جلوه مردمی بودن اجتماع بزرگ اربعین قابل انکار نیست

حجت الاسلام حسامی گفت: اربعین حسینی علی رغم تلاش ها و فشارهای که از ناحیه دشمنان اسلام و تشیع صورت می گیرد همچنان با قوت پا برجاست و این نمایش نماینگر اقتدار بزرگ تشیع هست؛ جلوه مردمی بودن این اجتماع بزرگ قابل انگار نیست.

حجت الاسلام «فاضل حسامی» ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک، گفت: الگو گیری از سیر و منش سید و سالار شهیدان و قیام امام حسین (ع) امری ضروری است و این مهم باید در جامعه بیش از پیش تبیین شود.

 

مدیر حوزه های علمیه خواهران استان مرکزی افزود: موضوع معنویت گرایی خصوصیت و ویژگی همه ادیان و مذاهب است و همه ادیان به اشکال مختلف تلاش می کنند که مناسبت هایی را یا واقعی یا  جعلی و توهمی و بعضا خرافه ای تعیین بکنند تا در آن مناسبت و ایام بتوانند معنویت را در خودشان و پیروانشان تولید و حفظ بکنند.

 

وی افزود: اسلام ناب محمدی و تشیع سرشار از مناسبت ها و مناسک معنوی واقعی و حقیقی است که همه آنها باعث جلای روح آدمی می شود.

 

این مقام مسئول ادامه داد: این مناسبت ها و مناسک از حج و عرفه و عرفات، طواف خانه خدا، بیتوته در منا گرفته تا رمضان و لیالی قدر  ادعیه خاصی که در روزها و شب های ماه رمضان قرار دارد و همچنین در نماز های یومیه که مومن تلاش می کند ارتباط خودش را با خدا برقرار کند همه اینها روح معنویت را در مسلمانان و پیروان این دین آسمانی زنده و پا برجا نگه می دارد.

 

حجت الاسلام حسامی اضافه کرد: یکی از این مناسک و مناسبت ها اربعین حسینی و پیاده روی اربعین هست که سرانجام به زیارت بارگاه سید الشهدا و مناسک و مراسم مربوط به ان ختم می شود.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی خاطر نشان کرد: اگر مروری بر تاریخچه این مراسم داشته باشیم مشاهده می کنیم که اولین زائر امام حسین (ع) در اربعین، جابرابن عبدالله انصاری بوده که خود ایشان یک عارف به تمام معنا با مناجات های خاص خود بوده است.

 

وی ادامه داد: پس از زیارت جابرابن عبدالله این مراسم فرایض و نشیب های بسیاری داشته، گاه خیلی اوج گرفته و گاه به تعطیلی منجر شده است.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: در دوران حاکمیت بعث در سرزمین عراق این مراسم و راهپیمایی از طرف حکومت ممنوع و برای مدتی تعطیل و افراد خاصی به شکل کاملا محرمانه می توانستند موفق به انجام این زیارت بشوند امام با سقوط صدام راهپیکایی اربعین و بزرگداشت اربعین رونق دوباره ای گرفته و روز به روز هم بر قوت آن افزوده شده است و می شود.

 

حجت الاسلام حسامی خاطر نشان کرد: این راهپیمایی خود جوش عظیم عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) چندین سال گذشته که با تهدیدهای جدی داعش روبرو شد باز هم از رونق نیفتاد.

 

وی گفت: یکی از زوایایی که در مورد پیاده روی اربعین وجود دارد پاداشی است که برای زائران پیاده رو در نظر گرفته شده و در روایات ما وجود دارد.

 

حسامی اضافه کرد: در روایات آمده است هر گامی که در این پیاده روی برداشته می شود خطاهای دنیوی انسان ها بخشیده می شود گویا انسان تازه به دنیا آمده است.

 

حجت الاسلام حسامی ادامه داد: موضوع قابل توجه دیگر در این پیاده روی کارکرد این مراسم است، این مراسم نشان دهنده اتحاد و اقتدار شیعیان است؛ بزرگترین اجتماع مسلمانان در ایام حج صورت می گیرد و مسلمانان از سراسر جهان برای این مراسم حضور پیدا می کنند و تمامی جریان های اسلامی برای اجرای این مراسم معنوی تلاس می کنند اما می بینیم در آنجا نمایی از اقتدار به شکل اربعین صورت نمی گیرد چرا که نظام های سلطه در پشت این ماجرا وجود دارند و آن جلوهای ظلم ستیزی و عدالت خواهی و بت شکنی حج را از ان گرفته و مانع شدند و لذا آن برائتی که بایستی در حج صورت بگیرد، صورت نمی گیرد.

 

وی گفت:‌ در اربعین خصوصیت و ویژگی که دارد مردمی بودنش است علی رغم تلاش ها و فشارهای که از ناحیه دشمنان اسلام و تشیع صورت می گیرد همچنان با قوت پا برجا ست و این نمایش نماینگر اقتدار بزرگ تشیع هست؛ جلوه مردمی بودن این اجتماع بزرگ قابل انگار نیست.

کد خبر 1098267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha