سیاست اداره جامعه باید تابع اخلاق و دین باشد

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی با برشمردن سه مأموریت بزرگ پیامبر اکرم گفت: پیامبر نشان داد سیاست اداره جامعه باید تابع اخلاق و دین باشد و مدیریت و حکومت و سیاست به هر قیمتی نباشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والسملمین حسن علیدادی سلیمانی، جمعه(9 مهر) در خطبه اول نماز وحدت بخش عبادی سیاسی جمعه در مصلی امام علی علیه السلام در ادامه سلسله مباحث هفته های گذشته در خصوص شخصیت انسان گفت: هر چه آدمی جایگاه و شخصیت خویش را بهتر شناخته و به آن توجه بیشتری بکند در تربیت او تأثیر جدی تری دارد.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با تأکید بر اینکه والدین باید فرزند را به شخصیت واقعی او توجه بدهند؛ به آیه «لقد کرّمنا بنی آدم» و کرامت ذاتی انسان اشاره و تصریح کرد: انسان اگر به جایگاه حقیقی خود واقف باشد، خود را ارزان نمی فروشد و برای همین امام علی علیه السلام فرمودند قیمت شما بهشت است.

 

 

وی ادامه داد: کسانی که دچار رشوه شده و به رانت ها روی می آورند جایگاه خود را نشناخته و ارزش خود را کم فرض کردند زیرا شخصیت انسان شخصیتی کم نظیر است که در روایت آمده خداوند عالم بعضی از موجودات را خلق کرد و به آنان شهوت و غضب نداد مانند فرشتگان؛ برخی را عقل نداد مانند حیوانات اما انسان را خلق کرد و به هم عقل و هم غضب و شهوت داد.

 

 

امام جمعه کرمان خاطرنشان کرد: اگر عقل انسان غلبه کند به سمت فرشته شدن پیش می رود و حتی می تواند از آنان برتر شود اما اگر غضب و شهوت غلبه کند که به سمت حویانیت می رود و حتی می تواند از حیوان نیز پست تر شود و اینکه فرمود «اولئک کالانعام بل هم اضل» برای این است که غضب ها و شهوت ها مدیریت انسان را در دست می گیرند.

 

 

وی سپس به نعمت هایی که ذیل کرامت بخشی به انسان مورد اشاره قرار گرفته است؛ تصریح کرد: این نعمت ها برای آن است که به حرکت آبادگرایانه انسان و تسلط او به همه رزق و روزی ها کمک کند لذا انسان باید حرکت کند که مایه برکت است و انسان برای حرکت نیازمند مرکب است که خداوند آن را در خشکی و دریا برای حرکت انسان قرار داده تا به توسعه و پیشرفت منجر شود.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی در خطبه دوم رحلت عالم سالک، مجاهد، فیلسوف، فقیه و عالم برجسته، صاحب فنون متعدد علمی، آیت الله حسن زاده آملی را تسلیت گفت و افزود: در تاریخ انقلاب دو حرکت هر کدام فصلی قابل توجه از تاریخ را به خود اختصاص می دهد.

 

 

وی گفت: این دو حرکت یکی انتقال امام از ترکیه به عراق و اتفاقاتی که به دنبال آن رقم خورد و دیگری هجرت امام از عراق به پاریس است که حرکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را سریع تر کرد.

 

 

امام جمعه کرمان هفته نیروی انتظامی را نیز تبریک گفت و به سهم قابل مجاهدان خستگی ناپذیر نیروی انتظامی در امنیت کشور و مردم اشاره کرد و در ادامه رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام و شهادت امام مجتبی و امام رضا علیهماالسلام را هم تسلیت گفت و نکاتی بیان کرد.

 

 

وی افزود: پیامبر سه مأموریت بزرگ و مهم را به خوبی انجام داد که اولین مأموریت  نبی مکرم اسلام ؛ رسالت و ختم رُسُل و به دنبال آن راه انداختن و به جریان انداختن مأموریت امامت بود که رسالت و امامت هر دو در جایگاه رهبری جامعه اسلامی و هدایت انسان و این که آدمی را به سعادت برسانند، بدیل ندارند.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان افزود: مأموریت دوم این بود که نشان داد دین فقط متولی زندگی شخصی افراد نیست بلکه زندگی اجتماعی را نیز در بر می گیرد و برای اینکه دین بخواهد زندگی اجتماعی مردم را مدیریت کند نیاز به حاکمیت و وجود حکومت است که این هم در سیره و سنت نبی مکرم و هم در عمل ایشان کامل پیدا است.

 

 

وی ادامه داد: سوم اینکه پیامبر نشان داد سیاست اداره جامعه باید تابع اخلاق و دین باشد و مدیریت و حکومت و سیاست به هر قیمتی نه بلکه در چهارچوب دین و اخلاق؛  لذا برای اینکه این رسالت ها و مأموریت را به بهترین وجه ممکن انجام دهد باید جامعه را در شرایط بسیار سخت -جنگ ها و خونریزی ها، غفلت مردم و دوران فترت وحی- تربیت می کرد.

کد خبر 1100659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha