برگزاری اختتامیه هشتمین سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک در آستانه روز حافظ

دکتر پروانی با بیان اینکه هشتمین سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی با نظارت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار می شود، گفت: از پنج کانون ادبی تقدیر می کنیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: فراخوان هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک همزمان با روز شعر و ادب فارسی منتشر شد. به منظور اطلاع از جزئیات هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک گفتگویی با «دکتر ناصر پروانی» که عضو شورای سیاستگزاری و مسئول کمیته داوران این سوگواره است، ترتیب دادیم. دکتر پروانی، شاعر و نویسنده است که کتابهایی همچون باران، تبسم چشم، کمی دورتر از فاصله ها، دوباره می سرایمت به نام من به کام عشق، دردی به نام عشق، شعرهایم بوی باران می دهد، دلی دریاتر از دریا، یک کوزه پر از احساس، سرطان عشق، یک عاشقانه محض، نگران خودمم، دو فنجان غزل ، چهل و هیچ سالگی و مردانی حوالی خورشید را به رشته تحریر در آورده است. متن گفتگو با وی بدین شرح است:

 

هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک به همت کدام نهاد و سازمان برگزار می شود؟

دوره قبلی این سوگواره به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. هشتمین دوره سوگواره ملی شعر 72 خط اشک در سطح ملی و به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی با نظارت و هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار می شود.

 

مقدمات مربوط به این دوره از سوگواره ملی شعر 72 خط اشک از چه زمانی آغاز شد؟

27 شهریور امسال هشتمین دوره این سوگواره آغاز به کار کرد. در این تاریخ کارهای اولیه شروع شد و فراخوان منتشر شد.

 

اشعار ارسالی به این سوگواره باید در چه قالبی و با چه موضوعی باشد؟

موضوع اشعار هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک، آیینی و با محوریت کربلاست. این سوگواره در دو قالب اشعار کلاسیک و نو برگزار می شود. در این دوره از سوگواره ملی شعر 72 خط اشک سعی کردیم که این سوگواره بزرگ تر و در سطح ملی برگزار شود.

 

چه کسانی می توانند در هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک شرکت کنند؟

این سوگواره برای دانشگاهیان کشور، اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه ها برگزار می شود و تمرکز بر روی طیف دانشجو است. شرکت کنندگان می توانند آثار خود را از طریق نمایه @farhangi_bmuks در پیام رسان ایتا یا شماره تلفن ۰۹۱۱۳۹۶۸۳۹۴ در سایر پیام رسان ها، ارسال کنند.

 

مهلت ارسال آثار به هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک تا چه تاریخی هست؟

شرکت کنندگان تا 15 مهر فرصت ارسال اثر دارند.

اختتامیه هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک چه زمانی برگزار می شود؟

به احتمال زیاد 20 یا 21 مهر مراسم اختتامیه خواهد بود. مراسم اختتامیه با حضور مسئولان دانشگاهی کشور به صورت نیمه حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

 

فکر می کنید استقبال از این سوگواره چقدر باشد؟

پیش بینی می کنیم پنج تا هفت هزار اثر از دانشجویان سراسر کشور را دریافت کنیم. دوره های قبل حدود 5-4 هزار اثر به دبیرخانه ارسال می شد.

 

از چه تعداد برگزیده در اختتامیه هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک تقدیر به عمل می آید؟

احتمالا از پنج کانون ادبی تقدیر می کنیم. تعداد شرکت کنندگان زیاد است. پیش بینی می کنیم هفت هزار نفر شرکت کننده داشته باشیم. شورای سیاستگزاری و کمیته داوران در مورد تعداد برندگان، حداقلی را در نظر گرفته اند. اگر تعداد آثار زیاد باشد، صحبت هایی شده است که تعداد تقدیری ها بیشتر شود.

 

داوری این دوره از سوگواره به چه نحو است؟

داوری آثار پنج تا شش روز صورت می گیرد. سه مرحله داوری داریم. در مرحله اول در سطح دانشگاهی این آثار بررسی می شود. از داوران صاحب سبکی برای همکاری دعوت کردیم که در روز اختتامیه اسامی آنها اعلام می شود. امیدواریم که این سوگواره بتواند شروع خوبی برای فعالیت های فرهنگی مجدد همزمان با بازگشایی دانشگاه ها باشد.

 

اگر نکته ای در مورد هشتمین سوگواره ملی شعر 72 خط اشک باقیست، بفرمایید.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و غیر حضوری شدن کلاس ها شرایطی فراهم شده است که برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها کمرنگ شده است امیدواریم این سوگواره که در سطح ملی برگزار می شود، مقدمه ای باشد برای شروع مجدد برنامه های فرهنگی در دانشگاه های کشور.

 

 

 

کد خبر 1100522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha