بخشش و گذشت عامل رفع مقدرات ناگوار و عزیز شدن انسان است

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: بدترین مردم کسانی هستند که از لغزش‌های دیگران گذشت نمی کنند، ببخشید تا خداوند شما را عزیز کند. از لغزش‌‌های دیگران گذشت کنید که خداوند شما را از مقدرات ناگوار حفظ کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید میرباقری به مناسبت ماه صفر در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید ما پیامبر(ص) را برای شما الگو و سرمشق قرار دادیم.

وی با اشاره به این آیه قرآن کریم «ای کسانی که ایمان آوردید خدا و رسول او را استجابت کنید»، عنوان کرد:  اینجا منظور از استجابت این است که به آنچه خدا و رسول به شما توصیه می‌کنند عمل کنید تا زندگی شما تغییر کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اجرای دستورات الهی و پیامبر(ص) در همه ابعاد آن می‌تواند جامعه انسانی را احیا‌ء کند، اظهار کرد:‌ یکی از ابعاد زندگی پیامبر اکرم(ص) عفو، گذشت و بخشش رسول خدا(ص) است که آیات و روایات فراوانی در این زمینه داریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه عفو وگذشت یعنی اینکه در ارتباط با دیگران سختگیر نباشید، ابراز کرد:‌ یکی از گرفتاری‌های امروز ما در زندگی این است که در زوایای مختلف آن را بر خود سخت گرفته‌ایم. حضرت یوسف(ع) با آن همه سختی و رنج که در فراق از سرزمین و والدین خود کشید به راحتی از گناه برادران و خود گذشت که گویا آنها هیچ گناهی انجام ندادند.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) آن همه شکنجه و عذاب از مشرکان مکه دیدند زمان فتح مکه با سپاه مجهز وارد شهر می شوند اما آن قدر آسان می گیرند که گویا آنها هیچ گناهی نکردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) در اصول و جایی که حکم الهی هرگز کوتاه نمی آمدند، تاکید کرد: جایی که حکم الهی بود بخششی در کار نبود اما در هر جا غیر حکم الهی بود چشم پوشی می کردند. پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) با دشمن این گونه بودند. بررسی کنیم ما چقدر به این سیره پیامبر(ص) عمل می کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه  قرآن کریم می فرماید هرگز خوبی و بدی با یکدیگر مساوی نیستند، گفت: همیشه بدی دیگران را با خوبی پاسخ بدهید، اگر بین خانواده ها و همسران نگاه کریمانه و گذشت باشد مشکلات فراوانی از زندگی آنها برطرف می شود.

وی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) بدترین مردم کسانی هستند که از لغزش‌های دیگران گذشت نمی کنند، اظهار کرد:  پیامبر اکرم(ص) فرمودند بر شما باد که در زندگی سخت نگیرید چراکه با بخشش و سخت نگرفتن عزیزتر خواهید شد. ببخشید تا خداوند شما را عزیز کند. از گناهان دیگران عبور کنید و ببخشید تا خداوند آتش جهنم را از شما دفع کند. اگر دوست دارید خداوند از شما بگذرد شما نیز از دیگران گذشت کنید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر(ص) می فرمایند از لغزش‌‌های دیگران گذشت کنید که خداوند شما را از مقدرات ناگوار حفظ کند، اگر می خواهید خداوند شما را از خطرات ناگوار حفظ کند از خطا و اشتباه دیگران گذشت کنید.

 

 

کد خبر 1101437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha