موانع تکمیل پتروشیمی گچساران به زودی برطرف می شود

اوجی با بیان اینکه پتروشیمی گچساران خوراک خود را از پالایشگاه گاز بیدبلند دریافت می‌کند، گفت: این پتروشیمی تاکنون ۸۷ درصد پیشرفت ساخت داشته است و موانع تکمیل آن به زودی برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، جواد اوجی، وزیر نفت شب گذشته (شنبه 10 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه پتروشیمی گچساران خوراک خود را از پالایشگاه گاز بیدبلند دریافت می‌کند، گفت: این پتروشیمی تاکنون ۸۷ درصد پیشرفت ساخت داشته است و موانع تکمیل آن به زودی برطرف می‌شود.

 

وی با بیان اینکه قول می‌دهیم شهریور سال آینده پتروشیمی گچساران با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اتیلن و با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به بهره برداری برسد، گفت: در کنار پتروشیمی گچساران پتروشیمی دیگری با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و تولید پولی اتیلن در حال احداث است که تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت ساخت داشته است و در نیمه دوم ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

 

اوجی با بیان اینکه هولدینگ پتروشیمی خلیج فارس نیز پتروشیمی دیگری را در کنار پتروشیمی گچساران می‌سازد، گفت: بخشی از تولید پتروشیمی گچساران به پتروشیمی دهدشت داده می‌شود و مازاد تولید پتروشیمی گچساران را به خط اتیلن غرب وارد می‌کند. با توجه به خوراک خوب اتیلنی که از گچساران در سال آینده تولید می‌شود سرمایه گذاران می‌توانند با احداث پتروشیمی‌های دیگری در این استان فعالیت کنند، زیرا خوراک آن‌ها فراهم است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۱۳ درصد ذخایر نفتی کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد است و توان تولید ۶۲۰ هزار بشکه در روز در این استان وجود دارد، گفت: سه پروژه برای افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای برداشت از میادین این استان تعریف شده که در دو و نیم سال آینده به بهره برداری می‌رسد و وزارت نفت برای آن‌ها بیش از ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می‌کند. راه اندازی این طرح‌ها با توجه به پروژه‌های بالادستی و پایین دستی اشتغال زایی خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌کند. امسال با هزینه ۸۲ میلیارد تومان به ۹۲ روستا در این استان گازرسانی می‌شود و سال آینده نیز ۷۸ روستا از گاز برخوردار خواهد شد.

کد خبر 1101175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha