عوارض سود بالای بانکی، چند نرخی ارزی و توزیع غیرهدفمند یارانه بر اقتصاد اصفهان

قاضی عسگر گفت: سود بالای بانکی، چند نرخی ارزی، عدم حمایت کافی از تولیدات داخلی، نبود زیرساخت و عدم اختیارات استانی و تمرکز گرایی و توزیع غیرهدفمند یارانه بر اقتصاد استان اصفهان اثر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «سید حسن قاضی عسگر» در نشست خبری با خبرنگاران اصفهان به وضعیت اقتصادی استان و اقدامات  صورت گرفته برای مانع زدایی و تقویت اقتصاد این استان اشاره کرد و اظهارداشت: فرصت های متفاوت اقتصادی برای استان اصفهات وجود دارد اما موانع و مشکلات پیش رو اجرای برخی از طرح و پروژه ها را ناقص گذاشته است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: سود بالای بانکی، چند نرخی ارزی، عدم حمایت کافی از تولیدات داخلی، نبود زیرساخت و عدم اختیارات استانی و تمرکز گرایی و توزیع غیرهدفمند یارانه بر اقتصاد استان اصفهان اثر گذاشته که این عوامل مهمترین و اصلی ترین مسائل موثر بر این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: تشکیل گارگروه تسهیل شرایط سرمایه گذاری و برگزاری نشست گفتگوی بخش خصوصی با حضور مسئولان ارشد استانی، بخش خصوصی و دستگاه قضایی بستری شده تا موانع پیش رو برداشته شود.

 

قاضی عسگر با بیان اینکه در کارگروه تسهیل شرایط اقتصادی موانع برای سرمایه گذاری بررسی و رفع شده، خاطرنشان کرد: عدم همکاری بانک ها یکی از چالش های مهم در این عرصه بوده که کارگروه توانسته به نقطه مطلوبی برسد و تغییر رفتار در بین بانک ها ایجاد شود.

وی کارگروه اقدام را یکی دیگر از جلسات مهم استانداری برای رفع مشکلات سرمایه گذاری استان اصفهان بیان کرد و گفت: طرح های جدید و موثر اقتصادی که با موانع روبرو شده بودند در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم های جدی نیز برای تسهیل و بسترسازی شرایط اقتصادی فراهم شده است.

 

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه کسب و کارهای نوین یکی از فرصت های مهم اقتصادی بوده است، تصریح کرد: این حوزه مغفول مانده بود و در شرایط کرونا رشد داشت و کارگروهی نیز برای بررسی فعالیت های این حرفه و مشاغل تشکیل شده تا از آن حمایت شود.

وی اضافه کرد: کسب و کارهای نوین با مشکلات زیرساختی و قانونی روبرو بوده که کمک شده تا این فرصت های اقتصادی رشد و توسعه پیدا کنند.

 

*افزایش تولید و اشتغال در استان اصفهان

 

قاضی عسگر با بیان اینکه فرصت های جدید اقتصادی در استان اصفهان ایجاد شده است، تصریح کرد: راه اندازی این بسترهای تولیدی کار سختی بود اما با همت و پیگیری بخش خصوصی و همکاری سازمان های اداری به ثمر نشسته است.

وی ادامه داد: از پاییز سال 97 تا بهار امسال بیکاری در استان اصفهان پنج درصد کاهش داشته در حالی که معیار کشور بیش از 2 درصد است و امروز کارخانه های شهرک های صنعتی با کمبود نیروی انسانی ماهر و توانمند روبرو هستند.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه مهارت آموزی دغدغه جدی در استان است، خاطرنشان کرد: فرصت های شغلی زیادی در صنعت، کشاورزی و گردشگری ایجاد شده و با ایجاد کارخانه هایی مثل پالایش نفت به جای خام فروشی عرصه های جدید درآمدی برای کشور و مردم ایجاد شده است.

 

وی با بیان اینکه ایجاد شهرک های اقتصادی و تولیدی در سراسر استان اصفهان پیگیری می شود، اذعان داشت: شهرک طلا، شهرک گلخانه ای و شهرک رمز ارزهای فریدن فرصت های استثنایی تولیدی و اقتصادی است.

 

*سهم اصفهان در اقتصاد کشور

 

قاضی عسگر با بیان اینکه 9300 بنگاه اقتصادی در استان اصفهان فعال است، گفت: این آمار 10 درصد از کل بنگاه های اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: استان اصفهان 10 درصد از نیروی کار کشور را دارد و تنها استان دارای شهرک علمی و تحقیقاتی بوده و منطقه علم و فناوری در این استان راه اندازی شده و این منطقه یکی از استان های مولد اقتصادی کشور است.

کد خبر 1101145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha