«حاجی ابراهیم» تنها مسجد چوبی بدون میخ در قرقیزستان+عکس

مسجد حاجی ابراهیم، تنها مسجدی در قرقیزستان است که با چوب ساخته شده و در ساخت آن هیچ گونه میخی به کار نرفته است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد «حاجی ابراهیم»  تنها مسجدی در قرقیزستان است که از چوب شاخته شده و همچنان بعد از چند قرن پابرجاست.

 

حاجی ابراهیم، یکی از رهبران قیام مردمی دونگان چین بوده است که در قرن نوزدهم بعد از شکست از چین به ترکستان غربی مهاجرت کرده است.

 

 

این مسجد در سال  1910 میلادی بنا شده است و در ساخت آن از چوب استفاده شده و در آن میخی به کار نرفته است و همین امر باعث جذب بازدیدکنندگان محلی و خارجی به شمال شرق قرقیزستان شده است. این مسجد به دونگان نیز مشهور است و در شهر قراقال واقع شده است.

 

این مسجد دارای معماری چوبی زیبایی است که در قرن گذشته به سمبل شهر قراقال تبدیل شده و طراحی زیبا و تاریخی بودن آن جذب گردشگر را در این شهر بالا برده است.

 

مسجد حاجی ابراهیم از  معماری چینی بهره برده است و دارای طرح و نقش چوبی است. این مسجد در یک طبقه ساخته شده و دارای یک مناره است و مهندس معمار چینی در طول سه سال به ساخت آن نظارت کرد و 20 نفر از کارشناسان حرفه ای را به این شهر برای ساخت مسجد آورد.

 

 

مسجد حاجی ابراهیم در مقایسه با دیگر مساجد آسیای مرکزی مسجد دونگان بزرگ نیست و طول آن 27 متر و عرض 15 متر است. این مسجد برای 120 نمازگزار ظرفیت دارد و بخش هایی از آن از سنگ ساخته شده و ساختار اصلی مسجد از چوب است.

 

سقف مسجد روی ستون‌های سنتی چینی قرار دارد و نقاشی‌های آن توسط تیم متخصصان به رهبری «چائوسی» استاد صنایع دستی چوبی دونگانی از شهر «پکن» انجام شد. دونگان ‌ها سنت، فرهنگ و زبانی شبیه به چینی دارند و اغلب آنان مسلمان هستند.

 

کد خبر 1099760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha