خسارت ۲۰ میلیاردی سیل و آبگرفتگی به گیلان/ سامانه بارشی جدید در راه است

طبق اعلام هواشناسی به جهت فعالیت سامانه بارشی شاهد وقوع بارندگی شدید و خسارت ۲۰ میلیارد تومانی سیل و آبگرفتگی در گیلان بودیم اما ظاهرا همزمان با فروکش کردن این سامانه، سامانه بارشی جدید دیگری هم در راه گیلان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، همزمان با فعالیت سامانه بارشی در سطح استان گیلان و با توجه به صدور اعلامیه‌های هشدار سطح نارنجی و زرد شاهد وقوع بارندگی شدید و خسارت ۲۰ میلیارد تومانی سیل و آبگرفتگی در گیلان بودیم اما ظاهرا همزمان با فروکش کردن این سامانه، سامانه بارشی جدید دیگری هم در راه گیلان است. 

 

همه این اتفاقات در حالی رخ داده است که خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا روز جمعه نهم مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام داشت:ظرف 24 ساعت گذشته میزان بارندگی در رضوانشهر گیلان بیش از 155 میلیمتر بوده است که با متوسط بارندگی سال کشور برابری می‌کند و این موضوع جای شکر دارد.

 

بارش‌های شدید چند روز گذشته سبب جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر در شهرهایی مانند آستارا شد که به گفته میر قربانی سرپرست فرمانداری این شهرستان ساکنان مناطق مختلف شهر و حریم رودخانه‌ی آق چای آستارا که بر اثر باران منازل شان دچار آبگرفتگی شده بود با تلاش مسئولان و نیرو‌های امدادی اسکان داده شدند. 

 

* درگیری 300 خانوار آستارایی به واسطه بالا آمدن آب

«امیر مرادی» در همین ارتباط و در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به اینکه بیشترین بارش ها در مناطق غربی و مرکزی استان از جمله رشت اتفاق افتاد ابراز داشت: برای جلوگیری از وقوع هرگونه بحران و برای اتخاذ تمهیدات لازم، اطلاعیه‌های هشدار از قبل برای کلیه فرمانداران و شهرستان‌های گیلان صادر شده بود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان وقوع آبگرفتگی معابر در شهرستان آستارا با توجه به میزان بالای بارندگی که در این شهرستان آن هم در مدت زمان کوتاهی اتفاق افتاده است را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کلیه فرمانداران جهت مدیریت بحران احتمالی در بخش آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها در آماده‌باش قرار گرفتند و همانطور که پیش‌بینی می‌شد شاهد بارندگی شدیدی در گیلان بودیم.

 

مرادی با اشاره به اینکه وزارت کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران خواستار رفع کامل مشکل و رسیدگی به مردم آسیب دیده شدند اضافه کرد: طبق اطلاعات واصله چیزی در حدود 300 خانوار به واسطه بالا آمدن آب دچار آسیب شدند که با همکاری فرماندار آستارا پیگیر وضعیت آنان هستیم و اقدام به تخلیه مردم از منازل درگیر کردیم.

 

*رضوانشهر با 280 میلیمتر رکورددار باراندگی در گیلان

«محمد دادرس» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه با توجه به صدور اطلاعیه‌های هشدار سطح زرد و نارنجی در سطح استان گیلان بارندگی‌ها اتفاق افتاد عنوان کرد: به جهت فعالیت این سامانه بارشی تاکنون ایستگاه رضوانشهر با بیش از 280 میلیمتر بارندگی رکورددار بارش‌های استان گیلان بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان با تاکید بر اینکه ایستگاه ساحلی آستارا با 170 میلیمتر بارش باران و پره سر با 160 میلیمتر در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند تصریح کرد: در ایستگاه فرودگاه رشت هم در طول این مدت که شاهد فعالیت سامانه بارشی بودیم چیزی حدود 25 میلیمتر بارش باران اتفاق افتاده است.

 

دادرس نکته جالبی که در بارش‌های باران اخیر در استان گیلان اتفاق افتاده است را هم تشریح کرد و ابراز داشت: همانطور که اعلام کردیم در ایستگاه رضوانشهر 280 میلیمتر باراندگی اتفاق افتاده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 160 میلیمتر از این بارش فقط در طی 24 ساعته گذشته اتفاق افتاده است.

 

وی با بیان اینکه برای امروز یکشنبه کاهش ناپایداری‌ها پیش‌بینی می‌شود اذعان کرد: مجدداً انتظار داریم که از روز دوشنبه همین هفته مجددا سامانه بارشی جدیدی به گیلان وارد شود بنابراین برای نیمه دوم هفته جاری ما شاهد وقوع بارندگی و وزش باد در گیلان خواهیم بود که حتماً در این مورد اطلاع‌رسانی لازم را خواهیم داشت.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان مخاطرات سامانه بارشی و فعال کنونی را هم برشمرد و یادآور شد: وقوع مخاطراتی مانند آبگرفتگی منطقه‌ای،  آسیب به سازه‌های سست بنیان، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب موقت در مسیر‌ها، رانش و لغزش و برخورد صاعقه دور از انتظار نیست و باید ضمن احتیاط تمهیدات لازم برای آن اندیشیده شود.


 

کد خبر 1101191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha