احیای هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان در قالب تولید هنری

شهباز گهروئی از احیای هویت فرهنگی هفت منطقه کم برخوردار با تولیدات هنری در چهار قالب فرهنگی با توجه به ظرفیت هر منطقه خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای جبران کمبودهای فرهنگی مناطق کم برخوردار، درصد قابل توجهی از محرومیت های اقتصادی را جبران خواهد کرد.

«محمد شهباز گهروئی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، درباره یکی از طرح های در دست اجرا حوزه هنری خوزستان اظهار کرد: حوزه هنری طرحی را با عنوان «بازآفرینی هویت فرهنگی هنری مناطق حاشیه و محروم» آغاز به کار کرده است.

 

رئیس حوزه هنری خوزستان افزود: یکی از عرصه های آسیب‌زا در زیست اجتماعی استان، حاشیه نشینی و محرومیت است و اهواز که به عنوان مرکز استان شناخته می‌شود بیش از 300 هزار نفر حاشیه نشین دارد؛ همچنین خوزستان با دارا بودن 14 شهرستان محروم از استان هایی با درصد محرومیت بالا محسوب می‌شود به همین دلیل در حوزه هنری خوزستان این طرح «محرومیت و حاشیه‌نشینی» تعریف شد.

 

وی با بیان اینکه مسائل انقلاب اسلامی، اولویت های حوزه هنری استان محسوب می‌شود اضافه کرد: محرومیت زدایی و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی از اهداف حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان است.

 

شهباز گهرویی تصریح کرد: ملاک ما در انتخاب مناطق محروم، محرومیت مناطق و محرومیت مردم آن منطقه از دسترسی به امکانات شهری و خدمات فیزیکی اقتصادی است؛ همچنین محرومیت از زیرساخت های فرهنگی و خدمات فرهنگی از اصلی ترین دلیل انتخاب آن منطقه برای فعالیت است.

 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره این موضوع که محرومیت های فرهنگی، محرومیت های اجتماعی را نیز به دنبال خواهند داشت عنوان کرد: اگر با برنامه ریزی صحیح به ارتقای سطح فرهنگی و هنری این مناطق بپردازیم درصد زیادی از آسیب های اجتماعی و حتی آسیب های اقتصادی این مناطق کم خواهد شد.

 

رئیس حوزه هنری خوزستان درباره دلیل نامگذاری این طرح توضیح داد: ما معتقدیم عمده مناطقی که به عنوان مناطق محروم یا حاشیه نشین مشخص شده‌اند دارای یک هویت مستقل و اختصاصی فرهنگی، هنری و اجتماعی در طول دهه های اخیر است و بعضی مناطق حتی قدمت 100 ساله دارند.

 

وی ابراز کرد: همین قدمت چند دهه‌ای المانی هویت ساز محسوب می‌شود که به دلایل مختلفی ممکن باشد عناصر هویتی این منطقه کمرنگ شده یا از بین رفته باشدبرای همین اگر بتوانیم این هویت را بازآفرینی و یادآوری کنیم، پله محکمی را در راستای کاهش آسیب های فرهنگی پایه گذاری کرده‌ایم، به همین دلیل در این طرح توجه ما به ظرفیت های بالفعلی است که به عنوان نیروی انسانی موفق فراموش شده‌اند.

 

شهباز گهرویی اذعان کرد: در فصل اول طرح هفت منطقه را در اهواز، سوسنگرد و هویزه انتخاب کردیم و 9 ماه است که در این مناطق در حال فعالیت و بررسی هستیم؛ مناطق هدف ما شهرستان کارون، حصیر آباد، منبع آب، ملاشیه و کوی علوی در اهواز و شهرستان سوسنگرد و هویزه است. 

 

وی بیان کرد: در این مناطق دو برنامه اصلی به موازات هم پیش بردیم، یکی اینکه شناسایی استعدادهای هنری ساکنین این منطقه بود و حدود 300 نفر شناسایی و اکنون در حال گذراندن دوره های توانمندسازی ما هستند و تا پایان مهر ماه دوره اول این توانمندسازی به پایان می‌رسد. 

 

رئیس حوزه هنری خوزستان ادامه داد: برنامه دوم ما در این مناطق نیز شناسایی عناصر هویت ساز بوده و با استفاده از افراد هر محله، در چهار قالب فرهنگی اعم از کتاب، سرود، تئاتر و مستند برای هر محله اثر تولید کردیم تا از طریق زبان هنر هویت فرهنگی فراموش شده این مناطق را احیا کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در مجموع 28 اثر در این چهار قالب و برای هفت محله حاشیه نشین باید تولید شود که از این تعداد اثر شامل هفت مستند، هفت سرود، هفت نمایش و سه کتاب تولید شده است.

 

شهباز گهروئی یاد آور شد: پس از پایان ماه صفر آثار هر محله در همان محله رونمایی خواهد شد، بنابراین آثاری که بر اساس زیست بومی و اجتماعی همان محله هاست برای مردم رونمایی شود.

 

وی همچنین پوریا اشتری (دبیر مرکز هنر مردمی)، علی حیاتی (مستند)، آرش ساربان (نمایش)، علی اکبر فلاحی (سرود)، امجد (کتاب) و اسماعیل حزباوی (توانمندسازی استعدادهای بالقوه) را به عنوان راهبران این طرح معرفی کرد.

 

کد خبر 1101099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha