حوزه علمیه یک سرمایه ملی است

آیت الله خاتمی گفت: حوزه علمیه یک سرمایه ملی است، حوزه های علمیه با نظم اداره می شوند و رشد سیاسی در حوزه های علمیه و میان طلاب جوان نیز در حد بالایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «سید احمد خاتمی»، امروز (پنج شنبه 8 مهر) در نخستین اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه استان فارس که در سالن شهید «قدوسی» گفت: حضرت محمد (ص) بنیانگذار حوزه های علمیه هستند و بر مذاکره و علم در مسجد تاکید می فرمودند و آغاز حوزه علمیه در واقع به این صورت بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: حضرت زینب (س) نیز درس تفسیر قرآن کریم در کوفه برگزار می کردند و نقش فرهنگی خوبی ایفا می فرموده اند.

وی اضافه کرد: امام صادق (ع) برای جایگاه تعلیم و تعلم و تبلیغ دین از مبارزات حاد کنار کشید و یک حوزه بزرگ تشکیل دادند و  حضرت امام (ره) نیز فرموداند که «اگر مرحوم حاج شیخ عبدالکریم در زمان ما بود همان کاری را انجام می داد که من انجام دادم، تشکیل حوزه علمیه کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی امروز نبود».

آیت الله خاتمی با اشاره به فرموده دیگری از امام راحل بیان کرد: امام خمینی (ره) معتقد بودند که اگر بخواهیم مردم را بسازیم باید به ازای هر ۱۰ نفر یک طلبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحران کرونا موجب آسیب در عرصه های مختلف شد اما باید مسئولان مدارس حوزه علمیه با همراهی مدیریت حوزه علمیه چراغ حوزه ها را روشن نگاه دارند زیرا خاموش شدن این چراغ ضربه به دین و امنیت کشور است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: اشرار به خوبی می دانند در شهری که دین زنده است نمی توان کاری کرد و باید بدانیم که حوزه علمیه یک سرمایه ملی است و در طول تاریخ روحانیت فراز و نشیب داشته اما دلسردی معنایی ندارد و باید تلاش کرد.

وی با اشاره به ارائه دروس طلبگی گفت: شورای عالی حوزه های علمیه کشور، تحول را در ارائه دروس طلبگی در پیش گرفته است و تقریبا تمام دروس سطح یک حوزه کاملا متحول شده اند.

آیت الله خاتمی وی ادامه داد: نقش استاد در علوم طلبگی مهم است و رابطه شاگرد و استادس در حوزه علمیه رابطه ای بی نظیر و عاطفی است و به لطف خدا شاهد هستیم که حوزه های علمیه با نظم اداره می شوند.

وی تصریح کرد: رشد سیاسی در حوزه های علمیه و میان طلاب جوان نیز مطلوب و در حد بالایی است که اجازه نمی دهد دشمنان به خواسته خود که حوزه بی تفاوت به سیاست است، برسند.

کد خبر 1100438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha