برگزاری مراسم گرامیداشت علامه آیت الله حسن زاده آملی

مراسم گرامیداشت علامه آیت الله حسن زاده آملی بعدازظهر دوشنبه ۱۲ مهر ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مراسم گرامیداشت علامه آیت الله حسن زاده آملی بعدازظهر دوشنبه ۱۲ مهر ماه ساعت ۱۶ برگزار می شود.

 

حجت الاسلام «ضیایی» از شاگردان علامه حسن زاده سخنران ویژه مراسم بزرگداشت خواهد بود که در محوطه مدرسه شیخ الاسلام واقع در خیابان شهدا و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. در ادامه مراسم مداحان اهل بیت (ع) به مدیحه سرایی خواهند پرداخت.

 

گفتنی است، حسن‌زاده آملی در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در روستای ایرای لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد. 

تعدادی از جزوات متداول در مکتب خانه‌های آن زمان را خواند. سپس وارد دورهٔ ابتدایی دروس حوزوی شد. تاریخ ورود وی به حوزهٔ علمیه مهرماه سال ۱۳۲۳ هجری شمسی بود.

متون مقدماتی درس حوزه را در آمل نزد آیات و واعظان محمد غروی، عزیزالله طبرسی، احمد اعتمادی و عبدالله اشراقی و ابوالقاسم رجائی و میرزا ابوالقاسم فرسیو و استادان دیگر فرا گرفت و در آمل آغاز به تدریس چند کتاب مقدماتی نمود. 

وی در شهریور ۱۳۲۹ خورشیدی به تهران آمد و چند سالی در مدرسهٔ حاج ابوالفتح به سر برد و باقی کتب حوزوی را نزد سید احمد لواسانی خواند. چندین سال در مدرسهٔ مروی به سر برد و زیر نظر محمدتقی آملی و ابوالحسن شعرانی به مدت ۱۳ سال درس خواند و از او اجازهٔ اجتهاد دریافت داشت. در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به قصد اقامت در قم، تهران را ترک گفته و پس از ورود به قم، آغاز به تدریس معارف حوزوی و فنون ریاضی نمود. او در قم نزد سید محمدحسین طباطبایی، و به سفارش وی از سید محمدحسن الهی طباطبایی استفاده برده‌است. حسن‌زاده آملی به مدت ۱۷ سال از دروس سید محمدحسین طباطبایی بیشترین بهره‌ها برد. حسن زاده آملی صبح روز ۳ مهر ۱۴۰۰ش (۱۸ صفر ۱۴۴۳ق) به علت نارسایی قلبی پیشرفته در بیمارستان امام رضای آمل بستری شد و ساعت ۹ شب همان روز درگذشت.

پیش از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ وی به دیدار سید روح‌الله خمینی (ره) رفت. در آن زمان خمینی روحانیون را مکلف کرده بود تا مسائل سیاسی و مشکلات اجتماعی مسلمین را برای عموم مردم بیان کنند وحسن زاده آملی نیز در این راه قدم گذاشت و در راه آگاه‌سازی مردم آمل قدم برداشت.

حمایت صریح وی از حرکت خمینی و نامه‌های اعتراضی او به هویدا دربارهٔ تصویب قوانین غیرشرعی، تبعید خمینی و کشتن معترضان، همچنین حضور وی در کنار رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، این جنبه از زندگی او را نشان می‌دهد. وی در سفر آیت‌الله خامنه‌ای به آمل در سال ۱۳۷۷ش، کتاب انسان در عرف عرفان را با نوشتن مقدمه‌ای، به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کرد.

 

 

کد خبر 1101655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha