آثار وزین مرحوم علامه حسن زاده آملی  می‌تواند مبانی فلسفی پارادایم و استراتژی علوم انسانی اسلامی را تأمین کند

حجت الاسلام خسروپناه گفت: آثار وزین علامه حسن زاده می‌تواند مبانی فلسفی پارادایم و استراتژی علوم انسانی اسلامی را تأمین کند و عالمان علوم اجتماعی را در مسیر تعالی و حکمی سازی علوم انسانی بارور سازد.

«حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول اظهار کرد: علامه حسن زاده آملی سال‌ها از بزرگان معقول و منقول حوزه‌های علمیه آمل و تهران و قم بهره برد و نزد علامه رفیعی قزوینی، علامه فاضل تونی، علامه محمدتقی آملی، علامه ابوالحسن شعرانی، علامه الهی قمشه‌ای، علامه سید محمد حسین طباطبایی، علامه سید محمد حسن الهی طباطبایی و دیگر فقیهان و حکیمان تتلمذ کرد و در علوم مختلف فلسفی و عرفانی و کلامی و تفسیری و روایی و رجالی و فقهی و ریاضی و هیأت و طب و ادبیات پژوهش نمود و شاگردان ممتازی تربیت کرد.

 

امام جمعه موقت دزفول با بیان اینکه علامه شعرانی، این عالم ربانی را مولانا الاجل و مصباح العلم و شمس الهدایه خواندند افزود: سلوک علامه حسن زاده سلوک جمعی بود؛ جمع سلوک نظری و سلوک عملی؛ هم در سلوک عقلی و حکمت و عرفان نظری به وصال رسید و هم جان خود را با ریاضت‌ها و اربعین‌های عملی به مرحله کشف و شهود رساند.

 

وی اضافه کرد: آثار وزین این حکیم می‌تواند مبانی فلسفی پارادایم و استراتژی علوم انسانی اسلامی را تأمین کند و عالمان علوم اجتماعی را در مسیر تعالی و حکمی سازی علوم انسانی بارور سازد.

 

حجت‌الاسلام خسروپناه اضافه کرد: علامه حسن زاده در اوج فتنه‌ها، مردم را به ولایت مداری فرا خواند و فرمود: «گوشتان به دهان رهبری باشد چون ایشان گوششان به دهان حضرت حجت(عج) است.»


وی عنوان کرد: علامه ذوالفنون با همه مقامات علمی و عملی خود در اوج تواضع بود؛ آنگونه که حاضر شد علاوه بر برگزاری دروس متعارف حکمت و عرفان، جلسات اختصاصی برای رفع اشکال یک طلبه جوان علاقه‌مند به حکمت و عرفان و طب داشته باشد.

 

امام جمعه موقت دزفول در پایان یاد آور شد: اهل معرفت می‌دانند که چه حکیم و عارف و ریاضیدان و مفسر و عالم به علوم غریبه را از دست دادند که بی شک در عصر ما بی نظیر و خواجه نصیرالدین طوسی قرن پانزدهم بود.

 

کد خبر 1100542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha