تقیه جمهوری اسلامی ایران مداراتی است

حجت الاسلام شاملی با اشاره به اینکه تقیه دو نوعِ خوفی و مداراتی است؛ تقیه جمهوری اسلامی ایران را مداراتی دانست و توضیحاتی پیرامون آن بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام دکتر عباسعلی شاملی، یکشنبه شب(۱۱ مهر) در مراسم عزاداری شب های پایانی ماه صفر در حسینیه ثارالله با اشاره به روایت امام صادق علیه السلام " نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همّه لنا عبادة و کتمان سرّنا جهاد فی سبیل الله" مطالبی بیان کرد.
 

 

 


عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)افزود: بر اساس این روایت نفس کشیدن کسی که برای ظلم بر اهل بیت مهموم باشد، تسبیح و مهموم بودن او برای اهل بیت عبادت و کتمان کردن سرّ ایشان جهاد در راه خدا است اما منظور از کتمان سرّ اهل بیت چیست؟

 

 

 


 
دکتر شاملی ابتدا با این توضیح که امامت عهد و پیمانی از جانب خدا است و تفاوت مسئولیت های زمینی و آسمانی این است که زمینی، انتخاباتی اما آسمانی نصب است؛ گفت: حتی ولی فقیه توسط خبرگان انتخاب می شود گرچه نصب او از طرف امام معصوم است(بر اساس توقیع شریف و مقبوله عمر بن حنظله) یعنی مشروعیت ولی فقیه الهی اما مقبولیت، مردمی است.

 

 



وی سپس روایت امام زمان عجل الله تعالی مبنی بر اینکه" در فاطمه سلام الله علیها دختر رسول خدا برای من الگویی است" را بیان کرد و افزود: فهم من از این سخن این است وقتی حضرت ظهور می کنند مثل مادرشان دیگر در تقیه نیستند زیرا تنها شخصیتی که بعد از رحلت پیامبر در تقیه نبود و حرف های دل علی را زد فاطمه بود که به قیمت شهادت ایشان شد.

 

 




دکتر شاملی با اشاره به اینکه پیامبر، حضرت علی را توصیه به سکوت کردند اما این وصیت را به حضرت زهرا نکردند؛ ادامه داد: گمانم این است عملکرد و حکومت و ظهور حضرت بقیت الله تقیه بردار نیست زیرا جهانی است.
 

 

 


وی اظهار کرد: تقیه دو نوع است، خوفی و مداراتی؛ تقیه خوفی یعنی اینکه یک حقیقت قطعیِ دینی را در جایی که حاکمیت و قدرت دست دیگری است، در عمل و ظاهر بپوشانی و برای حفظ جان مسلمانان حقیقتی را کتمان کنی.

 

 


دکتر شاملی ادامه داد: در تقیه مداراتی اما طرف مقابل مثل شما یا زیردست شما است و قدرت مانور ندارد اما شما برای مدارا کردن و کوتاه آمدن و حفظ وحدت عمومی در یک جاهایی کوتاه می آیید که تقیه جمهوری اسلامی الان مداراتی است نه خوفی، زیرا رهبری(خطاب به اسرائیل) فرمودند کوچکترین غلطی بکنید تلاویو روی هوا است.

 

 




وی تصریح کرد: اما چون اتحاد امت اسلام برای جمهوری اسلامی ایران مهم است خیلی از جاها کوتاه می آید ولو حق چیز دیگری است اما در عمل جور دیگری برخورد می کند زیرا می خواهیم با همه مسلمانان یکدست و یکپارچه باشیم و تفرق نباشد که سود و حظ آن را صهیونیست ها و ابرقدرت ها ببرند.
 

کد خبر 1101531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha