توافق  تهران و بغداد برای پیگیری جدی‌تر انتقال پول‌های ایران/پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله  حسن‌زاده آملی

ملت عراق عاملان نشست اربیل را مجازات می‌کند، توافق تهران و بغداد برای پیگیری جدی‌تر انتقال پول‌های ایران، انتشار لیست احکام تحقق نیافته وزارت کشور، پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ملت عراق عاملان نشست اربیل را مجازات می‌کند، توافق  تهران و بغداد برای پیگیری جدی‌تر انتقال پول‌های ایران، انتشار  لیست احکام تحقق نیافته وزارت کشور،  پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله  حسن‌زاده آملی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۴ مهر است.

تهران و بغداد برای پیگیری جدی‌تر انتقال پول‌های ایران توافق کردند

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دیداری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در خصوص روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

در این دیدار، طرفین در خصوص توافقات صورت‌گرفته در سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به تهران، سفر امیرعبداللهیان به بغداد و همچنین نشست همسایگان عراق که در نیویورک برگزار شد، رایزنی کردند. 

دیپلماسی اقتصادی از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود و در خصوص پیگیری برخی مسائل مربوط به صادرات گاز و برق به عراق توافقاتی میان طرفین حاصل شد.

همچنین دو طرف توافق کردند تا برخی موضوعات فی‌مابین از جمله بحث انتقال پول‌های ایران نزد دولت عراق، جدی‌تر از قبل پیگیری شده و این موضوعات هرچه سریع‌تر حل شوند.

در این دیدار، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای، خلیج فارس و افغانستان نیز گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان پس از پنج روز کاری فشرده و رایزنی‌های دیپلماتیک در حاشیه هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل، عصر شنبه به وقت محلی نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

وزیر امور خارجه برای شرکت در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در راس هیاتی وارد نیویورک شده بود.

وی در سفر پنج روزه خود با حدود ۵۰ مقام سیاسی و بین‌المللی درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

لیست احکام تحقق نیافته وزارت کشور منتشر شد

هشتمین نامه‌ ارسالی «مهرداد بذرپاش» به دولتمردان سیزدهم به وزارت کشور اختصاص یافت. رییس دیوان محاسبات در این نامه با یادآوری اسناد بالادستی و قوانین لازم الاجرای مرتبط با این وزارتخانه به لیستی از احکام تحقق‌نیفتاده اشاره شده است و با اعلام اینکه مبنای رسیدگی دیوان محاسبات در حوزه‌های مالی و رعایت و عملکرد، اسناد و قوانین مذکور است، به وزیر کشور تلاش برای اجرای صحیح سیاست‌گذاری کلان اقتصادی توصیه شده است.

 

در این نامه آمده است: عملیاتی‌کردن رویکرد تمرکززدایی و اثربخشی مدیریت اجرایی در مراکز استان‌ها جهت زمینه‌سازی، تعادل‌بخشی، توازن و آمایش سرزمینی از جمله موضوعاتی است که نیاز به همت بیشتر دارد.


همچنین بذرپاش در این نامه  از برخی پروژه‌ها نام برده شده که جهت تحقق اهداف قانونگذار، نیاز به پیگیری مستمر توسط دستگاه‌های وابسته در وزارت کشور را دارند.ساماندهی بازارها، ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار در شهرها و مناطق روستایی، تهیه واگن برای متروهای کلانشهرها، جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای جدید  و اجرای ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید در بخش خودرو و ساختمان، از مهمترین پروژه‌هایی است که در نامه بذرپاش به « احمد وحیدی» به آنها اشاره شده است.

 

ملت عراق عاملان نشست اربیل را مجازات می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین«اکرم الکعبی» در پیامی به برگزاری یک نشست سازشکارانه در اربیل عراق با هدف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و این نشست را اقدامی سفارشی و بی ارزش از سوی برخی افراد ناموجه و خیانتکار برای سازش با رژیم صهیونیستی خواند.

دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق افزود:  چنین اقدامی تغییری در موضع‌گیری اصولی و تاریخی عراق در قبال مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی اشغالگر ایجاد نمی‌کند.

الکعبی با تاکید بر اینکه خیانتکاران و سازشگران هیچ جایی در عراق ندارند، تصریح کرد: آنان در همه مقیاس ها مهدور الدم بوده و ملت عزّتمند عراق آنان را به سزای عملشان خواهد رساند.

دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء، دولت اقلیم کردستان را مسوول برگزاری چنین نشست خواند و افزود: همین عناصر صهیونیستی به واسطه خریدن افراد سست عنصر، چنین نشست‌های پوچی را برگزار می‌کنند.

وی تصریح کرد: عراق قلب تپنده مقابله با ظلم و اشغالگری و همچنین طلایه‌دار آزادسازی خواهد بود. قدس شریف نیز شعار و رمز مقاومت ما باقی خواهد ماند.

 

فقدان علامه حسن‌زاده آملی جبران‌ناشدنی است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زاده آملی را به شرح زیر تسلیت گفت:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً

درگذشت عالم ربانی مصباح الهدایة نجم الدین علامۀ ذوالفنون یگانۀ آسمان حکمت و غریق دریای حقیقت، آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زادۀ آملی، موجب تاسف و تاثر عمیق شد.

علامه حسن‌زاده یکی از سرمایه‌های بی‌نظیر حوزه‌های علمیه و جامع علوم و معارف بود که گنجینۀ حکمت بزرگانی همچون علامه طباطبایی (اعلی الله مقامه) در سینۀ ایشان جا داشت؛ ایشان که در سلوک الی الله و وقوف بر اسرار عالم هستی مقامی بی‌بدیل یافته بود، عمر پربرکت خویش را صرف تعظیم امر خالق و شفقت با خلق نمود و با بذل علم و دانش بی‌پایاب خویش، جان‌های آگاه و جویای حقیقت را از دریای معارف الهی سیراب کرد. فقدان آن آفتاب تابان عرفان و فلسفه و پیشوای اهل زهد و ورع برای جامعۀ علمی به خصوص حوزه‌های علمیۀ جهان اسلام به معنای واقعی کلمه جبران‌ناشدنی و خسارت‌بار است. 

اینجانب این ضایعۀ مؤلمه را خدمت ولی‌الله الاعظم قطب عالم امکان حضرت صاحب‌الزمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته)، مراجع معزّز و گرانقدر، علما و طلاب حوزه‌های علمیه و شاگردان و دوستداران ایشان، ملت مؤمن ایران اسلامی و بیت معظّم و مکرّم آن علّامۀ ذوالفنون تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای ایشان علوّ درجات و حشر با اولیاء الله را مسئلت می‌کنم.

محمدباقرقالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی.

 

آیت الله حسن زاده آملی از افرادی بود که نمونه‌های معدودی از آنها در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله.

اینجانب به همه‌ دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۴ مهر ۱۴۰۰»

کد خبر 1098602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha