ضرورت توجه به تولیدات رسانه ای در حوزه دفاع مقدس

هشت سال دفاع مقدس آنقدر رخدادها و اتفاقات گوناگونی را در خود جای داده که نیازمند بلندپروازی و بزرگ نمایی نیست، جنگ تحمیلی و وقایع آن انقدر بزرگ است که اگر همان واقعیت را نشان دهیم می توانیم قلب میلیون ها مخاطب در سراسر جهان را درگیر وقایع آن کنیم.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: دفاع مقدس و ادبیات دفاع مقدس یکی از رخدادادهای بسیار خوب پس از پایان جنگ تحمیلی است که تا حدودی توانست مفاهیم دفاع مقدس و بخشی از فداکاری های رزمندگان اسلام را به نسل های مختلف انتقال دهد، هرچند که این اتفاق در حد مطلوب نبوده است.

 

جمله ای تحت عنوان اینکه جنگ تحمیلی را درست نشان دهیم نه درشت در این زمینه کاربرد دارد، برخی افراد می پندارند که با اندکی تحریف وقایع دفاع مقدس می توانند احساسات مخاطب را درگیرد کرده و میزان بازتاب بهتری داشته باشند اما این مهم نه تنها مطلوب نیست بلکه با ماهیت صداقت در انتقال مفاهیم تعارض دارد.

 

انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس آنقدر رخدادها و اتفاقات گوناگونی را در خود جای داده است که نیازمند بلندپروازی و بزرگ نمایی نیست، جنگ تحمیلی و وقایع آن انقدر بزرگ است که اگر همان واقعیت را نشان دهیم می توانیم قلب میلیون ها مخاطب در سراسر جهان را درگیر وقایع آن کنیم.

 

تاثیر مبلمان شهری در انتقال مفاهیم دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس در گفت وگو با خبرگزاری شبستان اظهار می کند: ما باید وقایع جنگ تحمیلی و فداکاری های جوانان این کشور را به دنیا نشان دهیم، پرداختن به این موضوعات باعث می شود رخدادهای دفاع مقدس هرگز فراموش نشوند.

 

«سردار احمدرضا حاجتی» می افزاید: یکی از نکته هایی که باید با دقت و ظرافت به جهانیان نشان داده شود این است که در هشت سال جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک کشور به تصرف دشمنان درنیامد و این رخدادی تاریخی در طول تاریخ چندهزار ساله ایران است.

 

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم کشور از گزند دشمنان سالم بماند باید با ایمانی راسخ در برابر دشمنان قرار بگیرم اضافه می کند: فداکاری و جانفشانی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نمونه بارز ایمان راسخ برای مبارزه با دشمنان است که باید به صورت کامل و درست به آن پرداخته شود.

 

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس مبلمان شهری را در انتقال مفاهیم دفاع مقدس بسیار موثر می داند و ابراز می کند: ما در مبلمان شهری باید تلاش کنیم شخصیت هایی چون علی هاشمی، فرجوانی، دقایقی و دیگر رزمندگان را معرفی کنیم، این معرفی شخصیت ها باعث می شود نسل امروز با رزمندگان دفاع مقدس بیشتر ارتباط داشته باشند.

 

وی با اشاره به حمایت کامل بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس از هنرمندان و فعالان رسانه در بخش هایی مختلفی چون موسیقی، تئاتر، نویسندگی و ... تصریح می کند: باید هرچه در توان داریم را به همت بگماریم تا همه مردم این را متوجه شوند که ما هرچه داریم از شهدا داریم.

 

توجه به ذائقه مخاطب در تولیدات هنری دفاع مقدس

یک کارشناس رسانه در گفت وگو با خبرگزاری شبستان می گوید: ادبیات پایداری و دفاع مقدس یک موضوع کاملا حساس و ظریف بوده که پرداختن به آن در حوزه رسانه نیازمند تحلیل ها و بررسی های بسیاری است، اینکه تنها بر اساس یک واقعیت محتوایی تولید شود اما جوانب مختلف آن بررسی نشود نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.

 

«علی حسینیان» ادامه می دهد: دفاع مقدس رخدادهای فراوانی دارد که هر لحظه آن می تواند ایده ای برای تولید محتوایی در زمینه های مختلف باشد و یکی از نکاتی که همواره در ادبیات پایداری به آن توجه نمی شود ذائقه مخاطب است، هدف ما در آثار هنری تاثیرگذاری بر مخاطب است، بنابراین در ابتدا و پیش از تولید یک اثر باید جوانب مختلف تاثیرگذاری را در آن اثر بسنجیم.

 

وی با بیان اینکه باید تولیدات انیمیشن و فیلم های سینمایی در حوزه دفاع مقدس با کیفیت بیشتر و بهتری تولید شوند عنوان می کند: آثار فاخر و ماندگار حوزه دفاع مقدس محدود هستند و دلیل آن این است که آثار با ذائقه مخاطب همخوانی ندارند، ما در حوزه کتاب نیز با همچنین ضعفی مواجه هستیم.

 

این کارشناس رسانه اذعان می کند: باید تلاش شود نشست ها و گفت وگوهای حوزه دفاع مقدس محدود به هفته دفاع مقدس نباشند، برگزاری نشست های گفت وگو محور با حضور جوانان باعث می شود ایده های بهتری برای  تولیدات آثار هنری در بخش های مختلف به دست آید.

 

دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ چندهزار ساله ایران بوده که مطلوب است آثار فاخر و بهتری از رخدادهای دفاع مقدس تولید شوند، اما نکته ای که باید به آن توجه داشت، صداقت در انتقال مفاهیم دفاع مقدس و جذابیت رسانه ای برای مخاطب است.

 

کد خبر 1099366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha