همکاری های امنیتی ایران و عمان

این سفر دو جانبه برای پیگیری مسائل مربوط به توافق‌نامه امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عمان و همچنین پیگیری مسائل مربوط به توسعه همکاری‌ها در زمینه فعالیت‌های مرزی مرتبط با استان‌های مرزی عمان، انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛مهندس مصطفی محمد نجار وزیر کشور بامداد روز یکشنبه پیش از ترک تهران به سمت مسقط در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: دیدگاه های دو کشور ایران و عمان نسبت به مسایل مختلف با هم مشترک و نزدیک است و دو کشور در روابط دو جانبه به دنبال مناسبات حداکثری هستند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد مناسبات و همکاری های خود را در همه زمینه ها با کشور عمان افزایش دهد خاطر نشان کرد: دو کشور اشتراکات فراوانی در زمینه های دینی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند و روابط تهران و مسقط در زمینه های مختلف بسیار دوستانه، برادرانه و مستحکم است.
مهندس محمد نجار با اشاره به اینکه رابطه دوستانه و عمیق میان رئیس‌جمهور ایران و پادشاه عمان مسیر گسترش روابط را در سطوح بالا هموار کرده تصریح کرد: هیچ مانعی بر سر راه توسعه و گسترش روابط همه جانبه وجود ندارد.
وزیر کشور گفت: ظرفیت‌های ارتقای همکاری ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه نفت، نیروگاه برق، حمل و نقل و ترانزیت کالا ، گردشگری، معدن، ترانزیت کالا و سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد.
مهندس محمد نجار روند روابط تجاری دو کشور در 5 سال گذشته بسیار مثبت توصیف کرد و گفت: حجم روابط در سال گذشته میلادی از رشد کیفی و مناسبی برخوردار بود که این روند با قدرت و شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ اقتصادی در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند پلی بین کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس برای ترانزیت کالا باشد.
وزیر کشور با اشاره به برنامه ها و دیدارهای خود در سفر به مسقط خاطرنشان کرد: توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری و استفاده از ظرفیت میان دو کشور ، بسط همکاریهای علمی ، آموزشی و فرهنگی ، توسعه همکاریهای بهداشتی و درمانی ، رفع موانع حضور شرکتهای غیر دولتی ایرانی در عمان ، معاضدت حقوقی و قضایی میان دو کشور ، اهتمام در جهت تشکیل به موقع کمیسیون همکاریهای اقتصادی و بالا بردن ظرفیت های تجاری و بازرگانی از جمله موضوعاتی است که در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مهندس محمد نجار افزود: این سفر دو جانبه برای پیگیری مسائل مربوط به توافق‌نامه امنیتی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و همچنین پیگیری مسائل مربوط به توسعه همکاری‌ها در زمینه فعالیت‌های مرزی مرتبط با استان‌های مرزی عمان، توسعه همکاری‌های فرهنگی اقتصادی، اجتماعی میان استان سیستان و بلوچستان و همچنین هرمزگان با استان‌های مرزی عمان مانند مسقط انجام می‌شود.
به گفته وزیر کشور، توسعه فعالیت‌های کمیته‌های امنیتی، نظامی و موضوعات مرتبط با مسائل همکاری‌های دریانوردی، کشتیرانی، مباحث مرتبط با عبور غیرمجاز اتباع دو کشور، ‌مباحث مربوط به صیادان که مشکلاتی در زمینه آن وجود دارد از دیگر مواردی است که در دستور کار این سفر قرار دارد.
بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ؛مهندس محمد نجار افزود: در این سفر دو روزه با سلطان قابوس پادشاه ، مسعود ابن ابراهیم وزیر کشور ، سپهبد مالک ابن سلیمان المعمیر بازرس کل پلیس گمرگ و مسئول امور مرزی ، سپهبد علی بن ماجد المعمیر وزیر دفتر کاخ سلطنتی و تنی چند از مقامات ارشد عمان ، دیدار و درخصوص مسائل و تعمیق و تحکیم روابط دو جانبه و مسائل مورد نظر به گفتگو خواهیم کرد.
وزیر کشور با بیان اینکه با توجه به ظرفیت ها و اقدامات انجام شده طی سال های اخیر ما شاهد یک مرحله جدیدی از مناسبات بین تهران و مسقط هستیم تاکید کرد: فصل جدیدی در توسعه روابط دو کشور برپاشده که الگویی برای دیگر کشورها خواهد بود.
انتهای پیام/

 

کد خبر 10999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha