۷۳ درصد از سالمند جنوب کرمان تحت پوشش آموزش شیوه دوره سالمندی قرار گرفت

علی اصغر خیرخواه گفت: در سال گذشته ۷۳ درصد از جمعیت سالمند جنوب کرمان تحت پوشش آموزش شیوه دوره سالمندی قرار گرفته اند.

«علی اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ضمن گرامیداشت هفته سالمندان، گفت: موضوع سلامتی و ارتباط آن با افزایش سال های زندگی در عصر حاضر چالش های فراوانی را بوجود آورده است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: افزایش طول عمر انسان ها و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن 21 بوده است و سالخوردگی جمعیت پدیده ای است که برخی از جوامع بشری با ان روبرو شده یا خواهند شد.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پدیده فوق را ناشی از بهبود شرایط بهداشتی دانست و بیان کرد: از یک سو منجر به کاهش مرگ به ویژه مرگ و میر کودکان و نهایتا افزایش امید به زندگی شده و از سوی دیگر با اعمال سیاست کنترل موالید موجب افزایش درصد سالخوردگان به کل جمعیت شده است بنابراین باید سالخوردگی جمعیت را یک موفقیت بهداشتی و سالمندان را نعمتی از نعمات بیشمار پروردگار محسوب کرد.


وی جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت را، جمعیت ۷۵۹ هزار و ۹۱۸ نفر برشمرد و عنوان کرد: از این میزان آمار، جمعیتی بیش از ۷ درصد را سالمندان تشکیل می دهند که بر این اساس سالمندان بین ۶۰ تا ۷۰ سال در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ۳۳ هزار و ۷۰۱ نفر است.


خیرخواه ابراز کرد: در سال گذشته ۷۳ درصد از جمعیت سالمند جنوب کرمان تحت پوشش آموزش شیوه دوره سالمندی قرار گرفته اند.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: هدف سالمندی با کیفیت باید در همه سیاست های ملی و انفرادی برای سالمندان مد نظر قرار گیرد و به نیاز روز افزون مراقبت ها و درمان های دوران سالمندی که نیازمند پیش بینی و تخصیص منابع کافی است نیز توجه کافی شود.


وی اضافه کرد: ایجاد محیط های حامی سالمند نیاز به مداخله در بخش های متعددی علاوه بر بخش سلامت دارد، این بخش ها در حیطه خدمات اجتماعی همچون آموزش، اشتغال و کار، امنیت، مسکن و حمل و نقل قرار دارد.


خیرخواه اظهار کرد: یکی از عمده نکات مورد نیاز برای مراقبت از سلامت سالمندی، تامین دانش و مهارت های مناسب مورد نیاز سالمندان در زمینه مراقبت از خود، حمایت و ارتقای سلامت سالمندان، خانواده ها و جامعه در سطح وسیع است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: مراقبت های بهداشتی و درمانی که سالمندان به آن نیاز دارند با سایر گروه های سنی متفاوت است و نیازمند هماهنگی های درون و برون بخشی کلیه سازمان های دولتی و غیر دولتی است.


وی بسیاری از مشکلات روانی، اجتماعی سالمندان را کنار گذاشتن آنها از سوی خانواده و فعالیت های اجتماعی است، قلمداد کرد و افزود: ایجاد زمینه های مشارکت سالمندان در اجتماع، تقویت و اجرای قوانین حمایت کننده از آنها می تواند از گام های موثر در رفع این مشکل باشد.


خیرخواه در خاتمه از عوامل مهم در تامین سلامت سالمندان را تقویت عشق و مودت بین نسل ها، برشمرد و گفت: استراتژی ها و سیاست های برنامه سلامت سالمندان باید در راستای تحکیم وحدت نسل جوان و سالمند باشد.

کد خبر 1100931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha