مجلس یازدهم شفاف سازی را از خود آغاز کرد/اقتصاد کشور را به برجام گره نمی زنیم

مجلس یازدهم شفاف سازی را از خود آغاز کرد، ویزیت ۱۲۰۰ زندانی در تهران طی دو روز، اجرای عدالت از محور‌های اساسی دولت، اقتصاد کشور را به برجام گره نمی زنیم، لزوم قدام فوری سازمان ملل برای پایان جنایت علیه فلسطین برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مجلس یازدهم شفاف سازی را از خود آغاز کرد، ویزیت ۱۲۰۰ زندانی در تهران طی دو روز، اجرای عدالت از محور‌های اساسی دولت،  اقتصاد کشور را به برجام گره نمی زنیم، لزوم قدام فوری سازمان ملل برای پایان جنایت علیه فلسطین از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۱۱ مهر است.

مجلس یازدهم شفاف سازی را از خود آغاز کرده است

محمدباقر قالیباف در ابتدای  جلسه علنی  امروز (یکشنبه ۱۱مهر) مجلس شورای اسلامی گفت:  هفته گذشته ملت بزرگ ایران با شرکت در راهپیمایی‌ باشکوه در عراق و شهرهای مختلف کشورمان، آیین پیاده‌روی اربعین حسینی و مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را برپا نمودند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری دهه سوم ماه صفر که مصیبت رحلت نبی مکرم اسلام، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت علی بن موسی الرضا (ع)  است اظهار کرد: مردم شریف ایران افتخار دارند میزبان ثامن‌الائمه بوده و با پیروی از مشی ایشان در طول تاریخ مشعل عدالت‌طلبی و حقیقت‌جویی را روشن نگاه داشته و از میراث فکری و معنوی اهل بیت نگهبانی کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: در شیوه مجاهدت امام رضا (ع) به روشنی می‌بینیم که ایشان شجاعانه و عالمانه به روشنگری و دفاع از اسلام پرداختند و این دفاع همواره در اوج و قله رعایت اصول اخلاقی بود، جوانان ما باید از چنین الگوی راستینی پیروی کنند.

 

قالیباف مجلس شورای اسلامی در ادامه با تبریک فرا رسیدن هفته ناجا به تمام فرماندهان و کارکنان سختکوش و خدوم نیروی انتظامی گفت: : امنیت اجتماعی شهرها و محله‌ها مرهون نقش‌آفرینی پلیس است، ضمن عرض خدا قوت به این عزیزان، امیدواریم نیروی انتظامی بتواند مشارکت‌های مردم را بیش از پیش جلب کند و به شعار خود یعنی "پلیس هوشمند، امنیت پایدار" جامه عمل بپوشاند.

 

وی تأکید کرد: موضوع دیگری که این روزها اهمیت بسزایی دارد، بحث واکسیناسیون عمومی است. سرعت گرفتن روند واکسینه شدن مردم در همه گروه‌های سنی و در تمام نقاط کشور نگرانی‌های مردم را کاهش داده و رضایت خاطر آحاد جامعه را فراهم کرده است. از مسئولان و بانیان این اقدام که حقیقتا تحول جهادی را رقم زده‌اند به خصوص از مجموعه وزارت بهداشت، بسیج مستضعفین و نیروهای جهادی تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدوارم با ادامه یافتن این روند هر دو نوبت واکسیناسیون هر چه سریعتر انجام شود تا دغدغه مردم در این مورد طی هفته‌های پیش رو رفع شود. البته به توصیه متخصصان رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ضروری است و وزارت بهداشت باید با نظارت دقیق بر ادامه یافتن رعایت دستور‌العمل‌ها و نیز بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها در این زمینه از اوج‌گیری دوباره کرونا جلوگیری کند.

 

قالیباف همچنین با اشاره به برخی  اقدامات مجلس گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که نتایج تحول رویکردهای مجلس یکی پس از دیگری در حال به ثمر رسیدن است، یکی از مهمترین و اثربخش‌ترین مصوبات مجلس در دهه‌های اخیر طی هفته‌های گذشته سرانجام به بار نشست. نمایندگان محترم کلیات طرح تصویب صدور مجوزهای کسب و کار را با رأی قاطع به تصویب رساندند، این طرح موانع پیش روی مردم برای راه‌اندازی کسب و کار و خلق ثروت را برمی‌دارد و در این زمینه تحول ایجاد می‌کند.

 

ویزیت ۱۲۰۰ زندانی در تهران طی دو روز

محمدمهدی حاج‌محمدی در توئیتر نوشت: صرف‌نظر از اینکه فوت و بیماری برای ۱۲۰۰۰ زندانی تهران بزرگ هم اتفاق می‌افتد اما از آنجا که مسئولیت حفظ سلامت زندانیان بر عهده ماست، علاوه بر رسیدگی‌های روزانه، با اقدام جهادی ۳۰ نفر از پزشکان عزیز زندان‌های تهران، ۱۲۰۰ زندانی طی دو روز ویزیت و انواع خدمات پزشکی را دریافت کردند.

 

اجرای عدالت از محور‌های اساسی دولت است/ باید توازن در توسعه کشور ایجاد شود

سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور شب گذشته (شنبه 10 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه از محور‌های اساسی دولت موضوع اجرای عدالت است، گفت: باید توازن در توسعه کشور ایجاد شود. با توجه به اینکه برخی استان‌ها نسبت به میانگین کشوری شاخص‌های توسعه کمتری دارند رئیس جمهور سفر‌های استانی خود را از این مناطق برای ترمیم شکاف‌ها و تعادل توسعه در کشور آغاز کرده است.

 

وی با بیان اینکه پس از تشکیل دولت سیزدهم هیات‌های کارشناسی به استان‌ها اعزام می‌شوند و مهم‌ترین مسائل آن‌ها را در حوزه‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی بررسی می‌کنند، ادامه داد: سپس این مسائل با حضور استانداران و مقامات عالی استان در تهران بررسی و در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرا تصمیمات درباره راه حل آن‌ها گرفته و زمینه سفر به این مناطق فراهم می‌شود.

 

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه پیش از انجام سفر‌های استانی با مسئولان استان جلساتی می‌گذاریم و وزرایی به عنوان نمایندگان رئیس جمهور به مناطقی که مشکلاتی دارند اعزام می‌شوند که پس از جمع بندی به آن‌ها رسیدگی می‌شود، گفت: در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویر احمد برای توسعه میادین نفتی، افزایش برداشت و آغاز مطالعات جدید درباره ذخایر گاز و نفت برنامه ریزی شد. در این سفر مقرر شد پتروشیمی گچساران و دهدشت به بهره برداری کامل برسند که با برنامه ریزی انجام شده پتروشیمی گچساران سال آینده و دهدشت دو سال دیگر به بهره برداری می‌رسند.

 

وی با بیان اینکه میزان بیکاری در استان کهگیلویه و بویر احمد بیشتر از میانگین کشوری است، گفت: با بهره برداری این پتروشیمی‌ها دو هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود. با آبگیری دو سد چمشیر و تنگ سرخ بسیاری از زمین‌های دیم این استان به کشت آبی تبدیل می‌شود.

 

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه تعداد بسیار زیادی طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که اولویت ما اتمام این طرح هاست، گفت: سد چمشیر ظرفیت آبگیری دو میلیارد و ۲۰۰ هزار متر مکعب دارد و اعتبارات لازم برای این طرح تامین شده که در سریعترین زمان به بهره برداری برسند. ​ این سد بخشی از آب شرب یاسوج و شیراز را تامین خواهد کرد.

 

مرتضوی با اشاره به اینکه سد تنگ سرخ که در ۹ سال گذشته فقط ۳۰ درصد پیشرفت ساخت داشته است با تامین اعتبار و تمهیدات لازم تکمیل می شود، افزود: برای سد آبریز دهدشت نیز تصمیمات لازم گرفته شده است.

 

جمهوري آذربايجان هوشيار باشد تا در تله صهيونيستها نيفتد/ اقتصاد کشور را به برجام گره نمی زنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه شب گذشته (شنبه 10 مهر) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه با بيان اينکه روابط مردمی ایران و جمهوري آذربایجان عالی است به اقدامات اخير اين کشور اشاره و تاکيد کرد: جمهوري آذربايجان هوشيار باشد تا در تله صهيونيستها نيفتد. مناسبات سیاسی و روابط دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان رو به رشد بوده است اما اتفاقاتی که در ماه های گذشته و پس از آزاد سازی مناطق اشغال شده قره باغ که البته در عالی ترین رتبه مورد حمایت و تمرکز مسئولان ایرانی قرار داشت در جریان این آزاد سازی اتفاقات ناگواری رخ داد مانند اینکه بخشی از جریانات تروریستی از منطقه به این منطقه بحرانی منتقل شدند.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تلاش کرد که از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را به عمل آورد و در جریان تلاش ناموفقی که این گروه های تروریستی برای نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران داشتند، صهیونیست ها در بخش هایی از جمهوري آذربایجان حضور پیدا کردند، گفت: در همان زمان بود که ما در کانال های دیپلماتیک، منطقه ای و سیاسی، نگرانی خود را اعلام کردیم و به طور جدی به مقامات عالی رتبه جمهوري آذربایجان گفته شد که بحث حمایت ایران از آزاد سازی مناطق اشغالی، یک بحث است و مناسبات خوب و رو به رشد دو کشور هم مورد توجه ما خواهد بود اما ایران هرگز حضور عناصر رژیم جعلی صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای ایران تحمل نخواهیم کرد.

 

وی با اشاره به اینکه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه و در مرزها را تحمل نخواهیم کرد و نسبت به آن تحفظ جدی خواهیم داشت، گفت: در هفته گذشته پیگیر موضوع مشکلاتی بودیم که برای ترانزیت تریلی های ما در بخش هایی از مرز جمهوری آذربایجان به سمت ارمنستان به وجود آمده بود در این مشکل دو راننده تریلی ایرانی در جمهوری آذربایجان دستگیر شدند آن هم به دلیل آنکه در گذشته، مسیر قره باغ در تصرف ارمنستان بود و رانندگان می بایست مسیر پرپیچ و خمی را طی می کردند، اکنون که بخشی از منطقه در اختیار جمهوري آذربایجان قرار دارد این جاده هم در امتداد ارمنستان چندین بار وارد خاک اين کشور می شود و دوباره به ارمنستان بر می گردد، این اتفاق سبب ایجاد ناهماهنگی در آن منطقه شده طوری که طرف آذربایجانی عوارض را برای تردد در این جاده اختصاص داد و هم محدودیت هایی را اعمال نمود.

 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در نیویورک با وزیر خارجه جمهوري آذربایجان ملاقات کردم و در مسیر دیپلماتیک، نگرانی های خود را در این موارد اعلام و تاکید کردم اگر قرار به اعمال محدودیت و عوارضی باشد باید در عرف دیپلماتیک و از مسیر رسمی سفارتخانه به ایران اطلاع داده شود ضمناً بازداشت رانندگان تریلرهای ترانزیت ایرانی از نظر ما توجیحی ندارد و این رفتار مثبت تلقی نمی شود، ادامه داد: از آنجا که در دولت سیزدهم، اولویت ما گسترش روابط است شرایط دولت جمهوري آذربایجان را درک می کنیم و برخی مداخلات خارجی در این کشور هم برای ما کاملاً روشن و واضح است از جمله بازی و حضور دست های کثیف صهیونیست ها و تروریست ها که به نوعی به همدیگر متصل هستند و این موضوع اسباب نگرانی ما را فراهم آورده چرا که ممکن است در آینده نه چندان دور برای دولت جمهوري آذربایجان، ایجاد مشکل کند.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در روزهای اخیر با برگزاری یک مانور در مقابل اقداماتی که صهیونیست ها و تروریست ها در منطقه انجام داده بودند پیامی ارسال کردیم برای صهیونیست ها و تروریست ها، البته الهام علی اف رئیس جمهور جمهوري آذربایجان برای اولین مرتبه در 12 سال اخیر، اظهارات منفی در مورد جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که در مسیر دیپلماتیک، مورد اعتراض ما قرار گرفت، افزود: از آنجا که روابط عمیق دیپلماتیک میان ایران و جمهوري آذربایجان برقرار است نباید اجازه داد که حضور خارجی ها، روابط دوکشور را تحت تاثیر قرار دهد در همین راستا در روابط دیپلماتیک، پیام های مثبتی دریافت کردیم به نظر می رسد در حال عبور از این مرحله هستیم در خصوص مشکلات ترانزیت هم گفتگوهایی را خواهیم داشت ما در خصوص مسائل ژئوپلتیک حساسیت جدی داریم و جمهوری اسلامی ایران به دقت، تحریکات منطقه را دنبال می کند حقیقت اینجاست که پشت این تحریکات بازیگرانی قرار دارند که به دنبال ناامن سازی منطقه هستند.

 

ایران خواستار اقدام فوری سازمان ملل برای پایان جنایت علیه فلسطین شد

«سید محمد ساداتی نژاد» رایزن حقوق بشر نمایندگی ایران در ژنو با ایراد سخنانی در نشست چهل و هشتم شورای حقوق بشر ذیل بحث عمومی ماده ۷ دستور کار نشست، در خصوص محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بیان داشت: طی ۷ دهه گذشته فلسطین جنایات بی شماری را از قتل عام، پاکسازی قومی، تغییر بافت جمعیت، شکنجه سیستماتیک، قتل خودسرانه، بازداشت و تمام اشکال جنایات جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت را درحالی تحمل کرده که انگار به شگرد و شیوه عمل اسرائیل از ابتدای اشغال بی پایان (فلسطین) تبدیل شده است.

 

وی درباره تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، به وضعیت بغرنج صدها کودک فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اشاره کرد و یادآور شد که آن‌ها عموما به پرتاب سنگ (علیه سربازان صهیونیستی) متهم هستند.

 

این دیپلمات کشورمان خاطر نشان کرد که ناتوانی جامعه جهانی برای وادار کرده این رژیم آپارتاید برای پایبندی به قوانین بین المللی، مسئولیت سنگین مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل متحد را برای اقدام فوری، قاطعانه و موثر برای پایان دادن به جنایاتی که علیه فلسطینیان رخ می‌دهد دوچندان می‌کند.

 

وی تصریح کرد که عدالت‌خواهی و حساب‌کشی در قبال جنایاتی که علیه فلسطینیان رخ می‌دهد باید به عنوان بخشی از مطالبه جامعه جهانی برای پایان دادن به این فاجعه باشد. ساداتی‌نژاد افزود که حامیان اسرائیل از جمله ایالات متحده آمریکا، متحدان اروپایی و کانادا که از این رژیم حمایت مالی، نظامی و سیاسی به‌عمل می‌آورند نیز باید به دلیل جسارت بخشیدن به عوامل این جنایات و ممانعت در اجرای عدالت پاسخ‌گو باشند.

 

این دیپلمات کشورمان با اشاره به افزایش جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین تصریح کرد که حفظ ماده ۷ (درباره وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی) در صدر دستور کار نشست شورا بشدت حائز اهمیت است. وی با این حال از تحریم این ماده از سوی برخی دولت‌هایی که خود را قهرمانان حقوق بشر معرفی می‌کنند ابراز تاسف کرد.

 

کد خبر 1101189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha