مبارزه با فساد مستلزم قانونگذاری و شفاف سازی

گفتمان مبارزه با فساد به ویژه در حوزه اداری و اقتصادی از مطالبات مردمی به شمار می رود که دولت نیز در سیاست ها و برنامه های خود این مهم را مطرح که البته تحقق این امر مستلزم قانونگذاری و شفاف سازی فرآیندهای اجرایی است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: فساد اداری و اقتصادی کشورمان که موجب نارضایتی و ناراحتی متدیین و دلسوزان نظام شده، به یک دغدغه مطالبه جدی هم تبدیل و مردم از مسئولان امر خواستار رسیدگی به چنین وضع نابسمانی شده اند.

 

اختلاس، رشوه، رانت، باندبازی و احتکار از جمله تخلفات و مفاسد این حوزه ها به شمار می آید که در حد و اندازه مختلفی نیز اجرا و مایه تاسف و تاثیر بوده که در جامعه اسلامی چنین وضعی در حال رشد و مثل موریانه به پای نظام افتاده و هر آنچه این موضوع را مورد بی توجهی قرار دهد موجب بروز مشکلات بیشتری خواهد شد.

 

امیدواری مردم به نظام و جلب مشارکت آنان در جنبه های مختلف نیازمند اعتمادسازی و چگونه وقتی مردم از این مفاسد با خبر هستند بخواهیم جلوی فساد را بگیریم.

مبارزه با فساد تنها یک آرمان و آرزو نباید باشد بلکه متولیان حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همه در کنار همدیگر کمک کنند تا روزنه های فساد و یا به تعبیری فرصت های فساد از بین برود و پیشگیری از ورود به این عرصه انجام شود.

پس از اینکه ورودی ها و فرصت های فساد برطرف شد، برخورد قاطعانه با هر فرد و گروهی مورد انتظار از نهادهای نظارتی و قضایی است تا با برخورد قاطعانه خود مانع از بروز تخلف و فرصت یابی از سوی افراد سودجو شود.

گفتمان مبارزه با فساد به ویژه در حوزه اداری و اقتصادی از مطالبات مردمی به شمار می رود که دولت نیز در سیاست ها و برنامه های خود این مهم را مطرح که البته تحقق این امر مستلزم قانونگذاری و شفاف سازی فرآیندهای اجرایی است تا علاوه بر برخورد قضایی، با شفاف سازی و اصلاح و تصویب قوانین جدید زمینه مبارزه با فساد فراهم شود.

 

*شفاف سازی و تاثیرات کارآمد

 

شفافیت و آگاهی عمومی از فرآیندهای تصمیم گیری، اجرا و کسب درآمد و هزینه آن مانع از رانت و بهره برداری افراد سودجو از بی خبری مردم خواهد شد.

شفافیت در مدیریت ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی وابسته به دولت، شهرداری ها و شوراهای اسلامی موجب کسب آگاهی و اطلاع از فرآیندهای مختلف خواهد شد و این موضوع نمی گذارد تا افراد سهوا یا عمدا دست دارزی به بیت المال مسلمانان داشته باشند و یا حق و حقوق دیگران را ضایع کنند.

بهانه تراشی برخی از مدیران و کارمندان ادارات برای انجام کار ارباب رجوع آسیب های زیادی را به همراه دارد و آنان از این بی اطلاعی سو استفاده کرده و در برخی از مواقع با دریافت رشوه به روش های متفاوت مثل هدیه و نظر کارشناسی اهداف خود را محقق کرده اند.

 

نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح قوانین و ضرورت شفافیت در ادارات گفت: قانون رفع انحصار کمک خوبی به کاهش بروکراسی اداری در ایجاد کسب و کارها کرده و در شفافیت عملکردی نقش دارد.

«ابوالفضل ابوترابی» ادامه داد: عدم شفافیت در عملکرد ادارات باعث شده برخی به راحتی تحت عناوین مختلف سو استفاده از منافع مردم داشته باشند و نارضایتی ها را به کل نظام تعمیم دهند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح قوانین در مجلس شورای اسلامی هم به کاهش فرصت برای سواستفاده ها کمک می کند، تصریح کرد: طرح جامع شهری و روستایی با اهداف مختلف هم افزایی بین نهادهای اداری و خدماتی درون شهرها است که شفافیت در عملکرد این نهادها و نظارت مردم بر مصوبات شوراهای اسلامی انجام خواهد شد.

 

*قوانین کارگشا و جدید همراه اجرای کارآمد

 

شفافیت در مبارزه با فساد نقش مهمی دارد اما در برخی از مواقع موانع قانونی و یا حذف یک ماده در مغایریت به موضوع دیگر قانونی و یا ایین نامه ای باعث می شود که فرصت برای فساد فراهم شود و همین موضوع آسیب های زیادی را به همراه دارد.

قوانین مطلوب مجلس شورای اسلامی که به روز و متناسب با شرایط باشد و تدوین آیین نامه هایی داخلی که مغایر با این قوانین نباشد برای مبارزه با فساد ضرورت دارد و بعد از آن اجرای این مصوبات جز مهمترین ضرورت ها است که نباید مغفول بماند.

تصویب قانون از یک جنبه مهم است ولی اجرای آن جز ضرورت ها است تا کارکرد واقعی آن هم تلاش برای تصمیم سازی صورت بگید.

«لیلا رئیسی»، از وکلا و حقوقدانان اصفهان بر ضرورت وجود قانون کارگشا و خوب و از طرفی اجرای این قوانین برای مبارزه با فساد تاکید کرد و اظهارداشت: وقتی یک قانون خوب تصویب می شود دیگر وظیفه نهادهای اجرایی است تا با آموزش نیروها و ایجاد احساس مسئولیت در بین آنان اجرای قوانین را مورد تاکید قرار دهد.

وی افزود: عدم اجرای قانون و نگارش آن در کتاب ها سودی برای جامعه ندارد و تمام تلاش ها و همت نمایندگان و افراد قانون گذار را از بین می برد.

 

این وکیل دادگستری یادآورشد: نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط مجلس شورای اسلامی و دستگاه های نظارتی جنبه مهم دیگری برای روند خوب فعالیت قانونی است و باید امکان لازم برای نظارت فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه شفافیت در قوانین از مطالبات و درخواست های مردم بوده و گفتمان آن مطرح است، تصریح کرد: تعیین شفافیت تا چه اندازه و چگونگی آن و همچنین دانش افزایی مردم در این خصوص لازم است.

 

*مبارزه با فساد و جلب رضایت و امیدواری

 

یکی از ابعاد مهم و موثر در جلب رضایتمندی و امیدواری مردم به نظام مبارزه با فساد و شفافیت ها است. وقتی مردم با خبر می شوند که یک نهاد و دستگاه اداری به راحتی قوانین را زیر پاگذاشته یا یک شخص از جایگاه خود سو استفاده کرده، نگران می شوند و همین موضوع بر نگرش آنان تاثیر می گذارد.

مردم به صورت هم صدا خواهان مبارزه با فساد در ابعاد و جنبه های متفاوت هستند و مسئولان در سه قوه هر کدام سهم خود را ایفا کنند و نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در مدیریت و پارلمان محلی به آن بپردازند که خود زمینه جلب اعتماد خواهد بود.

کد خبر 1099502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha