داد ناشنوایان از گرانی سمعک/ قیمت شنیدن چند؟

افزایش نرخ ارز به سمعک ناشنوایان هم رحم نکرده است و چه افراد بسیاری که در دنیای سکوت خود به دلیل عدم توانایی در خرید سمعک زندگی می کنند و چشمشان به دست های مسئولان و خیرین است تا در جهت کاهش قیمت سمعک اقدامی انجام دهند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ هشتم مهرماه مصادف با 30 سپتامبر به نام روز جهانی ناشنوایان به ثبت رسیده است. هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

 

هر ساله دستگاه‌های متولی تلاش می‌کنند در راستای آشنایی جامعه با افراد ناشنوا فرهنگ سازی بیشتری داشته باشند. سازمان بهزیستی و انجمن ناشنوایان ایران 2 مرجع رسمی برای کاهش مشکلات افراد معلول در حوزه ناشنوایی هستند اما مسئولان این دستگاه‌ها معتقدند باید فرهنگ سازی بیشتری برای آشنایی جامعه با ناشنوایی صورت گیرد و البته کمک‌های دولت هم به ناشنوایان بیش از گذشته باشد.

 

در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران، از دیرباز اقداماتی برای رشد و آموزش کودکان ناشنوا و نیز بهبود کیفیت زندگی آن ها انجام شده است که از آن جمله می‌توان به ابداع زبان اشاره، اختراع دستگاه های بهبود شنوایی از جمله سمعک، ایجاد شرایط مناسب برای آموزش و تعلیم و تربیت ناشنوایان و نیز ایجاد زمینه اشتغال و نیز برخورداری از سایر حقوق مدنی اشاره کرد.

 

در کنار اقداماتی که برای بهبود سطح کیفی زندگی ناشنوایان از طرف سازمان های دولتی و غیر دولتی ملی و بین المللی انجام می شود، اقدامات پیشگیرانه مهمی همچون شناسایی و غربالگری نوزادان کم شنوا و یا ناشنوا و یا دارای مشکلات شنوایی انجام می شود تا در مراحل اولیه این مشکلات شناسایی شده و تا حد ممکن از بروز آن پیشگیری کرد و هدف به حداقل رساندن مشکلات مربوط به شنوایی است.

 

گرچه خداوند از برخی افراد نعمت شنیدن، دیدن، حرف زدن و غیره را می‌گیرد اما در عوض قدرت ها و توانمندی های فراوان و گسترده ای را به آنان می دهد که شگفتی می آفرینند و به راستی می شود گفت این پاک زیستان، توانمندان راستین روزگاران هستند و صداقت و راستی که شاید آرزوی فریاد آن را دارند در ضربان حیاتشان می تپد و ما می شنویم نه با حس شنواییمان، بلکه با تمام وجودمان.

 

*ترحم بی مورد علت افسردگی ناشنوایان

حس شنوایی در کنار بینایی، بویایی، چشایی و بسایی، حواس پنجگانه انسان را تشکیل می‌دهند و نقش بسزایی در فرآیند یادگیری و تحول شناختی دارد اما اهمیت دیگر آن از بُعد اجتماعی، برقراری ارتباطات و بهره‌مندی از مزایای آن مانند یافتن شغل در آشفته بازار فرصت‌های شغلی ایران امروز است.

 

یکی از موانع برقراری ارتباط ناشنوایان با جامعه، رفتارهای ترحم آمیز اطرافیان است اگر چه در آموزه های اخلاقی و دینی، درباره رعایت رحم و انصاف بسیار سفارش شده است، ولی باید توجه داشت که رعایت عدالت حکم می کند رفتارهای ترحم آمیز، به جا استفاده شود.

 

ترحم بی مورد و بی اندازه، به گستاخی، مظلوم نمایی و افت تحصیلی ناشنوایان می انجامد و این رفتارها موجب می شود فرد ناشنوا، خود را موجودی مستحق ترحم بداند در نتیجه، نخستین مشکلی که ناشنوایان را تهدید می کند، افسردگی و دوری کردن از جامعه است و دور شدن ناشنوا از جامعه، به فرآیند جامعه پذیری او آسیب جدی وارد می کند.

 

*آشفته بازار سمعک

وقتی یکی از اطرافیان ما دچار مشکل شنوایی می شود، کمتر کاربر سمعکی به او توصیه استفاده از سمعک را می کند. گاهی مردم فکر می کنند با استفاده از سمعک، جامعه را از دست می دهند و فقط نگاه های تحقیر آمیز را نصیب خود می کنند.

 

یکی از درمان های اصلی افراد با کم شنوایی، استفاده از سمعک ناشنوایان است؛ سمعک ها وسایلی هستند که صدا را تقویت می کنند و باعث می شوند افراد کم شنوا به راحتی بشنوند و مشکل شنوایی آن ها مرتفع گردد.

 

سمعک بعضی از صداهای محیطی را بسته به نوع کم شنوایی بلندتر می کند و استفاده از آن در افزایش میزان شنیدن نیمه شنوایان و کم شنوایان کمک می کند و این خود منجر به افزایش میزان ارتباطات اثربخش می شود. سمعک همچنین بر رشد واژگان و ساختار جمله، پیشرفت تحصیلی، تعامل اجتماعی و فراهم آمدن فرصت‌های شغلی تاثیر می گذارد.

 

کرونا و تحریم‌ها شرایطی سختی را بر مردم تحمیل کرده است حال اگر فردی در خانواده‌ای نیاز مداوم به تجهیزات پزشکی یا توانبخشی داشته باشد، نیازهای معیشتی در اولویت قرار می‌گیرند بنابراین برای یک پدر یا مادر ‌نیمه‌شنوا در خانواده‌ای با درآمد کم، چاره‌ای نمی‌ماند جز آن که جهت تامین این نیازها و خوراک، موهبت شنیدن از طریق سمعک را نادیده بگیرد و در جهان بدون صدا تلاش کند تا چرخ زندگی را بچرخاند.

 

با افزایش نرخ ارز، اقلام زیادی دستخوش تغییر شده‌اند که یکی از آن‌ها سمعک است؛ سمعکی که به‌گفته یکی از خانواده‌های معلول، طی یکسال گذشته افزایش قیمت فراوانی را تجربه کرده است و اين وضعيت به حدی نگران كننده است كه به دليل بالا بودن هزينه ها حتي برخي والدين يك سمعك هم براي كودك نمی خرند و او را در دنيای ساكت خود رها مي كنند؛ اگر چه بهزيستي متولی این امر است اما نوسانات ارز و مشكلات بودجه ای امكان پاسخگويی به تمام آن ها را كمتر كرده و اين مساله حمايت خيرين را می طلبد.

 

طبق مشاهدات عینی که در بازار داشتیم قیمت سمعک در بازار آزاد از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می شود و به ۱۰ میلیون تومان می رسد و چه افراد بسیاری هستند که حتی قدرت خرید سمعک در پایین ترین قیمت را هم ندارند و در دینای سکوت خود زندگی می کنند.

 

 

*تاثیر مستقیم استفاده نکردن از سمعک بر رشد ذهنی و تحصیلی

کنار گذاشتن سمعک به دلیل گرانی آن، می تواند تبعات مختلفی از تاثیر در تشدید مشکلات شنیداری و گفتاری فرد تا از دست دادن شغل داشته باشد.

 

گرانی یا کمیابی سمعک و هزینه های بالای باتری و تعمیر سمعک موجب کنار گذاشته شدن آن از سوی ناشنوایان می شود که خود این امر پیامدهایی مانند افت مهارت گفتاری و زبانی، اختلال در پیشرفت تحصیلی، انزوای اجتماعی و حس خود کم پنداری می شود.

 

از سوی دیگر استفاده نکردن از سمعک به ویژه در رشد ذهنی و تحصیلی آن ها تاثیر زیادی دارد؛ استفاده نکردن از سمعک موجب می شود شکاف بین کودکانی که شنوایی طبیعی دارند و کسانی که دچار کم‌شنوایی هستند افزایش یابد.

 

*8 سال در دنیای سکوت زندگی می کنم

«مرتضی لطفی» یکی از ناشنوایانی است که معلولیت را محدودیت نمی داند و دست از تلاش برای داشتن زندگی بهتر برنداشته است. در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: 42 سال سن دارم و به دلیل اینکه مشکل شنوایی بنده مادرزادی بوده دکترها گفتند که کاری نمیشه کرد.

 

وی با بیان اینکه مهم ترین مشکل من امرار معاش است، ادامه داد: مشغول به کار معماری هستم و ناشنوایی باعث شده حقوق من از کارگر ساختمان هم کمتر باشد و با اینکه فوق لیسانس دارم نمی‌توانم شغل دولتی داشته باشم چون ناشنوا هستم.

 

لطفی در ادامه بیان کرد: بعضی از افراد در محل کار و در بیرون از خانه نگاهی دلسوزانه و بعضی عصبی به من دارند به طوری که حوصله حرف زدن با من رو هم ندارند.

 

وی با اشاره به اینکه از ۸ سال پیش که بهزیستی به من کمک برای تهیه سمعک نکرده است، افزود: چون سمعک گرون شده دیگر نتوانتستم تاکنون از سمعک استفاده کنم و چون سنم از 30 سال گذشته است دیگر خدمات بهزیستی شامل حال بنده نمی شود و آزاد نیز نمی توانم بخرم.

 

*عدم توانایی مالی جهت تعویض سمعک قدیمی فرزندم

«دستگردی» یکی از پدران زحمتکش بیرجندی که دارای دو فرزند کم شنوا است در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: 2 فرزند 28 ساله و 10 ساله دارم که مشکل شنوایی دارند و مشکل پسر بزرگم در هفت سالگی و پسر کوچکم در سن نوزادی تشخیص داده شده است.

 

وی با بیان اینکه تهیه سمعک برای فرزندانم ما را با مشکلات مالی رو به رو کرده است، افزود: بهزیستی تنها بخشی از هزینه سمعک را پرداخت می کند و مابقی را باید خودمان بدهیم و متاسفانه سمعک پسر بزرگم بسیار قدیمی است و قدرت تعویض آن و یا باطری سمعک را نداریم.

 

دستگردی با اشاره به اینکه کم شنوایی در زندگی پسرانم بسیار تاثیر گذاشته است، ادامه داد: پسر کوچکم بیشتر مواقع متوجه مطالب درسی نمی شود و مجبوریم مجدد خودمان به او توضیح بدهیم تا یاد بگیرد و پسر بزرگم هم در مغازه کار می کند و هنگام صحبت با مشتریان دچار مشکل می شود چون بعضی از کلمات را درست متوجه نمی شود.

 

وی عنوان کرد: کم شنوایی باعث شده است تا پسرانم زودرنج و عصبی شوند و دکترها نیز بر روی این موضوع بسیار اشاره کرده اند.

 

*عدم تعلق سمعک به افراد 30 سال به بالا

«مصطفی ظهر» مدیرعامل کانون ناشنوایان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: در خراسان جنوبی حدود 2 هزار ناشنوا وجود دارد که از این تعداد 600 نفر ناشنوا و کم شنوا در بیرجند عضو کانون ناشنوایان هستند.

 

وی در ادامه بیان کرد: کانون ناشنوایان خدماتی از جمله خدمات اجتماعی، مذهبی، ورزشی، صنایع دستی و غیره به ناشنوایان و کم شنوایان ارائه می دهد.

 

مدیرعامل کانون ناشنوایان خراسان جنوبی با بیان اینکه مهم ترین مشکل ناشنوایان و کم شنوایان بحث کار و اشتغال است، افزود: امیدواریم یک موسسه یا کارگاه تولیدی مختص ناشنوایان در استان جهت اشتغال زایی راه اندازی شود تا بتوانند با توجه به شرایط فیزیکی خود در این کارگاه ها فعالیت کنند.

 

ظهر با اشاره به بحث سمعک گفت: ناشنوا و کم شنوا بستگی به دسی بل گوش آنان دارد و همه این افراد نیازمند به استفاده از سمعک هستند.

 

وی در ادامه بیان کرد: ارزان ترین سمعک موجود در بازار حدود پنج میلیون تومان است و مقداری توسط خود فرد و مقداری توسط بهزیستی پرداخت می شود و هیچ دستگاهی تاکنون به جز بهزیستی به ناشنوایان و کم شنوایان کمک نکرده است.

 

مدیرعامل کانون ناشنوایان خراسان جنوبی ادامه داد: تامین اجتماعی هزینه سمعک را پرداخت می کند و متاسفانه اکنون به افراد 30 سال به بالا سمعک تعلق نمی گیرد.

 

ظهر به بحث کاشت حلزون شنوایی اشاره کرد و گفت: این موضوع نیازمند اعتباری بیش از هشت میلیون تومان است و این موضوع در کودکان بیشتر جواب می دهد.

 

وی با بیان اینکه در سال 96 موسسه نیوشا جهت کمک به اشتغال ناشنوایان توسط کانون راه اندازی شد، اظهار کرد: متاسفانه اداره دارایی از این موسسه مالیات دریافت می کند و این مشکل بزرگی است به این دلیل که می گویند باید به نام موسسه خیریه ثبت شوید.

 

*بهره مند شدن 125 ناشنوا و کم شنوا در خراسان جنوبی از تسهیلات دریافت سمعک در سال گذشته

«علی عرب نژاد» مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به مناسبت روز جهانی ناشنوایان اظهار داشت: 2 مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در خراسان جنوبی وجود دارد.

 

وی به بحث تامین وسایل کمک توانبخشی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته به تعداد 125 نفر از کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوا در استان به مبلغ یک میلیارد و 875 میلیون ریال سمعک واگذار شده است.

 

عرب نژاد ادامه داد: در6 ماهه ابتدای سال 1400 به تعداد 74 نفر از کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوا در استان جهت تهیه سمعک اعتباری بالغ بر به مبلغ یک میلیارد و 110 میلیون ریال پرداخت شده است.

 

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: 2 واحد با 2 کارشناس گفتاردرمانی و شنوایی شناسی غیردولتی در استان وجود دارد که علاوه بر درمان اختلالات گفتاری و شنوایی به توانبخشی افراد کم شنوا و نا شنوا اقدام می کنند.

 

وی در ادامه گفت: در سال گذشته تعداد سه هزار و 679 جلسه گفتار درمانی جهت 204 نفر و تعداد 201 جلسه شنوایی سنجی جهت 28 نفر در این مراکز گفتار درمانی و شنوایی شناسی استان انجام شده است.

 

عرب نژاد در پایان با اشاره به بحث کاشت حلزون شنوایی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد 74 نفر از کمک هزینه کاشت حلزون به مبلغ یک میلیارد و 260 میلیون ریال در استان بهره مند شدند.

 

 

 

 

کد خبر 1099927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha