دوران کودکی بهترین زمان برای تربیت و پرورش است

حجت الاسلام دستداده گفت: پرورش و تربیت کودک از همان آغاز تولدش شروع می شود و بهترین زمان برای تربیت، دوران کودکی است.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: یکی از عوامل مهمی که با آن می توان جلو گناهکار شدن افراد را گرفت، تربیت صحیح است و این امر از بدو تولد کودک آغاز می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: کودک با فطرتی الهی پا به عرصه وجود می گذارد و این وظیفه مربیان اوست تا او را آنگونه که مرضی خداوند است تربیت کرده و در مزرعه دل او بذری نپاشند که خدای ناکرده از راه مستقیمی که در پیش پای او گذاشته شده، منحرف شود.

 

وی بیان کرد: پدر و مادر اولین کسانی هستند که در مسیر تربیت، اولین بذر انسانیت و یا خدای ناکرده حیوان بودن را در آن می کارند و این اولین بذر تا پایان عمر بر روی کودک موثر است.

 

حجت الاسلام دستداده ادامه داد: حتی افرادی که بعدها از شیوه تربیتی پدر و مادر عدول کرده اند باز هم می توان مقداری از تاثیرات همان تربیت اولیه را در آنان دید.

 

وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) بهترین زمان جهت تربیت انسان را زمانی معرفی می کند که قلب او مشغول نشده باشد، عنوان کرد: بیشتر مردم بر این باور هستند که تربیت کودک از آن وقتی شروع می شود که او خوب و بد خویش را درک کند و به مرحله رشد برسد و قبل از آن چون کودک تحت تاثیر هیچ عامل خارجی قرار نمی گیرد هر چه در تربیت او تلاش شود فایده ندارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این عقیده درست نیست چرا که به تصدیق دانشمندان فن تربیت، پرورش و تربیت کودک از همان آغاز تولدش شروع می شود و بهترین زمان برای تربیت، دوران کودکی است.

 

وی خاطرنشان کرد: البته در دوران های بعد به ویژه تا قبل از بلوغ نیز تربیت والدین، نقش زیادی در زندگی انسان دارد و تاثیر تربیت، بعد از بلوغ از طرف والدین کمتر شده، نوجوان و جوان در این دوره بیشتر از دوستان، اجتماع و محیط اطراف خود نقش می پذیرد.

 

حجت الاسلام دستداده گفت: اگر تربیت به طرز صحیح انجام شود، جلو بیشتر گناهان گرفته می شود و این جلوگیری از جامعه یک مدینه فاضله می سازد؛ مدینه ای که در آن هنجارها حکومت کرده و ناهنجارها در فکر و ذهن آنقدر قبیح می شوند که هیچ انسان تربیت شده ای به طرف آنها نمی رود.

 

وی تصریح کرد: بنابراین اگر والدین و مربیان می خواهد کودکانی سالم و اخلاقی تحویل جامعه دهند باید تمام تلاش خود را جهت تربیت آنان به کار برند.

 

کد خبر 1100357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha