مظلومیت مساجد و کانون‌ها در توزیع اعتبارات/چراغی که با وجود همه بی‌مهری‌ها روشن است

مظلومیت مساجد و کانون‌های مساجد در توزیع اعتبارات و بودجه‌های سالانه حقیقتا درد جانکاهی است و انتظار می‌رود به این نهاد مقدس که چراغش در طی این سال‌ها علی‌رغم همه بی‌مهری‌ها خاموش نشده و همچنان روشن است نگاهی ویژه مبذول شود

خبرگزاری شبستان از رشت، جامعه ما جامعه‌ای اسلامی است بنابراین مظلومیت مساجد و کانون‌های مساجد در توزیع اعتبارات و بودجه‌های سالانه علاوه بر آنکه درد جانکاهی است، پذیرفتنی هم نیست و انتظار می‌رود به این نهاد مقدس که چراغش در طی این سال‌ها با وجود همه بی‌مهری‌ها همچنان روشن مانده است نگاهی ویژه مبذول شود و رویکردهای غلط درباره آن تغییر پیدا کند.

 

کسری بودجه 70 درصدی معادل 464 هزار میلیارد تومانی میراثی ناخوشایند است که از دولت گذشته بر جای مانده است و مطمئنا مشکلات زیادی را برای دولت سیزدهم در حوزه اجرای بسیاری از برنامه‌های عمرانی، توسعه‌ای، زیرساختی، فرهنگی، خدماتی و حتی پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت ایجاد می‌کند.

 

"کار به جایی رسیده که سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه‌‌ای که اخیرا با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس داشته گفت است؛ به دنبال اجرای سیاست‌های انقباضی در بودجه هستیم، از طرفی با توجه به ناهمخوانی درآمدها و هزینه‌ها در بودجه 1400 ارائه متمم بودجه از سوی دولت و کاهش هزینه‌ها و در سرفصل‌هایی مشخص امری محتمل است."

 

در همین راستا یکی از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم چند روز پیش تاکید کرده بود که دولت اگر کسری بودجه دارد باید رسماً اعلام کرده و لایحه متمم بودجه به مجلس ارائه کند و مشخصاً اعلام کند که در چه سرفصل‌هایی قصد کاهش هزینه‌ها و در چه سرفصل‌هایی قصد افزایش درآمدها را دارد.

 


*کاهش 30 درصدی بودجه سازمان تبلیغات اسلامی در بخش مساجد

بررسی‌ها نشان می‌دهد در لایحه بودجه 1400 بودجه سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «بودجه فعال‌سازی مساجد» 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده این در حالی است که در سال 1399 به سازمان تبلیغات اسلامی در بخش «بودجه برنامه گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مساجد»، 31 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده بود و به این ترتیب  بودجه این سازمان در بخش مساجد با کاهش 70 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.

 

از طرفی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر اساس «برنامه حمایت از گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مساجد» که به فعالیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اختصاص دارد، 130 میلیارد تومان پیشنهاد شده است که نسبت به اعتبارات 82 میلیارد تومانی سال گذشته حدود 40 درصدی افزایش دارد.

 

دو موضوع مهم در این نوشتار مطرح است یکی جریان کسری بودجه و احتمال ارائه متمم از سوی دولت و حذف برخی از ردیف‌های بودجه 1400 موجود در لایحه و دیگری بی‌برنامگی سازمان‌ها و نهادهایی است که با عنوان مساجد اعتبار دریافت می‌کنند و معلوم نیست با وجود چنین ردیف‌های اختصاص داده شده‌ای چرا حمایت‌های درست و حسابی از مساجد و کانون‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

نقش و جایگاه مساجد و کانون‌های مساجد در حوزه‌های مختلف دینی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و غیره بر کسی پوشیده نیست و جامعه به ویژه با شیوع ویروس کرونا، چابکی و حضور فعال مساجد و کانون‌ها برای خدمت به مردم را به چشم دیده است. بنابراین سوال اینجاست مساجد و کانون‌ها که مستقیما از بودجه‌های دولتی محرومند و آیا واقعا نباید نگران تخصیص اعتبارات قطره چکانی به سازمان‌های مسئول در حوزه مساجد با توجه به کمبود بودجه بود؟ زیرا شنیده‌ها از این حکایت دارد که با توجه به کسری بودجه بالا در سال 1400 احتمال حذف برخی ردیف‌های بودجه به ویژه در بخش‌های عمرانی و فرهنگی وجود دارد.

 

در همین راستا حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان نیز در تاریخ 30 مرداد امسال و در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری شبستان اعلام داشته بود؛ مجموع اعتباری را که نهادهای مسئول جهت مساجد جذب و هزینه می‌کنند، بسيار ناچيز است.

 

همچنین وی در همین مصاحبه اعلام داشت؛ ۱۰ سال دولت در همه زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرد ولی مساجد کشور ۱۰ سال متوقف ماندند و متاسفانه دولت‌ها به بهانه دولتی نکردن این اماکن مقدس از کمک کردن به مساجد طفره می‌روند."

 

مروری بر مطالب بالا نشان از عمق بی‌مهری و کم‌توجهی است که به مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور می‌شود.

 

اما آیا واقعا باید بپذیریم و قبول کنیم که با وجود 42 سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی هنوز نوع نگاه و سیاست‌گذاری‌های ما در حوزه‌های توزیع منابع مالی، اعتباری و بخش مدیریتی کاملا اسلامی نشده و هیچ تعریفی در آن‌ها از نهادی با جایگاه رفیع و به عظمتی مساجد از حیث بودجه و اعتبارات انجام نگرفته است.

 

*کانونهای فرهنگی مساجد در حوزه توزیع اعتبارات و بودجه‌های فرهنگی جدا مظلوم واقع شده‌اند

حجت الاسلام «سید رضا مطهری» در همین راستا و در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، تعریف ردیف بودجه و اعتبارات مشخص برای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را بسیار ضروری خواند و عنوان کرد: از بی‌برنامگی‌هایی که در حوزه توزیع بودجه‌های فرهنگی و کاهش چنین بودجه‌هایی در کشور انجام می‌شود شدیدا انتقاد دارم.

 

این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی مساجد در حوزه توزیع اعتبارات و بودجه‌های فرهنگی جدا مظلوم واقع شده‌اند تصریح کرد: نگاه ویژه به کانون‌های مساجد و اختصاص بودجه‌های فرهنگی بیشتر امری ضروری است ‌زیرا باید برای نسل جوان و نوجوان برنامه دقیقی داشته باشیم و پر واضح است که این امر مهم با دست خالی شدنی نیست.

 

* امام خمینی(ره) با تاکید بر جایگاه رفیع مساجد راه را به همه ما نشان دادند 

حجت‌الاسلام «سامان عاشوری» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه دشمن همواره درصدد تخریب جایگاه رفیع مساجد بوده‌ مسجد را نهادی در خط مقدم جبهه مبارزه با تهاجم فرهنگی خواند و گفت: انقلاب اسلامی از مساجد آغاز شد و شکل گرفت به همین دلیل بدخواهان نظام همواره درصدد هدف قرار دادن مساجد به عنوان پایگاه مهم انقلاب اسلامی بوده‌اند.

 

امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) رشت در تاکید بر اهمیت جایگاه مساجد و کانون‌های مساجد به سخنان امام راحل اشاره کرد و یادآور شد: امام خمینی(ره) از آغاز نهضت انقلاب اسلامی فرمودند مسجدها سنگر است و سنگرها باید حفظ شوند بنابراین امام راه را به همه ما نشان دادند و با سخنان خودشان در حقیقت خط‌مشی را برایمان مشخص کردند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، مسجد این خانه خدا با قدمتی از دوران پیامبر عظیم‌الشأن جهان اسلام(ص) ریشه در باورها و اعتقادات مردم جامعه اسلامی دارد و چراغ آن حتی با وجود بی‌مهری متولیان تخصیص بودجه و اعتبارات، به وسیله نیروهای انسانی و سرمایه‌هایش یعنی ائمه جماعات، نیروهای فرهنگی و بسیجی، اعضای هیات‌های امنا و خیران روشن می‌ماند.

 

اما تمام این‌ها از مسئولیت متولیان امر در توجه به نهاد مقدس مسجد و لزوم اختصاص اعتبارات مختص به آن نمی‌کاهد، مساجدی که حتی با دست‌های خالی کارهای بزرگی به ویژه در یک سال و نیم اخیر انجام داده‌ و به همه جایگاه خود را گوشزد کرده‌اند، بنابراین امیدواریم به زودی شاهد این تغییر در رویه‌ها باشیم تا به واسطه آن مساجد و کانون‌ها نیز از سفره بودجه و اعتبارات نظام جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شوند.


 

کد خبر 1099697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha