لزوم صدور کارت شناسایی عشایری برای عشایر فارس

علایی مقدم گفت: صدور کارت شناسایی عشایری حائز اهمیت است و از آذر ماه امسال تمام تسهیلات عشایری با ارائه کارت عشایری قابل انجام خواهد بود و مسئولان زیربط در فارس در این خصوص باید اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «شاهپور علایی مقدم»، امروز (چهارشنبه 7 مهر) در جلسه شورای عشایر در استانداری فارس گفت: حضور عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون عشایر و رئیس سازمان بسیج عشایر کشور در بازدید میدانی با عشایر اقدام موثری برای رفع مشکلات عشایری به شمار می رود.

رئیس سازمان عشایر کشور افزود: جامعه عشایری کشور در برنامه ریزی کشور از برنامه ششم توسعه مورد توجه ویژه قرار گرفت و در برنامه ششم 17 بار نام عشایر در برنامه ریزی ها آمده سات.

وی اضافه کرد: اگر قانون وجود نداشته باشد، پیگیری ها به نتیجه نمی رسد و خوشحالم که ظرفیت خوبی برای عشایر ایجاد شده و بیش از 160 میلیارد تومان در سال برای رسیدگی به عشایر از مالیات بر ارزش افزوده استفاده می کنیم.

علایی مقدم اعلام کرد: ارتقای شاخص های جامعه عشایری به صورت سالانه پنج درصد نیز قانون مطلوبی برای عشایر است و آموزش و پرورش، آب، بهداشت و درمان، خانه های سیار بهداشت و ... در این قانون رشد کرده اند.

وی ادامه داد: 500 میلیارد تومان تفاهم نامه برای آموزش عشایری منعقد شده و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه نیز ظرفیت قانونی برای عشایر کشور بوده است.

رئیس سازمان عشایر کشور  اضافه کرد: مقام معظم رهبری اذن فرموده اند از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی عشایری برداشت شود که موجب مرتفع شدن خواست عشایر کشور شده است و با این اذن مبارک، شاخص آبرسانی عشایری و آب پایدار و سالم به بیش از 60 درصد رسیده است.

وی با اشاره به ایجاد رفاه عشایری در کشور بیان کرد: 20 هزار پنل خورشیدی برای عشایر کشور توزیع شده و بیش از 200 میلیارد تومان به صورت بلاعوض به این کار اختصاص داده شده است.

علایی مقدم افزود: امسال حدود 6 هزار و 200 میلیارد تومان به دلیل خشکسالی به مراتع عشایر کشور آسیب رسیده است و 66 هزار کیلومتر راه عشایری در کشور سالانه باید رگلاژ شود.

وی اضافه کرد: بحث خرید تضمینی دام عشایر که مصوبه سختی بود در اردیبهشت 1400 مصوب شد که راهکاریی برای حمایت از دام عشایر در بحران خشکسالی بود و تا پایان مهر خرید دام عشایر ادامه خواهد داشت و بخشودگی وام تسهیلات عشایر در سال های گذشته از دیگر اقدامات برای جبران خسارات خشکسالی به عشایر بوده است.

رئیس سازمان عشایر کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفاه عشایر فارس گفت: امسال 57 میلیارد تومان برای پروژه های آبرسانی، 2 هزار و 700 پکیج خورشیدی و 26 خانه بهداشت سیار با 9 میلیارد تومان اعتبار و ... از اعتبارات به عشایر فارس تعلق گرفته است.

وی ادامه داد: تنوع بخشی به مشاغل عشایری از تدابیر امور عشایر کشور برای جبران صدمات خشکسالی است که صنایع دستی، صنایع تبدیلی و ... از نمونه آنهاست.

علایی مقدم با تاکید بر صدور کارت شناسایی و تردد عشایری تصریح کرد: صدور کارت شناسایی عشایری حائز اهمیت است و از آذر ماه امسال تمام تسهیلات عشایری با ارائه کارت عشایری قابل انجام خواهد بود و مسئولان زیربط در فارس در این خصوص باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اعلام کرد: یکصد هزار خانوار عشایر محروم در کشور بیمه رایگان خواهند شد و دراسفند امسال کنگره «بسیج عشایری» نیز برگزار خواهد شد.

کد خبر 1100007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha