یکی از علل عدم استجابت دعا وجود حق‌الناس بر انسان است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از علل عدم استجابت دعا وجود حق‌الناس بر عهده انسان است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری امروز پیش از آغاز درس خارج که در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، گفت: طبق روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) هر کس بر عهده او حق الناس باشد گرفتاری‌های فراوان دنیوی و اخروی دارد.

وی افزود: در حدیثی از امام صادق(ع) روایت شده است که حق‌الناس سبب عدم استجابت می‌شود، اگر کسی بخواهد دعای اجابت شود باید کسب حلال داشته باشد با کسب حرام دعا به استجابت نمی‌رسد همچنین باید از مظالم خارج شود به عنوان مثال حقوق مردم اعم از مالی یا غیرمالی برعهده او نباشد.

 

آیت‌الله شبستری بیان کرد: طبق روایات خداوند متعال دعاء بنده‌ای را که لقمه حرام خورده باشد بالا نمی برد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه درباره حق الناس در آخرت روایت زیادی وجود دارد، اظهار کرد: درباره حق‌الناس روایات زیادی به خصوص درباره عالم آخرت وجود دارد که اگر خداوند متعال در قرآن به رحمت و مغفرت خود اشاره فرموده است مربوط به حق‌الله است و درباره حق الناس چون به خداوند مربوط نیست لذا به صاحب حق ارجاع داده می‌شود.

 

وی ادامه داد: در آخرت خداوند متعال درباره حق الناس دخالتی نمی‌کند و بستگی دارد که آن شخص صاحب حق راضی بشود یا نه؛ گاهی ممکن است عبادات و اعمال خیرات به صاحب حق داده شود تا انسان نجات پیدا کند .

آیت‌الله شبستری تاکید کرد: مسئله حق الناس گرفتاری فراوان دارد در احادیث شریف هم یکی از علل عدم استجابت دعا را حق‌الناس دانستند.

کد خبر 1101398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha