درک تفاوت میان جنگ و دفاع شرط پذیرش و باور به اهمیت دوران دفاع مقدس است

زمانی گفت: نسل جوان پرسش گر ابتدا به این موضوع توجه کنید که آغاز جنگ چگونه بوده و بعد فرق بین جنگ ودفاع در چیست تا بتوانیم دوران بسیار سخت اما دوست داشتنی دفاع مقدس رو درک کنیم.

خبرگزاری شبستان - البرز: یکی از مهمترین ایامی که تاریخ کشور ایران آن را در دل خود ثبت و ضبط کرد، دوران هشت سال جنگ تحمیلی است. هشت سالی که با عنوان سال های دوران دفاع مقدس نامیده می شود. روزگاری که مردانی از جنس خورشید با حضور پرشور و ارزنده خود در عرصه دفاع، مردانه ایستادند و نقش آفرینی کردند.

 

به سراغ یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس رفتیم که این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می کرد و نفس های سخت و دشوار او، شاهد و گواهی بر امنیت امروز مردمان این سرزمین است. 

 

 

جناب « دکتر اسماعیل زمانی» به عنوان یکی از یادگاران و رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس بفرمایید فرق میان جنگ و دفاع چیست؟ 

 

وقتی در  کتاب تاریخ گذشته این کشور و یا کتب تاریخی معاصر ایران مطالعه می کنیم حداقل در ۲۰۰ساله گذشته در هیچ صفحه از مستندات تاریخی نخواهیم خواند که ایران کشور متخاصم وبا حمله کننده ویا بهتر بگوییم آغازگر جنگی بر علیه کشور ویا کشورهایی بوده باشد.

 

 اما در هر صفحه از صفحات تاریخی شما مشاهده می کنید ایران در هیچ مقطع تاریخی در دنیا نبوده و ما در زمان ظهور و بروز هیچ پادشاه یا فردی به عنوان رئیس جمهور و یا نخست وزیری نبوده که مورد حمله وتجاورز قرار نگرفته باشد.

 
و این به منزله این است پادشاهان دست نشانده در ایران بدون پشتوانه مردمی در هر مقطع ایران را میدان عرض اندام کشورها زیاده خواه قرار دادند.

 
وقتی به سرگذشت وقوع جنگ ها در ایران می‌رسید و یا حتی در جنگ های صلیبی و جنگ جهانی اول  ودوم و جنگ ویتنام و....مورد مطالعه قرار می‌گیرند متوجه می‌شویم که جنگ عبارت است از ابزار و لوازم و امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی آموزش دیده به عبارتی نیروهای نظامی هر کشور که در زمان وقوع جنگ مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند به عنوان مثال: در جنگ جهانی اول چندین میلیون انسان بی دفاع کشته شدند و یا چه امکانات وتجهیزاتی از دست رفته و یا به دست آمده و.....مورد توجه قرار دارد. 

 

فرمودید که جنگ با دفاع متفاوت است، بفرمایید شاخصه های دفاع چیست؟

 

وقتی صحبت از دفاع می کنیم، یعنی: بروز صفت های پسندیده و والای انسانی ممکن است سوال کنید این صفت ها کدامند؟ صفت های پسندیده و والای انسانی عبارتنداز .اخلاص. ایثار.شهامت.شجاعت.مقاومت.وبعد شهادت که در جنگ ها هرگز صحبتی از این صفت ها به میان نمی‌آید. 

 

اینجاست که باید شما، خصوصا نسل جوان پرسش گر ابتدا به این موضوع توجه کنید که آغاز جنگ چگونه بوده و بعد فرق بین جنگ ودفاع در چیست تا بتوانیم دوران بسیار سخت اما دوست داشتنی دفاع مقدس رو درک کنیم.

 

 دلایل آغاز جنگ را چطور ارزیابی می کنید؟

 

دلایل جنگ رو باید به ۲قسمت تقسیم کرد، یک قسمت مسائل و موارد درون کشور با توجه به وقوع انقلاب واتفاقات پسا انقلاب اسلامی است، قسمت دوم مسائل و موارد فرا منطقه ای وبین المللی است.

 
در این مجال به بخش منطقه ای و بین المللی می‌پردازیم تا خاطر عزیزان خواننده خصوصا جوان‌ها نسبت به جنگ ودفاع مقدس بهتر و بیشتر باز شود. 

 

ارزیابی و تحلیل شما در خصوص ارتباط ایران و عراق پس از جنگ این دو کشور در شرایط کنونی حوادث خاورمیان و نقش استکبار چگونه است؟

 

نباید فراموش کنیم که استکبار جهانی بعد از انقلاب اسلامی همه آرزو و آمال خودش را در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه)از دست رفته دید برای اینکه بتوانم مسیر انتخاب شده مردم این را سد کند شروع به شیطنت های کرد که یکی از آن شیطنت ها که مهمترین دلیل آغاز جنگ نامیده می‌شود استفاده از کشور عراق باتوجه به داشتن مرز طولانی با ایران و درگیری ها سرزمینی بین ایران و عراق در طول سال‌های متمادی و همچنین برای اینکه کشور غاصب وکودک کش اسرائیل را در منطقه حفاظت کند از توان کشور عراق استفاده ابزاری کرد.

 
بی شک خیلی ها می دانید در سال ۱۹۶۷کشورهای عربی شامل سوریه. لیبی. مصر و اردن درجنگ شش روزه اسرائیل و اعراب شکست سنگینی متحمل شدند. اینجا بود که ناکامی و شکست در این جنگ کمک کرد نه تنها شرایط سیاسی و انقلابی در عراق حاکم شود بلکه حرفه ای گری و هدفمندی و جدیت سرلوحه ارتش عراق قرار گیرد که قبل از آن وجود نداشت.


ارتش عراق در پائیز سال ۱۹۷۳ به لحاظ لجستیکی و تاکتیکی مستقیمااز بغداد وارد بلندی های جولان شود و در مرحله آخر جنگ شرکت نماید و تاثیر  فوق العاده ای از خود به جای گذاشت تا جایی که ارتش عراق توانست با حمله به جناحین دو کشور اسرائیلی؛،اسرائیل را متقاعد می‌کند از پیش روی بیشتر خود داری کند .


نباید فراموش کرد نقش ارتش عراق به عنوان برجسته ترین اقدام نظامی این کشور در جنگ ۱۹۷۳حرکت لجستیکی از عراق به بلندی های جولان است. بلافاصله پس از ورود عراقی ها وشروع عملیات سخت و سنگین توسط آنها یک نقطه ی عطف در ارتش عراق است.

 

به عنوان پژوهشگر و استاد دانشگاه علوم سیاسی و یکی از راویان نور جبهه های جنوب و غرب کشور بفرمایید، ارزیابی شما از بیان وقایع دوران مقدس به نسل جدید چیست؟

 

به راستی بعداز این همه سال چرا پاسخ نسل جوانی که متولد انقلاب اسلامی است را ندادیم. اینجاست که یکی از آسیب های سخنوران؛ راویان؛ فرمانده هان دوران دفاع مقدس ویادگاران آن دوران برمی‌خوریم که بیشترین دغدغه ما بیان خاطرات آن دوران بوده به مهم ترین مولفه که چرایی آغاز جنگ میباشد کمتر پرداختیم یا اصلا نپرداختیم.

 

 

کد خبر 1098875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha