حدود۳۴۰۰سالمند دراستان سمنان خدمات بهزیستی دریافت می کنند

ایزدپوربا بیان اینکه سه هزار و ۳۶۹ سالمند در استان سمنان از ما خدمات دریافت می‌کنند گفت: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ سالمند مستمری بگیر در سطح استان خدمات رسانی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، «علیرضا ایزدپور» در حاشیه بازدید استاندار سمنان از یک مرکز نگهداری سالمندان در سمنان با بیان اینکه استان سمنان طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۹.۹۸ درصد جمعیت هفتصد هزار و ۷۸ نفری آن را سالمندان تشکیل می دهند  گفت: رتبه نهم در سطح استانهای کشور را جمعیت سالمند دارا است.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تعداد سالمندان تحت پوشش بهزیستی استان سمنان که در حوزه توانبخشی و اجتماعی سازمان پرونده دارند را سه هزار و ۳۶۹ نفر ذکرکردوگفت: حدود ۵۵۰ نفر از سالمندان در مراکزغیردولتی توانبخشی تحت پوشش و از خدمات آن مراکز بهره مند و تعداد یک هزار و ۲۰۰ سالمند در استان نیز مستمری از بهزیستی دریافت می کنند.

 

ایزدپوربا بیان اینکه اولویت ما راه اندازی مراکز شبانه روزی سالمندان در سطح استان سمنان برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر است اضافه کرد: نگهداری از سالمندان به مثابه یک رسالت در سطح استان با همراهی متخصصان و کارشناسان صورت می‌گیرد.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به فعالیت در حال حاضر پنج مرکز نگهداری سالمندان روزانه و چهار مرکز شبانه روزی در سطح استان اظهارکرد: مجموعاً ۹ مرکز نگهداری سالمند در سطح استان فعال است.

 

وی با بیان اینکه سه هزار و ۴۰۰ سالمند در استان سمنان از ما خدمات دریافت می‌کنند اضافه کرد: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ سالمند مستمری بگیر در سطح استان خدمات رسانی می‌شوند.

 

ایزدپور با تأکید براینکه تلاش داشتیم تا سالمند بیشتری را در مراکز شبانه روزی از بیماری کرونا حفظ کنیم ادامه داد: بالغ بر ۱۰ درصد جمعیت استان بالای ۶۰ سال سن دارند و رتبه کشوری نهم را دارا هستیم.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به این موضوع که در دوران سالمندی برای کاهش صدمات محیطی و ویژگی های خاص جسمی، باید اقداماتی برای سالمندان برنامه ریزی و اجرا کرد ادامه داد: پیاده روها باید دارای سطحی هموار با عرض کافی و بدون لغزندگی، دارای روشنایی کافی و مناسب، مکانهایی برای استراحت با صندلی مناسب و عاری از هرگونه مانع، مراکز عمومی و ساختمانها باید دارای آسانسور، سطوح شیبدار فضای بهداشتی مناسب، ارتفاع پله هامناسب و دارای نرده های ایمن ومجهز به دستگیره کمکی، بوستان ها و پارک ها باید همسطح، دارای ورودی مناسب و فضای بهداشتی مناسب باشند.

 

وی پدیده سالمندی را فرایندی زیست شناختی دانست که نمی توان آن را متوقف کرد ولی با مراقبت های صحیح در طی این دوران می توان به سالمندی توام با سلامتی دست یافت که این امر با آموزش و توانمندسازی سالمندان در ارتقا جایگاه اجتماعی و همراهی جامعه با سالمندان و با تأکید بر خود مراقبتی، افزایش دسترسی سالمندان به اقدامات پیشگیرانه سلامت، ترویج سبک زندگی سالم در تمامی دوره‌های سنی باجلب مشارکت بخش غیردولتی در اقدامات آموزش و توانمندسازی سالمندان قابل دستیابی خواهد بود.

 

ایزدپور تصریح کرد : در سازمان بهزیستی در خصوص سالمندان خدماتی شامل خدمات توانبخشی در منزل، مراقبت در منزل، مناسب سازی فضای فیزیکی محل سکونت ارائه تجهیزات کمک توانبخشی خدمات حمایتی موردی ومستمر ، پذیرش وبستری آنان در مراکز شبانه روز، ارائه خدمات در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی انجام می شود.

کد خبر 1101348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha