​کاهش ۱۲ درجه ای دمای هوا در گلستان/ بارش ها در پاییز امسال کمتر از حد نرمال است

داداشی گفت: به دنبال فعالیت سامانه ناپایدار جوی، دمای هوا در استان گلستان ۱۲ درجه کاهش یافته است.

«نوربخش داداشی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: سامانه ناپایدار جوی از شامگاه گذشته(یکشنبه ۳ مهر) وارد استان گلستان شد و بارش باران از صبح امروز در گرگان آغاز شده و تا ساعت 18 و 30 دقیقه امشب بیشترین بارش باران مربوط به مینودشت با 75 میلی متر بارش و بیشترین وزش باد در بندرترکمن با ۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: به دنبال فعالیت این سامانه بارشی دمای هوا در گلستان ۱۲ درجه سانتی گراد کاهش یافته است.

 

وی بیان کرد: بارش باران تا امشب ادامه دارد و فردا نیز آسمان گلستان نیمه ابری است و بارش ها پراکنده خواهد شد.

 

داداشی خاطرنشان کرد: بارش های اخیر مربوط به هشدار نارنجی بود که اطلاع رسانی آن طی روزهای گذشته انجام شده بود.

 

مدیرکل هواشناسی گلستان بیان کرد: در سال زراعی گذشته(از مهر سال 99 تا 31 شهریور ماه 1400) میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال قبل 39 درصد کاهش یافت، از طرفی میانگین دما و میزان تبخیر طی سال گذشته افزایش یافت که همه این موارد ناشی از تغییر اقلیم است.

 

وی از کاهش تعداد روزهای بارندگی در سال زراعی گذشته خبر داد و یادآور شد: در سال زراعی گذشته تعداد روزهای بارندگی در گلستان 70 روز بوده که نسبت به دوره مشابه با کاهش 25 درصدی همراه بوده است، همچنین بارش باران مؤثر(بارش بیشتر از پنج میلی متر) تنها 20 روز بوده است.

 

داداشی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد رخداد خیزش گرد و غبار به دلیل گرما و کاهش بارندگی در استان گلستان افزایش یافته و در سال جاری تقریباً 35 روز همراه با گرد و غبار به ویژه در نواحی شمالی و شرقی گلستان گزارش شده که این مسئله در نتیجه تغییر اقلیم، خشک شدن هوا و کاهش رطوبت خاک و وزش های باد شدید رخ داده است.

 

مدیرکل هواشناسی گلستان خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های فصلی میزان بارش ها در پاییز امسال نسبت به حالت نرمال کمتر است و دمای هوا افزایش می یابد، در واقع تعداد بارش های مؤثر در گلستان کاهش می یابد و بارش های منظم پاییزی با تأخیر آغاز خواهد شد.

 

کد خبر 1099075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha