رشد استعدادهای هنری با حمایت از کانون های مساجد

شناسایی و رشد استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان با حمایت از کانون های فرهنگی و هنری مساجد امکان پذیر و زمینه اعتلای هنر اسلامی در جامعه خواهد شد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: کانون های فرهنگی و هنری مساجد و توسعه آن در بخش های مختلف کشور که موجب تاسیس بیش از 26 هزار مرکز شده فرصتی در تحقق عدالت فرهنگی و دسترسی به خدمات و فعالیت های فرهنگی و هنری است.

کودکان و نوجوانانی که در شهرها و روستاها از خدمات فرهنگی و هنری دولتی مثل کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسات هنری بی بهره مانده اند، تاسیس کانون های مساجد را یک فرصت برای تحقق آرزوهای خود می دانند.

فرقی ندارد که در منطقه محروم یا توسعه یافته باشی، فعالیت های کانون های مساجد گسترده بالایی داشته و چتر آن بر همه مناطق گسترده شده است.

مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد با بکارگیری ظرفیت های انسانی، مالی و توان مردمی و بخش دولتی بستری را برای رشد استعدادها فراهم کرده اند که یکی از این حوزه ها، بخش هنری بوده تا افراد علاقه مند و دوستدار و با استعداد در این رشته ها پیشرفت کنند.

نمایش، سرود، فیلم، هنرهای تجسمی و خوشنویسی از فرصت های طلایی برای رشد هنری افراد هستند که متناسب با مسجد و ماهیت این مراکز دینی به شمار می رود و برای همین موضوع هنرمندانی مسجدی و توانمند پرورش خواهند یافت.

 شناسایی و رشد استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان با حمایت از کانون های فرهنگی و هنری مساجد امکان پذیر و زمینه اعتلای هنر اسلامی در جامعه خواهد شد و ثمره آن به کل کشور خواهد رسید.

حمایت از فعالیت های هنری کانون های مساجد می تواند به صورت سخت افزاری و نرم افزاری باشد و حمایت های آموزشی برقرار شود تا افراد با استعداد به مرحله های بالایی از رشد و پیشرفت برسند.

کانون های مساجد زمینه شناسایی و رشد استعدادهای هنری بسیاری از کودکان و نوجوانان را تاکنون فراهم کرده اند واگرچه خبری از این اتفاقات مبارک به گوش همگان نرسیده اما بازخوردهای مناسب آن در جامعه و نقش آفرینی کارآمد ناشی از این اقدامات برای اهالی آن محله و شهر و روستا روشن است.

استان اصفهان که مهد پرورش هنرمندان زیادی بوده تاکنون سعی کرده اقدامات موثری را برای رشد کودکان و نوجوانان خود فراهم کند که در حوزه بجه های مسجد نیز این اتفاق با تلاش ستاد کانون های مساجد استان و حمایت حوزه هنری رخ داده است.

ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های اصفهان نیز از ظرفیت های هنری بچه های مسجد بی خبر نبوده و از این پتانسیل استفاده کرده اند.

 

*شناسایی فعالان فرهنگی و هنری مساجد

 

یکی از مهمترین اقدامات پایه ای برای اعلای حوزه فرهنگ و هنر در هر منطقه و شاخه ای، شناسایی و رشد استعدادهای فرهنگی و هنری بوده که ستاد کانون های مساجد در ادوار گذشته و امسال به صورت ویژه وارد شده است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اعلام این مطلب گفت: فراخوان شناسایی استعدادهای فرهنگی و هنری کودکان، نوجوانان و جوانان مسجدی بین 2 هزار کانون استان اصفهان اعلام شده است.

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: پس از ثبت نام و شناسایی این افراد برنامه های آموزشی و هدایتگری هدفمند صورت خواهد گرفت.

وی یادآورشد: بسیاری از کانون های مساجد این استان در چنین طرح هایی پیشتاز بوده و پیش از اعلام چنین فراخوان هایی اقدامات شناسایی و رشد در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری را انجام داده اند.

*فرصت های رقابتی سازنده بین کانون های مساجد

 

یکی از جنبه های مهم برای تقویت ظرفیت های هنری پس از شناسایی و آموزش، برگزاری رویدادهای رقابتی است که جشنواره تئاتر بجه های مسجد نامی آشنا برای فعالان این حوزه به شمار می رود.

این برنامه باعث شد تا در سراسر استان اصفهان استعدادهای نمایشی میدان بیاییند و بر اساس یک فرآیند مشخص بهترین آنان انتخاب و شاهد جهش خوبی در فعالیت های فرهنگی و هنری باشیم.

گرچه کرونا بر تداوم این جشنواره و دیگر مسابقات سایه افکند اما انتظار است تا مسئولان بار دیگر با روش های نوین چنین فضاهای رقابتی را برای شناسایی و سنجش استعدادها فراهم کنند.

 

*اثرات سازنده فعالیت های هنری در جذب به مسجد

 

یکی از فرصت های مهمی که زمینه ساز جذب نسل جدید به مساجد خواهد شد، فعالیت های هنری هدفمند مثل جشنواره ها و رویدادهای هنری متناسب با هویت مسجد است که می تواند انگیزه افراد و خانواده ها را برای عضویت در کانون های مساجد فراهم سازد.

برگزاری کلاس های آموزشی هنری، تشکیل تیم های هنری، اجرای برنامه ها و رویدادها در کنار همدیگر می توان فرصت های زیادی را برای جامعه و نسل جدید فراهم سازد که عضویت آنان در کانون های مساجد و حضور در این مراکز دینی رشد استعدادها را به همراه خواهد داشت.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران با بیان اینکه تیم سرود، نمایش، پیرامید، دومینو در این مرکز تشکیل شده، گفت: علاوه بر آموزش برنامه های مسابقه ای و نمایشگاهی نیز برای افراد پیش بینی شده است.

«اکبر مهدی زاده« ادامه داد:‌ تاکنون رتبه های زیادی را نیز در حوزه های هنری مثل نمایش، دومینو و سرود بدست آورده ایم و همه این ها فرصتی برای اعتلای هنری در شهر  و رشد استعدادها شده است.

 

وی اضافه کرد: معرفی کودکان و نوجوانان این کانون در مسابقات محلی، استانی و کشوری و همچنین معرفی به عضویت در تیم های هنری برتر و سازندگان فیلم از جمله اقدامات پس از شناسایی و آموزش بوده است.

این مدیر مسئول حمایت از برنامه های آموزشی و پیش بینی جشنواره ها را برای تقویت و کیفیت بخشی به فعالیت ها مهم بیان کرد و گفت: فعالیت هنری اعضای کانون در اجرای مراسم ها نقش داشته و نیاز به دعوت به تیم های هنری از دیگر موسسات را کاهش داده است.

کد خبر 1101460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha