اربعین امسال قصه ای پر آب چشم/ به سلیمان جهان از طرف مور سلام

اربعین امسال هم قصه‌ای پر آب چشم دارد؛ حسرت پای کوبیدن در مسیر نجف ـ کربلا و دلتنگی زیارت سالار زینب، دو ساله می‌شود، باز باید سالی دیگر منتظر بمانیم و «به تو از دور سلام» بدهیم؛ سلامی به سلیمان جهان از طرف مور!

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان-شاید اگر واکسن کرونا زودتر وارد کشور می‌شد، دستکم حسرت اربعین برای ما ایرانی‌ها دو ساله نشده بود، از ما که گذشت؛ الهی هیچ مسافری جا نماند.

سال به سال بر شکوه اربعین حسینی افزوده می‌شد اما به دلیل شیوع کرونا اربعین بر عشاق اباعبدالله سخت گذشت و سال گذشته توفیق زیارت نصیب نشد‌.

امسال اما شرایط متفاوت بود، بخشی از مردم واکسن زده بودند و منتظر بازگشایی مرزها بودند و بخشی دیگر انتظار داشتند با رعایت پروتکل‌ها و در سفری کوتاه قدمی در مسیر زیارت بردارند و با رفع عطش بندگی به خانه بازگردند، غافل از اینکه به دلیل بی برنامگی‌ها زیارت امسال با مصائب زیادی مواجه شد.

برخی از مردم هم حسرت زیارت اربعین برایشان دو ساله شده است، نوای «من ایرانم و تو عراقی؛ چه فراقی، چه فراقی» سر می‌دهند و برخی هم دیگر رفتن به کربلا را چون رویایی شیرین می‌دانند و زیر لب «انگار محال شده کربلا» را می‌خوانند.

کسی که اربعین قسمتش شد و رفت می‌فهمد چه دردی است، درد محروم شدن! چه سخت است وقتی دلت را دخیل قاب تلویزیون کرده و اشک می‌ریزی با دیدن تصویر عراقی‌هایی که هزینه‌های یک سال زندگیشان را جمع کردند تا نذر زوار حسینی کنند؛ با شنیدن صدای “ هلابیکم یا زواری” مردان و کودکان عراقی بند دلت پاره می‌شود و آه از نهادت بیرون می‌آید، چه شد که امسال هم جاماندم؟ آری! “اینجا هر کسی هر چه دارد می‌آورد.”

هیچ عملی جایگزین پیاده‌روی اربعین حسینی نمی‌شود و همه مشتاق حضور در این حماسه عظیم هستند، اما با توجه به شرایط موجود، تنها راه، صبوری و دعا برای مهار کرونا به منظور باز شدن مسیر کربلاست. علاوه بر این، در سال‌های گذشته که میلیون‌‌ها عاشق از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کردند، برخی به هر دلیلی امکان حضور در عراق همزمان با ایام اربعین را نداشتند. بر همین اساس، در آن زمان برخی به امامزاده‌ها و اماکن زیارتی می‌رفتند و برخی هم از رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی با مشاهده تصاویر و فیلم‌هایی از مسیر نجف ـ کربلا با زائران حسینی همراه می‌شدند.

همچنین از سال ۱۳۹۱ با پرشور شدن راهپیمایی اربعین، برخی از جوانان که از قافله عاشقان حسینی جامانده بودند، با مراجعه به دستگاه‌های فرهنگی، خواستار برگزاری مراسمی جایگزین شدند. از آن سال راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی ساماندهی و برگزار شد و هر سال هم این مراسم پرشورتر از گذشته بود؛ تا جایی که در سال ۱۳۹۵ بر اساس گزارش احمد ذوالقدر، دبیر ستاد مردمی جاماندگان اربعین حسینی، بیش از یک میلیون نفر در این مراسم شرکت کرده و به زیارت حضرت عبدالعظیم حسینی (ع) مشرف شدند.

دلتنگی های این روزها، چقدر رنگ و بوی دلتنگی های رباب و سکینه را دارد.... دلتنگی برای یار...

اما امسال در پیاده روی اربعین بدون وسواس، بدون پروتکل‌های بهداشتی، بی‌هیچ فاصله اجتماعی! اینجا میلیون‌ها نفر جذب مغناطیس حسینی شدند که خود، دارالشفاست؛ اینجا در طریق‌الحسین (ع) تمام معادلات سازمان جهانی بهداشت به هم ریخته و هیچ منطقی نمی‌تواند به این سوال پاسخ بدهد که در دنیای وحشت‌زده از کرونا، چه چیزی که این همه زائر را حفظ کرده؟ جز منطق حسین(ع)، اینجا باید گفت: خوشا به غیرتت عراقی! خوشا به ایمانت که تو حسین(ع) و خوب شناختی.

خواهرم! برادرم! امسال با هر قدمی که در مشایه بر می‌داری، برای ما زائران بعید هم دعا کن، وقتی به عمود ۱۴۰۷ رسیدی و چشمت به گنبد منور قمر بنی هاشم(ع) افتاد و بارانی شد، وقتی دست ادب روی سینه گذاشتی و خواستی سلام بدهی، یادت باشد میلیون‌ها زائر غریب و دل شکسته را هم دعا کنی  سلام همه مردم ایران را به آقا و اربابمان برسونید... از ما که گذشت؛ الهی هیچ مسافری جا نماند....

 

گزارش: سمیرا قادری

 

کد خبر 1098553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha