خداوند به دوستان خود علم فقه، زهد و خودسازی را عطا می‌کند

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر خدای متعال بخواهد به بنده‌ای خیر برساند به او سه فقه یعنی فهم در دین، زهد از دنیا و خودسازی را عطا می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت:‌ پروردگار متعال این جهان را مدرسه‌ بشر خلق کرده است.

 

وی افزود: خدای متعال در قرآن کریم به بشر می‌فرماید به این موضوع عالم شوید که خدای متعال قدرتِ و علم بی‌پایان و مطلق دارد. اگر کسی در خلقت الهی سیر نکند و در کتاب آفرینش قرائت و فهم نداشته باشد به علم نمی‌رسد، عوالمی که خدای متعال آفریده کتاب درس بشر و مدرس او است.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه خدای متعال علم را مبدأ حیات بشر قرار داده و پایان عمر بشر هم به علم ختم می‌شود، عنوان کرد: حضرت آدم وقتی به دنیا قدم گذاشت به همه‌ی عوالم علم داشت. امام صادق(ع) فرمودند خدای متعال همه علوم را به آدم ارزانی داشت، حتی علم به سجاده‌ای که زیر پای من است. بشر ظرفیتی دارد، که اگر آن ظرفیت خود را احراز و با علم سرشار کند به همه‌ی عوالم محیط می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: در حالات سید بحرالعلوم است که این بزرگوار از یک مرد یمنی، حوادث و احوال اشخاص یمنی را سؤال می‌کرد، به گونه‌ای که اگر کسی نمی‌دانست علامه بحرالعلوم اهل کجا هست فکر می‌کرد که او یمنی است و در یمن زندگی کرده است و الآن از وطن خودش سؤال می‌کند. از ایشان پرسیدند آیا شما به یمن رفته‌اید، فرمودند من به یمن نرفته‌ام اما اگر بخواهم از وجب به وجبِ عالم به شما خبر می‌دهم. این همان «لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر» است، اگر شما به عوالم آفرینش احاطه‌ پیدا کنید، هرچه علم شما بیشتر شود قدرت خدا و احاطه‌ علمی خدای متعال را بیشتر درک می‌کنید.

وی با استناد به فرمایشی از علامه طباطبایی(ره) مبنی بر اینکه خدای متعال به ایمان یک درجه می‌دهد، اما به علم «درجات» می‌دهد، ابراز کرد: اگر مؤمن بخواهد عروجی داشته باشد و به قله برسد، مدارج آن تحصیل علم است. اگر طلبه‌ای علم و نور جدید اکتساب نکند ارتباط جدیدی با ذات ربوبی، حضرات معصومین(ع) و اولیاء و صلحا برقرار نکرده و سرمایه‌ی او آب شده است.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خدای متعال برای هر روز ما ذخایری از علم قرار داده که ما آن را کشف، کسب و ذخیره‌ آخرت خود قرار دهیم، اظهار کرد: اگر هر لحظه‌ای از عمر ما در مسیر رشد و تعالی و ذخیره‌سازی برای آخرت نگذرد، حسرت دنیا و آخرت نصیب ما می‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه هرکس دو روز او مساوی باشد ملعون است، گفت: خدای متعال در این عالم مواد درسی و سرفصل‌ها را برای ما قرار داده است و فرموده است اگر می‌خواهید از اعلی علیین سر در بیاورید باید علم داشته باشید. خدا انسان را بالا می‌برد، اما شما را بدون ایمان و بدون علم بالا نمی‌برد، شما را رها می‌کند.  ما باید خودمان را از اسفل السافلین و جهنم خودمان بالا بکشیم، و بالا کشیدن در قدم اول ایمان می‌خواهد که زیربنا و شالوده است، سپس برای ساختن کاخ سعادت بر روی ایمان باید علم داشته باشیم، با علم می‌شود کاخ سعادت را ساخت و در پناه آن در عرش الهی آرمید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با استناد به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه اگر قدرت حکومت داشتم فقیه شدن را اجباری می‌کردم، عنوان کرد: شیعه نباید غیرفقیه باشد، آحاد شیعیان امیرمومنان امام علی(ع) باید عالم باشند و فقط عالم شدن مطالعه‌ای کفایت نمی‌‌کند، بلکه باید فهم عمیق از دین داشته باشند که فقه همان فهم عمیق است. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب فقه را محور معرّفی می‌کنند.

وی افزود: امام صادق(ع) عملاً همین کار را کرده بودند، علم عمومی‌ شاگردان امام صادق(ع) پیش از تخصص‌ آنها «فقه» بود، فقیه به معنی اینکه نظام زندگی را از احکام الهی استنباط می‌کردند و می‌فهمیدند که تکلیف آنها در کجا چیست، هم از نظر علمی و هم از نظر موضوع‌شناسی مجتهد بودند.

 

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: برخی از بزرگواران رهبر معظم انقلاب را اعلم می‌دانند به این دلیل است که ایشان افزون بر نبوغ علمی در شناخت موضوعاتی که مکلّف با آن موضوعات سر و کار دارد، اشراف بیشتری نسبت به بقیه دارند، در مسائل سیاسی، اقتصادی و زندگی، مسئله را می‌دانند.

وی با بیان اینکه طرح مسئله و تطبیق حکم بر موضوع، مهم‌ترین رمزی است که یک فقیه باید به آن برسد، گفت: این مسئله همه‌ علم و فقاهت و اجتهاد، همه مقدّمه‌ رسیدن به خدای متعال است. اگر علم انسان را لطیف و نسبت به دنیا بی‌اعتناء نکند جز وزر و وبال نخواهد بود، طبق روایات اگر نیت کسی در تحصیل علم خدا نباشد نه تنها راهنما نیست بلکه راهزن است.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اگر خدای متعال بخواهد به بنده‌ای خیر برساند به او سه چیز می‌دهد، عنوان کرد: اول اینکه او را فقیه می‌کند که حقیقت دین را خوب بشناسد و احکام، تکلیف، وظیفه، اخلاق، توحید را خوب بفهمد، دیگر اینکه دنیا برای او کوچک می‌شود خودش را بزرگتر از دنیا دیده و خود را به امر پستی آلوده نمی‌کند. اگر فقه با زهد همراه نباشد برای فقیه و جامعه مفید نخواهد بود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) افزود: دیگر اینکه قبل از آنکه به عیب دیگران حساس بشود به عیوب خودش حساس می‌شود و بسیار مراقب است که بدون عیب و آلودگی به محضر امام زمان(عج) برود.

 

 

کد خبر 1098316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha