موضوع پیاده‌روی اربعین باید در سطح ملی سازماندهی شود

خلیلیان با بیان اینکه موضوع پیاده‌روی اربعین باید در سطح ملی سازماندهی و زیرساخت های اربعین حسینی در استان ها فراهم شود گفت: برای اجرای هر چه بهتر مراسم و سفر اربعین حسینی نیازمند یک دیدگاه ملی و سازماندهی شده هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «صادق خلیلیان» عصر امروز (چهارشنبه ۷ مهر) در نشست ستاد اربعین حسینی استان خوزستان که با حضور فرمانده ناجا کشور در مرز بین المللی شلمچه برگزار شد اظهار کرد: از مجموعه نیروی انتظامی که با جدیت و در مدت زمان یک روز از مرز مهران تا شلمچه را پوشش دادند و زحماتی که کشیدند تشکر و قدردانی می کنم.

 

استاندار خوزستان با تقدیر از زحمات همه عوامل دست اندرکار ستاد اربعین حسینی افزود: کلیه نیروها و دستگاه ها در استان خوزستان با وضعیتی بسیار سریع کار کردند و خوشبختانه امروز شاهد ورود زائران، پذیرایی و خدماتی نظیر حمل و نقل، نیروی انتظامی، گذرنامه، تامین آب و غذا و اسکان، اقدامات بهداشتی، غربالگری، تست گیری و ... هستیم که باید به آنها ارائه شود.

 

وی با اشاره به قرنطینه افراد مبتلا به بیماری در مرزهای زمینی خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه برنامه ریزی از قبل وجود نداشت خدمات در مرزهای خوزستان به خوبی انجام شده است.

 

خلیلیان اضافه کرد: اینکه چرا تصمیم به اینجا رسید که خروج از مرز شلمچه که قرار نبود اجرایی شود و محقق شد، باید آسیب شناسی آن را در سطح ملی مورد رسیدگی و بررسی قرار دهیم اما آنچه مهم است اینکه اکنون جای تقدیر و تشکر دارد از کلیه کسانی که توانستند با جدیت به صحنه ورود داشته باشند و کار را به طور نسبی سازماندهی کنند.

 

وی بیان کرد: امیدوارم این خدمات رسانی به زائران ابا عبدالله الحسین (ع) تداوم بیشتری پیدا کند و تا آخرین زواری که وارد و از استان خارج می شوند مورد پوشش قرار گیرند.

 

استاندار خوزستان اربعین حسینی را به عنوان پدیده ای در حال تحقق هر ساله خواند و تاکید کرد: باید متناسب با موضوع اربعین تصمیم گیری صورت گیرد و همانگونه که ما برای مراسم حج عمره و واجب در حج و زیارت سازماندهی قوی و ویژه ای داریم، لذا می بایست در بحث سفر و پیاده روی اربعین هم در خور و شان مردم ایران در سطح ملی سازمان دهی کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید زیرساخت های اربعین حسینی در استان ها فراهم شود عنوان کرد: پیاده روی در خاک عراق انجام می شود نه در خاک ایران، اکنون پس از ۱۰ سال هنوز وقتی می خواهیم مراسم و سفر اربعین را انجام دهیم عده ای ماشین های خود را در خیابان های خرمشهر پارک می‌کنند و می‌بایست در خاک حرکت کنند تا به نقطه صفر مرزی برسند که نه در شان اربعین است و نه در شان نظام جمهوری اسلامی ایران.

 

خلیلیان با اشاره به اینکه تا کی می خواهیم مراسم اربعین را اینگونه برگزار کنیم ادامه داد: برای اجرای هر چه بهتر مراسم و سفر اربعین حسینی نیازمند یک دیدگاه ملی و سازماندهی اربعین متناسب شان و جایگاه اسلام هستیم که می بایست این مسئله به صورت جدی انجام شود.

 

وی ابراز کرد: باید اکیپ هایی در مراسم اربعین مستقر و ساختار متناسبی نیز فراهم شود تا زوار ثبت نام کنند و با عزت و احترام از طریق مرزهای زمینی و هوایی در خور و شان بیایند به اینجا و از مرزها راهی سفر اربعین شوند و اگر می خواهند این خدمات تداوم داشته باشد آنها را تا نجف برسانند.

 

استاندار خوزستان به تهیه و تدارک اتوبوس های مناسب برای جابه‌جایی زائران از مرزهای خوزستان تا نجف اشرف و کربلا و بلعکس تاکید کرد و گفت: اینکه ما شرایطی را برای زائران فراهم کنیم و فقط آب و غذا به آنها بدهیم و در آن طرف مرز در عراق سوار تریلی شوند و بروند تا نجف اسم این را چه باید بگذاریم؟ بنابراین می بایست سازماندهی جدی صورت پذیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: آنچه مربوط به استان خوزستان است به تصمیم ملی نیاز دارد و لذا می بایست مراسم اربعین را همانند حج و زیارت ساماندهی کنیم. 

 

خلیلیان با بیان اینکه ساختارهای مناسب برای ساماندهی سفر اربعین حسینی زائران در مرزهای خوزستان وجود دارد اذعان کرد: ما مرز گسترده ای با عراق داریم و به خوبی از زمین، هوا و دریا با این کشور مرتبط هستیم و حتی اگر موفق شویم از طریق ریلی خط راه آهن را متصل کنیم این مسئله محقق می شود.

 

وی با اشاره به مشکلات موجود در پایانه ترانزیت کالا و مسافر مرز شلمچه اضافه کرد: در این مرز تبادلات بین المللی میان دو ملت ایران و عراق انجام می شود که هم مسافر عبور و مرور می کند و هم تجارت باید انجام دهیم.

 

استاندار خوزستان تجارت را کلید توسعه اقتصادی هر کشور و ملتی خواند و تصریح کرد: باید ساختارهای متناسب با مسئله تجارت در مرز شلمچه فراهم شود؛ به نظر می رسد مشکلات جدی در ساختارهای پایانه مرزی شلمچه وجود دارد، البته در چذابه اوضاع بدتر از این است و حتی بحث امنیتی در‌ بحث بارانداز چذابه وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه هیچ نیروی نظامی و انتظامی در مرز چذابه وجود ندارد و در این مرز هم خودروهای عراقی می آیند و هم مبادلات تجاری انجام می شود.

 

خلیلیان با بیان اینکه طی هشت سال اخیر انفعال بسیار عجیبی میان دستگاه های اجرایی در سطح بالا در استان وجود داشته است ابراز کرد: به تبع این انفعال دستگاه های اجرایی در سطح استانی و شهرستان ها، دچار این موضوع شده که می بایست همه موضوعات را ساماندهی و برطرف کنیم.

 

وی با انتقاد از زیرساخت های نامناسب خرمشهر تاکید کرد: ۳۳ سال از جنگ تحمیلی می گذرد تا کی باید بازسازی خرمشهر ادامه پیدا کند؟ این شهر همانند یک شهر جنگ زده است در صورتی که مطمئنا اعتبارات بازسازی به خرمشهر نه یک بار بلکه در دو مرحله طی این ۳۳ سال تزریق شده است.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه زیرساخت ها در آبادان و خرمشهر اصلا در شان مردم مظلوم و مقاوم این دو شهرستان نیست یاد آور شد: این‌ها همه واقعیت هایی است که در چنین شرایطی خودشان را نشان می دهند و مشکلاتی بروز پیدا می کند و نمایان می شود.

 

کد خبر 1100273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha