آغاز سال تحصیلی با شاد

سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱با فعالیت دانش آموزان در شبکه شاد آغاز شد. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا سال تحصیلی جدید با شبکه شاد آغاز و مدارس از حضور دانش آموزان خالی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، سال تحصیلی 1400-1401با فعالیت دانش آموزان در شبکه شاد آغاز شد. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا سال تحصیلی جدید با شبکه شاد آغاز و مدارس از حضور دانش آموزان خالی است. شاد بزرگترین  اپلیکیشن بومی است که آموزش میلیون ها دانش آموز را بر عهده گرفته است و در این شرایط کرونایی فرصتی برای یادگیری دانش آموزان را فراهم کرده است.

شاد با وجود اینکه فرصتی برای یادگیری است اما معایبی هم دارد که بزرگترین آن سرعت پایین برای ارسال و دانلود ویدیوهای محتوای آموزشی است البته امسال نسخه جدید شاد رونمایی شد که  قابلیت هایی چون اتاق صوتی و سرویس آزمون ساز و تعامل گروهی به آن اضافه شده است و به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش مصرف اینترنت آن نیز برای کاربرانش رایگان است.

 

آمار جمعیتی دانش آموزان

بر این اساس؛ مجموع ثبت نام در دوره ابتدایی هشت میلیون و ۵۰۴ هزار و ۸۱۵ نفر (۹۷.۰۳ درصد)، مجموع ثبت نام در دوره متوسطه اول سه میلیون و ۳۹۶ هزار و ۵۷۳ نفر (۹۰.۹۷ درصد) و مجموع ثبت نام در دوره متوسطه دوم دو میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۱۱ نفر (۸۱.۵۳ درصد) است و جمع کل ثبت نام به ۱۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۹ نفر ( ۹۲.۵۴ درصد) رسیده است.

به صورت تفکیک؛ پایه اول ابتدایی یک میلیون و ۶۳۴ هزار و ۳۸۳ نفر (۹۹.۷۵ درصد)، پایه دوم ابتدایی یک میلیون  و ۴۱۶ هزار و ۱۷۹ نفر (۹۲.۸۳ درصد)، پایه سوم ابتدایی یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۴۹ نفر (۹۶.۴۵درصد)، پایه چهارم ابتدایی یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۵۷۰ نفر ( ۹۷.۵۰ درصد)، پایه پنجم ابتدایی یک میلیون و ۳۴۳ هزار و ۷۱۴ نفر (۹۷.۹۰ درصد)، پایه ششم ابتدایی یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۹۲۰ نفر (۹۷.۶۸ درصد)، پایه هفتم یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۶۹ نفر (۹۲.۵۱ درصد)، پایه هشتم  یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۸۶ نفر (۹۰.۸۶ درصد)، پایه نهم یک میلیون و۷۰ هزار و ۶۱۸ نفر (۸۹.۳۹ درصد)، پایه دهم ۸۱۲ هزار و ۸۸۵ نفر (۷۲.۳۶ درصد)، پایه یازدهم ۸۴۵ هزار و دو نفر (۸۶.۶۶ درصد)، پایه دوازدهم ۸۰۹ هزار ۸۲۴ نفر (۸۷.۲۳ درصد) است.

دانش آموزان کلان شهرها به صورت مجازی تحصیل را آغاز می کنند اما دانش آموزان عشایری به صورت حضوری به مدرسه می روند.

در این رابطه؛ «علیرضا کمرئی»، رئیس ستاد پروژه مهر وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار شبستان می گوید:بازگشایی مدارس از ابتدای مهرماه با جشن شکوفه ها آغاز شد. فعالیت های آموزشی در مهرماه از طریق بسترهای  مختلف مجازی، تلویزیونی و از طریق درسنامه ها آغاز می شود. همه دانش آموزان تحت تعلیم و تربیت قرار می گیرند.

 

کلاس هایی که حضوری هستند

او با اشاره به وقفه 19 ماهه در آموزش حضوری  ادامه داد: با سیاست گذاری که انجام شده، الگویی را آموزش پرورش برای بازگشایی تدریجی و بدون دغدغه در نظر گرفته است. در اولویت اول مدارس عشایری و روستایی این امکان را دارند که به صورت حضوری دانش آموزان را در دوبازه زمانی اول و نیمه مهرماه بپذیرند.

کمرئی اضافه کرد: همه مدارس عشایری که زیر 15 نفر دانش آموز دارند، به صورت حضوری از اول مهرماه کلاس هایشان آغاز می شود. مدارس عشایری که کمتر از 30 نفر جمعیت دارند از نیمه مهرماه به صورت حضوری کلاس هایشان برگزار می شود. دو استثنا هم داریم که مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش است و به صورت حضوری کلاس های مهارتی آن ها برگزار می شود. گروه دیگر دانش آموزان پایه ابتدایی هستند که باید معلمان خود را بشناسند بنابراین می توانند در طول هفته به صورت برنامه ریزی شده در مدرسه حضور یابند.

 

تامین اقلام بهداشتی مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح می کند: اصل اساسی وزارت آموزش و پرورش حفظ سلامتی دانش آموزان است که با وزارت بهداشت، در مان و آموزش پزشکی هم  شیوه نامه ای درباره پروتکل های بهداشتی تدوین و به مدارس ابلاغ شده است. طی این شیوه نامه باید اقلام بهداشتی تامین شود و از این رو اقلام بهداشتی در حال ارسال به مدارس در سراسر کشور است.

 

حدود 12 میلیون دانش آموز از شاد بهره مند هستند

رئیس ستاد پروژه مهر وزارت آموزش و پرورش درباره زیرساخت های شبکه شاد می گوید: حدود 12 میلیون دانش آموز از  آموزش های این شبکه بهره مند هستند، ممکن است در هفته اول مهرماه برای کلاس بندی، جابه جایی کلاس ها و ثبت اطلاعات دانش آموزان  با مشکل مواجه باشیم اما 90 درصد کلاس ها برای برگزاری در شاد مشکلی دارند.

 

کمرئی همچنین درباره حضوری شدن مدارس نیز بیان می کند: واکسیناسیون دانش آموزان شرط بازگشایی نیست، با بهبود روند به لحاظ شیوع ویروس کرونا و مسایل بهداشتی سرعت بازگشایی را از آبان ماه  متناسب با شرایط مناظق جغرافیایی بالا می بریم اما با این وجود بازگشایی با مجوز ستاد ملی کرونا باشد.

 

تعدادمدارس جدید الاحداث

اکثریت مدارس به صورت غیرحضوری فعالیت می کنند و این دلیل نمی شود که  سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور از رسالت مدرسه سازی خود غافل شود از این رو «مهرالله رخشانی» مهر رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور  درباره مدارس جدید الاحداث می گوید:  بیش از 9 هزار کلاس درس برای مهر سال 1400 تحویل آموزش و پرورش می دهیم. تعداد2 هزار و 705 پرژوه است که عملیاتی شده است و در مهرماه سال 1400 تحویل آموزش و پرورش داده می شود.

همچنین، مراسم نمادین زنگ مهر، امروز با حضور رئیس‌جمهور و سرپرست آموزش و پرورش دبستان پسرانه فولادفر ناحیه ۲ شهرری برگزار شد و زنگ آغاز سال تحصیلی نیز توسط فرزند شهید «محمدهادی نریمانی» نواخته شد.

رئیس جمهور از پرسش مهر بیست و دوم از دانش‌آموزان پرسید: ایران قوی دارای چه ویژگی‌هایی است و نقش شما در شکل‌گیری ایران قوی چیست؟

کد خبر 1098256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha