۷۷ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال در زنجان، نوبت اول واکسن را دریافت کردند

به گفته قزلباش، در مجموع ۷۷ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال نوبت اول واکسن را دریافت نموده اند و ۲۷ هزار نفر نیز در نوبت دوم واکسینه شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان اظهار کرد: واکسیناسیون در هفته طلایی واکسیناسیون پرشور و با نشاط انجام شد و فرصت طلایی بوجود آمد تا با فروکش کردن موقت بیماری در عرض یک ماه و نیم متمرکز بر گسترش و تعمیق واکسیناسیون شویم.

 

پرویز قزلباش افزود: با توجه به اینکه بیماری با روند کندی به صورت تدریجی درحال کاهش است بهترین زمان برای انجام واکسیناسیون در استان بود و براساس رفتارها و شرایط اجتماعی و عدم رعایت پروتکلها این تحلیل هست که در آبانماه و نیمه دوم آبان مشکلات جدی در شیوع مجدد بیماری را داشته باشیم و احتمال داردشروع بیماری با ورژنهای جدید باشد که هنوز در ایران تجربه نشده اند و ممکن است این ورژنها با شیوع و درصد درگیری بالا باشند و با روند موجود احتمال پیک ششم دور از انتظار نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: درحالیکه بیماری روند کاهشی دارد و خطر احتمالی برای موج بعدی وجود دارد فرصت خوبی است تا بتوانیم میزان واکسیناسیون را بالا ببریم، ثابت شده است جامعه ای که پوشش واکسیناسیون مطلوب داشته باشد میزان ابتلا و بستری و قطعا میزان مرگ و میر نیز کاهش خواهد داشت.

 

قزلباش با بیان اینکه تاکنون ۸۹۱ هزار و ۵۷۹ دز واکسن در استان تزریق شده است، تصریح کرد: بیش از ۶۲۱هزار نفر برای دز اول و برای بیش از ۲۷۱هزار نیز واکسیناسیون دز دوم انجام شده است.

 

این مسئول ادامه داد: در مجموع ۷۷ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال نوبت اول واکسن را دریافت نموده اند و ۲۷ هزار نفر نیز در نوبت دوم واکسینه شده اند  و در کل برای ۴۷درصد از مردم استان واکسیناسیون در دو نوبت انجام شده است.

 

 رئیس دانشگاه با اذعان به اینکه در استان زنجان با هماهنگی و کار تیمی که انجام شد افزود: ارتفاع موج پنجم نسبت به موج چهارم پایین بود و تنها استانی بودیم که میزان بستری ها به لحاظ ارتفاع و اشغال تخت به اندازه موج چهارم نرسید و ارتفاع موج پنجم بیماری بسیار خوب کنترل شد.

 

 وی پوشش واکسیناسیون را برای کنترل بیماری از اقدامات بسیار خوب در استان نام برد و گفت: این زمینه موجب شده استان نسبت به کشور شاخص های بهتری داشته باشد و میزان مرگ و میر نیز کمتر شود.

 

قزلباش با تاکید بر اینکه واکسیناسیون مهم ترین عامل کنترل بیماری است ولی تنها عامل نیست افزود: مقایسه و مطالعه موج پنجم و چهارم به خوبی نشان می دهد میزان واکسیناسیون در استان چه تاثیری داشته و اقدامات تکمیلی در کنار واکسیناسیون می تواند مطلوب واقع شود.

کد خبر 1101671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha