نظام توزیع در کشور دلال محور است/بانک مرکزی در فرآیند خلق پول و مدیریت نقدینگی، بی تفاوت نیست

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان، بانک مرکزی در فرآیند خلق پول و مدیریت نقدینگی، بی تفاوت نیست، نقدینگی از طریق ایجاد تورم موجب ادامه حیات بانک‌ها شده است، نظام توزیع در کشور دلال محور است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۷ مهر شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان

امروز (چهارشنبه 7 مهر) هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 151 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 535 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 11 میلیون و 398 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 889 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 550 هزار تومان، سکه یک گرمی 2 میلیون و 191 هزار تومان است.

 

امروز (چهارشنبه 7 مهر) در بازار ارز دلار 28 هزار تومان، یورو 32 هزار و 801 تومان، پوند 38 هزار و 256 تومان، درهم امارات 7641 تومان، یوان چین 4355 تومان، لیر ترکیه 3160 تومان است.

 

بانک مرکزی امروز (چهارشنبه، هفتم مهرماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد. براین اساس نرخ ۲۹ ارز کاهش و هفت ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۱۰ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۸۵۰ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۶۳ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۲۴۲ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۸۱۱ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۴۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۹۹ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۱۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۷۷۲ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۷۲۲ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۸۸ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۲۱۳ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۸۲ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۷۲۹ ریال، روبل روسیه ۵۷۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۳۹۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۴۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۱۰۳ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۱۰۳ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۰۴ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۲۸ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۵۲ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۰۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۵۵ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۳۹ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۳۷۷ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۸۷ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۹۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۴۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶  هزار و ۸۳۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۲۲۴ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۰۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

بانک مرکزی در فرآیند خلق پول و مدیریت نقدینگی، بی تفاوت نیست

محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی شب گذشته (سه شنبه 6 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه نقدینگی در بانک هاست و کمتر از ۲ درصد آن در دست اشخاص است، گفت: نقدینگی یا از طریق بانک‌ها خلق می‌شود یا از طریق پولی که از بانک مرکزی خارج می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه پول پرقدرت بانک مرکزی از این بانک خارج و وارد شبکه بانکی می‌شود، گفت: بانک‌ها وظیفه دارند این پول را برای فعالیت‌های واقعی اقتصاد از جمله تولید و رشد اقتصادی، اختصاص دهند. اینگونه نیست که بانک مرکزی در فرآیند خلق پول و مدیریت نقدینگی، بی تفاوت باشد.

 

نادعلی با بیان اینکه بانک مرکزی، برنامه‌های متعددی را اجرا و تلاش کرده است پول را به سمت فعالیت‌های اقتصادی ببرد، افزود: مجموعه اقداماتی در حوزه عزل و نصب مدیران بانک مرکزی و احراز صلاحیت آنان انجام شده و اقداماتی هم در دست اجراست و نتیجه این اقدامات در چند سال آینده دیده خواهد شد.

 

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با اشاره به اینکه زمانی که فقط 8 بانک آنهم دولتی داشتیم نظارم بهتری انجام می شد، گفت: زمانی در کشور، هشت بانک داشتیم و آن هم دولتی در آن زمان نظارت بر مصرف تسهیلات خیلی بهتر از حالا بود. در آن زمان رشد نقدینگی به شدت رصد می شد آن روزها رشد نقدینگی بالای 40 درصد نداشیم اما از قانون برنامه سوم توسعه به بعد و با ورود بخش خصوصی به عرصه بانکداری، سبب افزایش بانکی ها و رشد نقدینگی شد.

 

نقدینگی از طریق ایجاد تورم موجب ادامه حیات بانک‌ها شده است

صمد عزیزنژاد، کارشناس اقتصادی شب گذشته (سه شنبه 6 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه چند سالی است که خلق پول بانک‌ها شدت یافته است، گفت: بانک مرکزی به علت اینکه این بانک‌ها و حجم منابعی که ایجاد می‌کنند بزرگ است در عمل در شرایطی قرار گرفته است که از جنبه‌های مختلف به او فشار وارد می‌شود و امکان مدیریت و بهسازی ترازنامه بانک‌ها را از دست داده است.

 

وی با بیان اینکه بانک‌ها با خلق پول، بانک مرکزی را دنبال خودشان کشاندند، افزود: بانک مرکزی به رغم هم تلاش هایش فقط توانسته است چند مؤسسه کوچک را با ایجاد پایه پولی، ساماندهی کند.

 

عزیزنژاد با اشاره به اینکه حلقه اصلی پول بانک‌ها به ویژه در بانک‌های خصوصی پابرجاست، گفت: همچنان از بازار بین بانکی، بیشترین سپرده را دریافت و استقراض می‌کنند. لازم است بانک مرکزی برنامه منسجمی داشته باشد و باید از جهات مختلف از این بانک حمایت شود.

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نقدینگی از طریق ایجاد تورم موجب ادامه حیات بانک‌ها شده است، گفت: بانک‌ها از تورم نفع می‌برند. بسیاری از بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی برای درست کردن ناترازی خود، به تورم نیاز دارند و چون نرخ‌های سود سپرده بالایی می‌دهند بنابراین اگر تورم بیش از ۲۰ درصد باشد برای آن‌ها به صرفه است و اگر نرخ تورم، کمتر از این مقدار شود بانک‌ها آسیب می‌بینند.

 

عزیزنژاد با اشاره به اینکه بانک های خصوصی چند دسته اند، افزود: برخی بانک های اختصاصی هستند یعنی برخی افراد اقدام به بانگاه اقتصادی کردند تا فقط خودشان منتفع شوند این بانک ها در برخی مواقع خود را از رعایت استانداردهای شورای پول و اعتبار بانک مرکزی مستثنی می کنند. این بانک ها برای صنفی خاص و یا اشخاصی خاص احداث شده اند.

 

افزایش قیمت گوشت قرمز در مجموع متناسب با نرخ تورم بوده است

ابراهیم زارع، مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی شب گذشته (سه شنبه 6 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها و نگهداری دام، کاهش مصرف گوشت به علت محدودیت‌های کرونایی و کاهش صادرات از جمله عواملی است که در کنار توزیع نادرست گوشت بازار کشور را با مشکل مواجه کرده است، گفت: افزایش قیمت دام سبک برخلاف تورم ۴۵ درصدی هزینه‌های تولید ۳۰ درصد است.

 

وی با بیان اینکه نرخ گوشت گوسفند نسبت به افزایش تورم کمتر است. پدیده خشکسالی هزینه‌های تولید دام را افزایش داده است، افزود: افزایش قیمت گوشت قرمز در مجموع متناسب با نرخ تورم بوده است.

 

مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال آمار کشتار دام در کشور نسبت به سال گذشته بیشتر است. پیش بینی می‌کنیم مصرف گوشت قرمز در کشور به یک میلیون و ۲۰ هزار تن برسد.

 

نظام توزیع در کشور دلال محور است

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور شب گذشته (سه شنبه 6 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: سرانه مصرف گوشت کشور از ۱۲ کیلو در سال به ۶ کیلو یعنی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است.

 

وی افزود: علت اینکه دامدار اقدام به کشتار دام‌های مولد می‌کند بخاطر کاهش توان نگهداری دام (سبک و سنگین) است.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور تصریج کرد: نظام توزیع در کشور دلال محور است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1099901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha