از پرده خوانی خاطرات شهدا تا اجرای تعزیه به یاد اسیران کربلا

هر چند شاید این روزها پرده خوانی و نقالی در همهمه زندگی مدرن گم شده باشد و بسیاری از ما به پدیده های مدرنی چون سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و... علاقه بیشتری نشان دهیم، اما با این حال نمی توانیم از جذابیت این هنر آیینی سنتی کشورمان بگذریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان:  هر چند شاید این روزها پرده خوانی و نقالی در همهمه زندگی مدرن گم شده باشد و بسیاری از ما به پدیده های مدرنی چون سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و... علاقه بیشتری نشان دهیم، اما با این حال نمی توانیم از جذابیت این هنر آیینی سنتی کشورمان بگذریم.

زیرا هنوز هم وقتی از جایی رد می شویم که پرده خوانی و نقالی انجام می شود، ناخودآگاه می ایستیم و محو تماشای نقش های روی پرده می شویم، نقش هایی که نقال و پرده خوان با بیان خود به آنها جان می دهند و ما را درگیر اتفاقاتشان می کنند.

 

یکی از هنرهایی که  به خوبی توانست زندگی قهرمانان شاهنامه را شرح دهد هنر نقالی بود که  مردم برای فرار از زندگی روزمره خود به پای صحبت‌های نقال می‌نشستند و گوش به داستان‌های شاهنامه می‌سپردند این هنر که از دوران ساسانیان در ایران برای روایت داستان‌های اسطوره ای شکل گرفت در گذر زمان به روایت شاهنامه اختصاص پیدا کرد.

 

هنر نقالی در ایران قبل از اسلام مرسوم بوده است و افرادی به نام گورسانان به داستان گویی می‌پرداختند اما بعد از مدتی موسیقی از این هنر حذف شد و با کمک ابزار نقالی مثل چوب و لباس نقال به کار خود ادامه داد.

این هنر می‌تواند تاریخ گذشته را با نقل گویی زنده نگه دارد اما امروزه تقریبا از یاد رفته است اما نسل جدید که پی به اهمیت فرهنگ دیرینه خود برده است دوباره به دنبال احیای این سنت‌ها است.

هنر پرده خوانی ، بیشتر به مسائل عاشورا و ائمه اطهار می‌پردازد در حالیکه نقالی بیشتر جنبه روایتی دارد و داستان‌های شاهنامه را برای مردم بازگو می‌کند.

 

در دوران قاجار نقالی به اوج شکوفایی می‌رسد و بسیاری از نقالان از دربار حقوق دریافت می‌کردند اما با گذشت زمان این هنر از بین رفت در صورتیکه می‌توان با بهره گرفتن از پیشرفت‌های امروزه جهان ، نقالی را به هنر مدرنی  برای مخاطبان تبدیل کرد تا از این طریق هنر نقالی جذاب تر شود و ارزش داستان‌های شاهنامه بیشتر از گذشته بیان شود.

 

 

«احمد لطفیان بهار» یک نقال و پرده خوان شهدا،  در گفت و گو با  خبرنگار شبستان گفت: به مناسبت هفته دفاع مقدس داستان های شهدا را تحت عنوان "پرده خوانی عشق"اجرا می کنیم.

 

عضو کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) شهر مریانج افزود: داستان های این پرده خوانی از زبان خانواده شهدا، سرداران جنگ و کتاب های مختلف به دست آمده که در حال حاضر در مرحله تکمیل است.

 

وی بیان کرد: امید دارم فرهنگ زیبای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم بیشتر از گذشته در بین نسل جوان و نوجوان در قالب هنر و فرهنگ نهادینه شود تا بتوانیم در وصف شهدا کارهای متعدد، متنوع و جذاب داشته باشیم.

 

لطفیان بهار متذکر شد: با نهادینه‌سازی فرهنگ شهید و شهادت در جامعه و به ویژه نسل جوان می‌توان درس آزادگی، ایستادگی، اخلاص و از خودگذشتگی را برای حال و آیندگان در بین اقشار مختلف مردم جاری و ساری کرد.

 


وی با اشاره به اینکه پرده خوانی ریشه در فرهنگ کهن ایران دارد تصریح کرد: این هنر تلفیق و برآیندی از چند هنر از جمله نقالی، موسیقی(آواز)، نقاشی، روایت، قصه گویی و نمایش است.

 

وی بیان کرد: در سالهای گذشته جهت ترویج فرهنگ ایثار و واقعه کربلا تعزیه در دهه اول محرم اجرا می شد و یکی از اعضای اصلی تعزیه بر عهده بنده بود.

 

 

 

 

کد خبر 1099593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha