بیش از ۹۰ درصد نیات واقفین در حوزه مذهبی است

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه در طی یک سال گذشته ۱۹۹ مورد وقف جدید در استان صورت گرفته که از این تعداد ۳۸ مورد مربوط به مشهد بوده است؛ گفت: در حدود ۴۰ نیت، این وقفیات صورت گرفته است اما بیش از ۹۰ درصد این نیات، مذهبی بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین «جمال ایزدی » امروز یکشنبه (11 مهرماه) در نشست خبری دهه وقف بیان کرد: در ایجاد وقف، نظر واقف مهم است و ما نمی توانیم واقف را مجبور کنیم که برای فلان نیت وقف کند اما می توانیم نیت واقف را با بیان نیازهای حال و آینده جامعه جهت دهی کنیم و با مشاوره و راهنمایی فضایی را فراهم کنیم تا واقف بهترین تصمیم را بگیرد. این شدنی است و در حال رخ دادن است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: بسیاری از خیرینی که برای وقف به دفتر مشاوره وقف مراجعه می کنند، با نیت دیگری مراجعه می کنند اما بعد از راهنمایی ها و استدلال مشاورین ما، نیت واقفین تغییر می کند و در واقع نیات واقفین جهت دهی می شود.

 

وی گفت: در گذشته بیش از ۹۰ درست نیات واقفین مذهبی بوده از جمله عزاداری امام حسین (ع) و مساجد ، اما اکنون وقفیات قابل توجهی با نیات جدید از جمله حوزه درمان، مسکن، ایجاد اشتغال، نهاد خانواده، ازدواج و .. ایجاد شده است. در حوزه اسکان اکنون بیش از 100 واحد در حال ایجاد برای وقف می باشد، در حوزه آموزش، ازدواج، نهاد خانواده و وقف علم و فناوری خیرین زیادی ورود کرده اند و زمینه برخی از وقف های مشارکتی و تمام حوزه هایی که مورد نیاز جامعه است فراهم شده است.

 

حجت الاسلام ایزدی اظهار کرد: از سال گذشته 199 وقف جدید صورت گرفته که از این تعداد 38 مورد مربوط به مشهد است البته عدد وقفیات به معنای ارزش ریالی بالاتر نیست و گاهی وقفی ارزش ریالی آن از چند وقف بیشتر باشد.  اما مشهد هم به لحاظ عددی و ریالی بیشترین سهم را که بیشتر با نیات مذهبی بوده است، داشته است.

 

وی با بیان اینکه این وقفیات در حدود 40 نیت بوده است؛ گفت: اگر چه هر سال در دهه وقف از واقفین مطرح تجلیل به عمل می آید ام در موضوع وقف برخی مسائل مغفول واقع شده است و نیارمندان توجه بیشتر می باشد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: منابع هزینه کشور ما مالیات و نفت است اما اگر پژوهشی در راستای وقف از کمک های خیرینی که مشکلات جامعه را برطرف می کنند، کمک های خیرین به نهاد و دستگاهای دیگر مانند کمیته امداد و بهزیستی و خیریه های مردمی و هزینه هایی که مردم برای اعتقادات انجام می دهند، صورت گیرد و مبلغ آن برآورد شود، بخش قابل توجهی خواهد شد لذا  اگر این موضوعات پررنگ شود و ترغیب بیشتری برای این منظور صورت گیرد به همان میزان برکات بیشتری برای جامعه اسلامی و انسانی به همراه خواهد داشت.

کد خبر 1101333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha