اربعین نماد فرماندهی سیدالشهداء و فرمانبری تمام آزادگان جهان است

حجت الاسلام جعفریان گفت: اربعین باید نماد فرماندهی سیدالشهداء و فرمانبری تمام آزادگان و اندیشمندان جهان باشد، پیاده رویی اربعین در امنیت افزایی برای امت اسلامی یک نقطه عطف است.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: پیاده روی اربعین یکی از مناسک مهم مسلمانان به خصوص شیعیان محسوب می شود که قدمت چند صدساله دارد و قریب به 10 سال است که به شکل عمومی تر با حضور تمام مردم از سراسر دنیا حتی غیرمسلمانان با شور و اشتیاق عظیم دلدادگان حضرت اباعبدالله (ع) برگزار می شود اما با شیوع ویروس منحوس کرونا از اسفند 98 این مراسم برگزار نشد و تنها توسط مردم عراق به مانند سالهای قبل برگزار شد  و سال 1400 با توجه به واکسیانسیون عمومی  در ایران و سایر کشورها با حضور زائران اندک با توجه به سهمیه بندی و فراهم شدن تمهیدات بسیار برای کنترل این بیماری برگزار می شود در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن جعفریان امام جمعه شهرستان هشترود به شرح زیر ارایه شد.

 

پیاده روی اربعین مصداق چیست؟

امام زمان (عج) در نامه ای که به شیخ مفید نوشتند در بخشی از نامه می فرمایند اگر شیعیان ما که خدا آنها را موفق بدارد به طاعت خود دل هایشان استماع کنند و در کنار یکدیگر قرار بگیرد برای وفای به عهده ای که بر عهده شان است، اگر این اجتماع قلوب موفق شود دیدن ما برای آنها و آن سعادت مشاهده امام زمان شان به تاخیر نمی افتد. اربعین و پیاده روی اربعین در عصر حاضر در واقع می تواند یکی از مصادیق این اجتماع قلوب باشد. اجتماع دل های شیعیان برای وفای به عهدشان که نسبت به اهل بیت و پیامبرشان بر عهده آنها است، دقیقا همان چیزی که امام حسین (ع) دنبال آن بود.

 

اربعین ذاتا یک حرکت سیاسی است که به نفع سیاست اسلام و دیانت است. قرار است شیعه امام حسین (ع) قبله آمال خود را منشأ خیزش و حرکت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر اساس فرهنگ عاشورا و کربلا تعیین کند. جالب است که در اربعین تحرک، عاطفه، عقلانیت است و تمام ظرفیت های مادی و معنوی در اربعین در مسیر سیاست امام حسین (ع) به کار می رود.

 

کارکرد سیاسی اربعین را توضیح بفرمایید؟

اربعین از طرفی حرکت رو به جلو و نمادی از پویایی و تحرک عمومی به سمت یک حرکت بزرگ و فراگیر است. از نظر سیاسی ظرفیت عظیم اربعین برای سازماندهی فکرها و قلب ها به کار می رود. امثال متوکل و صدام اگر در طول تاریخ با زیارت امام حسین (ع) مخالف بودند و مرتکب جنایت هایی از بی حرمتی به حرم امام حسین و زائران امام حسین شدند و یا در موضوع پیاده روی اربعین سال ها شیعیان مخفیانه این سفر رفتند این موضوع نشانه ظرفیت سیاسی موضوع اربعین است.

 

با توجه به حضور میلیونی افراد از اقشار و ملیت های مختلف پباده روی اربعین نماد چیست؟

کارویژه ای در مراسم پیاده روی اربعین شکل می گیرد که آن تجلی امت واحده است که با اجتماع قلوب محقق می شود. ما در پیاده روی اربعین عرب و ایرانی و عجم و افغانی و پاکستانی و حتی آسیایی و اروپایی نمی بینیم، هر کس است در این پیاده روی زائر اربعین است و همه در یک هویت واحد شکل گرفته اند و مرزها را از بین می برد و حتی مرز شیعه و سنی در اربعین از بین می رود و همه زائر امام حسین (ع) هستند و به فکر هویت واحد می رسند. اربعین مهمترین فرصت برای ما و مهمترین تهدید برای دشمن است که وقتی این هویت واحد شکل بگیرد، ما به سمت یک امت واحد حرکت می کنیم و وقتی امت واحد شکل می گیرد، زمینه شکل گیری تمدن اسلامی تسریع می شود و دشمن از این امر احساس ترس و تهدید می کند و این همان چیزی است که رهبر انقلاب بر آن تاکید می کند.

 

قدرت نرم اربعین چگونه شکل می گیرد؟

 

رهبر انقلاب در نهایت به دنبال آن هستند که امت اسلامی به تمدن اسلامی دست یابد و فراتر از آن مغناطیس اربعین مرزهای اسلام را نیز در پیش می گذارد و قلب ها با صفای انسان های آزاده در جای جای دنیا را به خود جلب و جذب می کند تا جایی که آنها نیز احساس می کنند جایشان در اربعین خالی است و به دنبال آن هستند که در این راهپیمایی حضور یابند و با کلیدواژه آزادگی و جوانمردی آنها نیز جذب پیاده روی اربعین می شوند. اربعین قدرت شیعه را در حوزه فکر و دل افزایش می دهد یعنی قدرت نفوذ شیعه و بلکه اسلام در پیاده روی اربعین بالا رفته و تمام دنیا را متوجه خود کرده است.

 

برای پررنگ کردن حرکت معنوی اربعین چه باید کرد؟

برای این امر معتقدم باید کار رسانه ای قوی انجام شود و اگر اربعین را یک پدیده چند قطبی که یک قطب آن امام حسین (ع) و کربلا و حقیقتی است که همه جذب آن می شوند و قطب دیگر آن زائری است که از جای جای دنیا با پای پیاده حرکت می کند و با عشق و علاقه با جلوه های عظیم معنوی و عاطفی جذب مغناطیس اربعین می شود. قطب دیگر آن نیز میزبانی عجیب و عاشقانه است که برای زائر امام حسین (ع) فراهم است و ذیل و قطب مکمل این موضوع که کار را به اوج می رساند، اقدامات رسانه است که به شکل قوی صورت گیرد. در اینجا تعاملی میان امام حسین (ع)، شیعه امام حسین (ع) و زائران اتفاق می افتد و این کار رسانه ای مکمل قوی برای این تعامل است.

 

نقش رسانه در حرکت عظیم اربعین توضیح بفرمایید؟

امروز دنیا بر مدار رسانه و هنر می چرخد و هر کس رسانه قوی و البته هنر قوی در اختیار دارد، می تواند از کاه کوه بسازد و هر کس که رسانه در اختیار ندارد و قدرتی در دست ندارد کوه اش نیز به اندازه کاه نمی ارزد؛ بنابراین دریای خروشان اربعین می تواند با امواج رسانه های قوی و هدایت افکار عمومی بسیار مواج تر حرکت کرده و قدرت اش را چند برابر کند.

 

امنیت در اربعین چگونه با حضور میلیونی از تمام کشورهای دنیا شکل می گیرد؟

در موضوع امنیت افزایی اربعین می دانیم که فراهم ساختن امنیت ده ها میلیون زائر در سرزمین پهناور عراق در طول مدت ده ها روز با وجود دشمنان خونخوار مانند داعش و حکام دین فروش و ضد بشر که در این منطقه حضور دارند و تشنه به خون زوار امام حسین (ع) هستند، پیاده روی اربعین یک رزمایش بزرگ و جهانی در موضوع امنیت است که البته امام حسین (ع) نیز یاری رسان هستند و این ارتباط آشنایی، صمیمیت، رفاقت و دوستی در متن پیاده روی اربعین در میان مسلمانان و شیعیان جهان شکل می گیرد. این موضوع از نظر روانی هم مردم و دولت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و این وحدت امت عامل وحشت دشمن می شود که خود این امر برای ما امنیت افزا است، مانند همان روایتی که نقل می کند خدا امام زمان (عج) را با انداختن رعب در دل دشمنان یاری می کند، مانند جنگ های بدر و احد که خداوند رعب و وحشت مسلمانان را به دل کفار انداخت و قرآن در  سوره آل عمران آیه 3 این زمینه می فرماید "سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا ۖ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ ۚ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ ..... به زودی در دل کافران بیم و هراس افکنیم، زیرا که آنان برای خدا چیزی را شریک قرار دادند که خدا اصلاً بر آن دلیلی فرو نفرستاده است. و منزلگاه آنان آتش است و سرای ستمکاران بد منزلگاهی است." ما رعب شما را در دل کفار انداختیم که در مقابل شما برای جنگ ایستادند.

 

رعب و حضور جمعیت عظیم اربعین این ترس را در دل دشمن ایجاد می کند و امروز انشاءالله با نابودی ویروس منحوس کرونا شاهد اوج گیری اربعین باشیم. امروز دولت ها و ملت ها کاری که باید در این موضوع انجام دهند، این است که باید تلاش کنند حضور مردم در اربعین توسعه کمی و کیفی پیدا کند و هم گستره جغرافیایی زوار اربعین بیشتر شده و هم گستره ملیتی، قومیتی آن افزایش یابد. از طرفی نظم، هماهنگی، ترتیب و ترتب ها افزایش یابد یعنی اربعین باید بتواند نماد فرماندهی سیدالشهدا و فرمانبری تمام آزادگان و اندیشمندان جهان باشد. این موضوع از جهت امنیت افزایی اربعین برای امت اسلامی یک نقطه عطف است.

کد خبر 1098796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha