جشنواره میراث ناملموس در تقویم فرهنگی گیلان ثبت شود

فاضلی با تاکید بر اینکه جشنواره میراث ناملموس گیلان باید به یک فرهنگ تبدیل شده و در تقویم فرهنگی استان ثبت شود گفت: : باید مفاخر استان برجسته سازی شوند زیرا هویت‌های ما هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، « فیروز فاصلی » امروز(یک‌شنبه، ۴ مهر ) در مراسم رونمایی از پوستر دومین جشنواره میراث ناملموس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تسلیت در گذشت علامه آیت الله «حسن زاده آملی» به جامعه فرهنگی کشور اطهار داشت: مرحوم حسن زاده آملی در بین جوانان نفوذ داشت و این نفوذ با دریادلی که اولین نقطه یک عارف  است ایجاد شد که از خصیصه‌های برجسته این استاد است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان علاقه‌مندی سنین مختلف به این علامه بزرگوار را در دریادلی و چند سویه بودن شخصیت ایشان دانست و افزود: آثارشان رویکرد عرفانی داشته و بر علوم مختلف تسلط داشتند و این درگذشت یک ضایعه و کاستی در این عالم است‌ زیرا عالم با علمایی به مانند علامه حسن زاده آملی عالم خواهد بود.

 

وی همچنین با تسلیت درگذشت شاعر و هنرمند برجسته گیلانی، «امیر فخر موسوی» که شخصییتی برجسته بوده و نسل وی چند وجهی هستند اظهارداشت: وی صاحب یک مکتب است و تربیت شاگردان مکتبش همچنان تداوم دارد و این فقدان ضایعه دردناک برای استان است.

 

* لزوم مطالبه‌گری استان در حوزه میراث ناملموس

فاضلی در ادامه برگزاری دومین جشنواره میراث ناملموس گیلان که از دغدغه‌های بزرگ استان است را مورد اشاره قرار داد و با گلایه از غفلت از این مهم در سالیان گذشته افزود: میراث ناملموس متعلق به سازمان میراث فرهنگی است و بنده معتقد به عدم موازی کاری بین دستگاه‌های فرهنگی هستم اما با گذشت چندین سال و عدم وجود فعالیتی در این حوزه که فرهنگ و هویت گیلانیان است، با همکاری یکی از سازمان‌های هنری اقدام به برگزاری جشنواره کردیم.

 

وی خواستار مطالبه‌گری استان در حوزه میراث ناملموس شد و بیان کرد: متاسفانه برخی از سازمان‌های فرهنگی متولی دچار روزمرگی شده و از بسیاری از مسائل غافل می‌شوند که میراث ناملموس از جمله این حوزه‌هاست که باید تدام یافته و برایا آیندگان ماندگار شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه هر چیزی که می‌ماند و به تداوم می‌رسد، تبدیل به فرهنگ می‌شود تاکید کرد: تداوم چنین جشنواره‌هایی نیازمند مطالبه‌گری است و باید به تقویم فرهنگی استان تبدیل شود تا منجر به ماندگاری مفاخر و آثار آنان شود.

 

وی اضافه کرد: میراث از دیدگاه من یک ماندگاری و تداوم است که در گرو مطالبه‌گری است و باید به قدری در جامعه گسترش یابد تا به عنوان تقویم ثابت، ثبت شود و هرساله مور توجه و اجرا قرار گیرد.

 

*هنر در محدودیت ایجاد می‌شود

فاضلی در ادامه با بیان اینکه هنر در محدودیت ایجاد می‌شود و هرقدر محدودیت افزایش یابد خلاقیت نیز افزایش می‌یابد اذعان کرد: باز شدن این فشردگی و محدودیت در گرو تلاش هنرمندان با ایده‌های نوآورانه است.

 

وی چالش ۷۲ ساعت این جشنواره را انفجار خلاقیت در محدودیت عنوان کرد و گفت: هنرمندان توانایی گذر از این محدودیت را با ایده‌پردازی و مدیریت هنر دارند.

 

فاضلی موضوع جشنواره امسال را «انسان» و «مفاخر» دانست و یادآور شد: باید به همه ابعاد این موضوع از علایق تا سلایق، کاستی‌ها و ضعف‌ها در این جشنواره پرداخته شود.

 

وی با تاکید بر ارج نهادن به مقام مفاخر و هنرمندان استان خواستار بهره‌گیری از ظرفیت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به جهت نمایش آثار هنری مفاخر برگزیده جشنواره در تابلوهای تبلیغاتی شهری و رسانه‌های استانی شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برجسته سازی استان گیلان را از اولویت‌های مدیریتش طی این سال‌ها اعلام کرد و بیان داشت: امروز گیلان شاهد دریافت ۱۰ درجه دکترای هنری است که منجر به ارتقای هنری استان می‌شود و باید تداوم یابد.

 

وی با تاکید بر اینکه میراث ناملموس باید به فرهنگ تبدیل شود، معرفی هنرمند را منجر به تاثیر تربیتی آن بر جامعه به ویژه جوانان دانست و  اذعان کرد: باید مفاخر استان برجسته سازی شوند زیرا هویت‌های ما هستند و باید آن را تداوم بخشیم تا این فرهنگ لحطه به لحطه تداوم یابد.

 

 

کد خبر 1098714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha