حال و هوای اربعین نصف جهان و جاماندگان سفر عشق

نصف جهان حال و هوای اربعینی به خود گرفته و موکب های مسیر پیاده روی امسال در شهر و جاده های اصفهان برپا شده و شور حسینی فضای نصف جهان را گرفته است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اربعین‏، گذشت 40 روز از حادثه پرخون و مصیبت بزرگ عاشورا، روزی که حادثه کربلا را یادآوری می کند، در این روز بزرگ که اعمال و دعا و مناجات زیادی سفارش شده و شیعیان نیز در این روز به صورت خاص برنامه هایی دارند.

 

پیاده روی اربعین که چندسالی رونق خوبی پیدا کرده بودو تنها ایرانیان و مسلمانان نبودند بلکه عاشقان حسینی همه در مسیر کربلا قدم می گذاشتند، فرصت خوبی شده بود تا این برنامه دینی و اعتقادی اجرایی و فرصتی برای تجدید عهد و پیمان و قدم در مسیر قیام کربلا باشد.

 

دشمن این به همبستگی مسلمانان و غیرمسلمانان بر محور قیام امام حسین(ع) با هدف فساد و ظلم ستیزی را آسیب بزرگی علیه خود می دانستند که به هیچ صورتی نیز توان مدیریت آن را نداشتند.

 

پیام کربلا بر خلاف آنکه دشمنان سعی کردند آن را متوقف کنند ولی جهان را گرفته و حرکت های بیداری و پیشرفت بر مسیر این جریان پیش رفته است.

 

شیوع بیماری کرونا مانع از برگزاری همایش اربعین در دو سال اخیر شده اما، جاماندگان از این سفر برنامه های خود را برای آماده کرده و با برپایی موکب ها و برگزاری مراسم های مذهبی در شهر و جاده ها این جریان را زنده نگه داشته اند.

حال و هوای نصف جهان امروز حال و هوای کربلا دارد، همه در شور حسینی غرق و از اینکه در کربلا نیستند اندوهگین هستند. پیاده روی مردم در شهرها به یاد پیاده روی کربلا از جمله برنامه های این روز است که در نقاط مختلف استان اصفهان در حال اجراست.

 

*جایگاه اربعین حسینی در نگاه شیعه

 

امام جمعه تیران و کرون به موضوع اربعین حسینی پرداخت و گفت: تنها در باب قیام امام حسین(ع) مراسم اربعین و دعا و اعمال پیش بینی شده و در خصوص هیچ یک از ائمه اطهار چنین برنامه ای نداریم.

حجت الاسلام «حسین رشیدیان» با بیان اینکه چهلم عددی مقدس است، تصریح کرد: این روز دارای ارزش های زیاد معنوی است که انسان را به قله های سعادت و کمال می رساند.

وی با اشاره به دغدغه های جامعه بشری نسبت به پیاده روی کربلا،اظهارداشت: همه عاشقانه علاقه به حضور در این مراسم بزرگ دارند و تنها مربوط به شیعیان نبوده و همه عاشقان حسینی آماده حرکت در این مسیر و آیین عزت طلبانه می باشند.

حجت الاسلام رشیدیان با اشاره به اجز و ثواب پیاده روی اربعین گفت: منابع شیعی بر این مسئله و زیارت اربعین تاکید داشته و این همبستگی مسلمانان خود در مسیر انتقال پیام کربلا است.

 

*اربعین در مساجد و بقاع متبرکه

 

همسو با دستورالعمل های بهداشتی برنامه ریزی برای گرامیداشت روز اربعین حسینی و انتقال پیام این روز در مساجد و بقاع متبرکه استان اصفهان برنامه ریزی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به برنامه ریزی های اربعین حسینی گفت: در این روز برنامه ریزی در بقاع متبرکه و مساجد صورت گرفته ولی همه مراکز به دلیل محدودیت مکانی و شرایط بهداشتی برنامه ندارد.

حجت الاسلام «محمد حسین بلک« افزود: قرائت زیارت اربعین، پیاده روی اربعین، توزیع نذری، سخنرانی و مداحی از برنامه های این روز در مراکز دینی است که تاکید بر رعایت اصول بهداشتی شده است.

وی با اشاره به تهیه غذای گرم و توزیع آن بین نیازمندان و عزاداران حسینی(ع) گفتک این برنامه ها به صورت مشترک با حمایت خیرین، هیات های مذهبی و متولیان بقاع متبرکه انجام می شود.

 

*زمزمه زیارت اربعین در نقاط مختلف شهر

 

زیارت اربعین به عنوان یکی از اعمال این روز در مناطق مختلف شهر و روستاها زمزمه می شود و با توجه به تقارن هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی، این مناسبت ها فرصتی برای بیان واقعیت های ظلم ستیزی و پیروزی اسلام و مسلمانان است.

بچه های مسجد هم با تولید محتواهای فرهنگی اربعین و پخش آن از ماذنه مساجد و شبکه های مجازی حال و هوای دیگری به محله ها داده اند و فضای مجازی را حسینیه کرده اند.

کد خبر 1099160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha