآن طی حکم صریح و آشکار فرموده است زنان باید سینه و سر خود را با مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه احکام الهی هر کدام مستقل هستند و بر ما تکلیف است که آنها را انجام دهیم، ابراز کرد: گاهی برخی از گناهان چه بسا بی‌حجابی بقیه اعمال نیک ما را از بین ببرد چرا که نافرمانی در مقابل خداوند است. وقتی درباره بی حجابی صحبت می‌شود برخی می‌گویند چرا در فلان دستگاه حکومتی فلان خطاها انجام می‌شود مگر خداوند حجاب را مشروط کرده است که دیگران خطا نکنند که شما حجاب را رعایت کنید. همانگونه که یک کارمند باید به وظایف خود عمل کند دستور حجاب هم باید رعایت شود.

وی ادامه داد: برخی می گویند اگر شخصی حسادت کند یا دروغ بگوید کسی او را توبیخ نمی‌کند چرا درباره بی‌حجابی دیگران را توبیخ می‌کنید؛ در پاسخ آنها باید گفت که دروغ و حسادت یک عمل اخلاقی است که پشتوانه اجرایی ندارد آنگاه پشتوانه اجرایی پیدا می کند و جرم است که اثر حقوقی بر آن مترتب باشد اما حجاب و عفاف جنبه حقوقی و فقهی دارد، حجاب امری شخصی نیست بلکه امر اجتماعی است که دیگران را درگیر خود می‌کند.

 

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه اگر کسی در منزل خود سیگار بکشد یا شراب بخورد کسی به او کاری ندارد چراکه امری شخصی است، افزود: گاهی برخی بهانه می‌آورند که حجاب هم یک امر شخصی است نباید شخص بی‌حجاب توبیخ شود، در حالی که اینگونه نیست حجاب یک امر اجتماعی است اگر بانویی با یک وضع نامناسب و محرک در خیابان راه برود حقوق دیگران را ضایع می‌کند و ذهن و افکار آنها را به سوی گناه می‌کشاند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه حجاب یک امر شخصی نیست بلکه یک امر اجتماعی است، اظهار کرد: حجاب در بستر جامعه معنا دارد و وقتی کسی نباشد حجاب معنی ندارد، حجاب با حقوق دیگران پیوند خورده است. حجاب در جامعه اسلامی نماد وهویت اسلامی و هنجار دینی است. وقتی حجاب در مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراجع قانونگذاری و تصمیم‌گیران کلان کشور به عنوان قانون تصویب شده است رعایت نکردن آن خلاف قانون است همانگونه که رد شدن از چراغ قرمز خلاف قانون است.

 

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه ما باید در جامعه به نحوی عمل کنیم که احساسات و هویت جامعه اسلامی مخدوش نشود، عنوان کرد: هنجارشکنی جرمی است که حقوق دیگران را مخدوش می‌کند، معضلات جامعه اسلامی در همه ابعاد باید برطرف شود در کنار آن بی‌حجابی هم باید برطرف شود نباید برطرف کردن بی‌حجابی مشروط به برطرف کردن سایر معضلات جامعه شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: رئیس جمهور محترم، وزرا، نهادهای ذیربط، نیروی انتظامی قانون حجاب را اجرا کنند. بی‌حجابی عمدی برخی که روسری را کامل برمی‌دارند و لباس‌های نیمه عریان بر تن می‌کنند برای جامعه اسلامی خطرناک است. کار فرهنگی و اعمال قانون هر دو در کنار یکدیگر باید انجام شود این دو با یکدیگر منافات ندارند.

وی ادامه داد: امروز مسئله بی‌حجابی پشت صحنه دارد برخی بانوان به علت عدم آگاهی اما برخی با آگاهی بی‌حجابی می‌کنند که فرهنگ‌ بی‌حجابی را نهادینه کنند. باید برای مقابله با چنین معضلاتی امر به معروف و نهی از منکر الزامی و قانونی شود.

 

آیت‌الله رشاد با اظهار گله‌مندی از سهل انگاری وعدم اعمال قانون توسط برخی دستگاه‌ها، گفت: مسئولان محترم و نهادها با تدبیر و منطق و بر اساس قانون با پدیده بی‌حجابی برخورد کنند و اجازه ندهند کار به جایی برسد که نتوان مدیریت کرد. تاسف بار است در فرانسه مدعی مهد آزادی با کمال وقاحت با حجاب مقابله می‌کنند و در باطل خود محکم هستند اما ما در کشور اسلامی درباره حجاب که حق و حکم الهی است مسامحه می‌کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حکم الهی آثار فراوان معنوی، اجتماعی و اخلاقی دارد. خاطرنشان کرد: از مسئولان محترم می‌خواهم که در چارچوب قانون به موضوع بدحجابی بپردازند از آمران به معروف و ناهیان منکر حمایت کنند، چرا وقتی یک طلبه به یک خانم بدحجاب تذکر می‌‌دهد باید در خیابان توسط افرادی کتک بخورد، دستگاه اجرایی کجاست که از این طلبه حمایت کند. ما طی سال‌های اخیر چندین تن از طلاب خود را به خاطر امر به معروف و نهی از منکر از دست دادیم و قتل واقع شده است. چرا باید امران به معروف و ناهیان از منکر احساس ناامنی کنند چرا نباید مجرمان احساس ناامنی کنند.

 

 

 

کد خبر 1098131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha